Vad ska man äta under en karantän?

maj 21, 2020
Att upprätthålla en adekvat diet under en karantänperiod är synonymt med välbefinnande. I den här artikeln berättar vi om de livsmedel som rekommenderas för deras individuella egenskaper och hållbarhet.

För att möta perioden med isolering är det viktigt att ha tydliga riktlinjer för näringsintag. Genom att göra smarta och genomtänkta inköp kan du spara pengar, se till att det också finns tillräckligt för andra, och även maximera effektiviteten i dina måltider. Så vad ska du då äta under en karantän?

En sak du måste göra är att garantera tillförseln av de näringsämnen som din kropp behöver för att utföra sina vitala funktioner. Av denna anledning måste du verkligen tänka på vilken mat du köper. Du bör också tänka på det faktum att du inte kommer att förbränna så många kalorier per dag. Därför bör du planera en något kalorifattig kost för att undvika oönskad viktökning.

Nedan ger vi mer detaljerad information om vilken sorts mat och produkter du bör köpa för att hålla dig frisk under denna period av isolering.

Vad ska du äta under en karantän?

Med tanke på den kris som orsakats av coronaviruset (COVID-19) har Världshälsoorganisationen (WHO) betonat vikten av att upprätthålla fysisk distans. På grund av detta är det flera länder som har vidtagit den förebyggande åtgärden av att sätta hela befolkningen i karantän.

Detta har dock orsakat oro över tillgången till mat och vad man bör köpa hem. Läs vidare för att ta del av våra matrekommendationer för denna svåra period.

Konserverad mat

Konserver har en stor fördel jämfört med andra livsmedel som finns på marknaden: dess hållbarhet. Denna typ av mat kan vara en bra källa till protein av hög kvalitet (särskilt fisk och skaldjur) i våra dagliga måltider. Proteinbidraget är nyckeln till att förhindra förtvinande muskler, enligt experter från den spanska tidskriften Nutrición Hospitalaria. Av detta skäl är de ett bra alternativ för vår hälsa. Vi kan också hitta frukt och vissa grönsaker i konserverad form.

När du ska äta dessa produkter bör du tänka på att inte slösa bort vätskan som vissa produkter ligger i. På detta sätt kommer du att få alla vitaminer och mineraler som finns i produkten, och du kommer inte gå miste om näringskvalitet.

Konserverade grönsaker
Det finns en stor fördel med konserver under situationer som karantän: hållbarheten.

Frysta grönsaker är bra att äta under en karantän

Grönsaker och frukt är färskvaror med en kortare hållbarhet vid rumstemperatur. Men, om vi köper dem frysta kan vi förlänga deras hållbarhetstid. Detta är en viktig livsmedelsgrupp som man bör äta även när man är under karantän. Observera också att grönsakernas näringsegenskaper inte påverkas av att de blir frysta. Det är enbart deras organoleptiska egenskaper (struktur, smak osv.) som påverkas något.

Intaget av vitaminer och antioxidanter är viktigt under denna karantänperiod. Av denna anledning rekommenderar dietister att vi får ett bra utbud av både frysta frukter och grönsaker.

Läs också: Träning under coronakarantänen: 5 hemmaövningar

Fullkorn

För att säkerställa korrekt matsmältning och en fungerande tarmtransit måste du konsumera fiber regelbundet.

Vetenskaplig forskning stöder detta, så se till att du har gott om fullkorn i ditt skafferi. Förutom ris kan också quinoa, fullkornspasta och baljväxter lämpligen uppfylla denna funktion. Dessutom har de bra proteininnehåll.

Yoghurt är bra att äta under en karantän

Intaget av probiotika är grundläggande för att underlätta tarmtransiten. Utöver detta är, enligt studier, en hälsosam mikrobiota en av de bästa försvarsbarriärerna mot bakterier och även virus. Därför är det bra att äta yoghurt under tider i karantän!

Mejeriprodukter ger också din kropp en bra mängd kalcium. Denna mineral hjälper bland annat till att hålla både nerver och benhälsa i bra skick. En annan fördel med mejeriprodukter är att du kan förvara dem i kylskåp. Det är en bra idé att ladda kylskåpet med yoghurt och äta minst 1 till 2 portioner om dagen.

Yoghurt ger bra näring.
På grund av dess probiotiska innehåll rekommenderar man yoghurt för att hålla immunförsvaret i optimalt skick. Det hjälper också matsmältningsprocessen.

Vattenintag

Slutligen får du inte glömma bort att dricka vatten under denna period. Se alltid till att du dricker tillräckligt med vätska under dagen. Uttorkning kan leda till allvarliga hälsokomplikationer och påverka kroppens termoregulering. Vatten är viktigt för kroppens huvudsakliga fysiologiska processer.

Upptäck: Tvätta dina händer: Coronavirusets största fiende

Näringsintag under perioden av isolering

Under karantänperioden måste vi se till att vissa produkter alltid finns i vårt skafferi. Detta hjälper oss att säkerställa att vi förser kroppen med de näringsämnen den behöver för att utföra sina vitala funktioner.

Vi kan också använda några andra strategier för att upprätthålla vår kaloribalans. En av dem är intermittent fasta. På detta sätt kan vi se till att vi inte drabbas av onödig viktförändring under en period då vår energiförbrukning är reducerad.

Slutligen är det viktigt att bara gå ut och handla när du verkligen behöver det, och att inte ta några risker. Hygien har blivit viktigare än någonsin. Det är viktigt att tvätta händerna ordentligt och också hantera matvaror på rätt sätt.

Vi hoppas att den här artikeln har hjälpt dig att få en uppfattning om vad din kropp behöver under denna svåra tid. Var försiktig!

  • Ortiz Leyba C., Gomez Tello V., Serón Arbeloa C., Requeriments of macronutrients and micronutrients. Nutr Hosp, 2005. 2: 13-17.
  • Jain AK., Mehra NK., Swarnakar NK., Role of antioxidants for the treatment of cardiovascular diseases: challenges and opportunities. Curr Pharm Des, 2015. 21 (30): 4441-55.
  • Shen L., Huang C., Lu X., Jiang Z., Zhu C., Lower  dietary fibre intake, but not total water consumption, is associated with constipation: a population based analysis. J Hum Nutr Diet, 2019. 32 (4): 422-431.
  • Alarcón P., González M., Castro E., The role of gut microbiota in the regulation of the immune response. Rev Med Chil, 2016. 144 (7): 910-6.