Vad är dåligt kolesterol (LDL) och hur undviker man det?

mars 11, 2018
Dåligt kolesterol (LDL) kan orsaka plack i artärerna och leda till allvarliga hjärt- och kärlsjukdomar. Du bör därför kolla upp ditt LDL-värde för att undvika komplikationer.

Ansamlingen av plack i dina artärer är en sjukdom som kallas hyperkolesterolemi. På grund av att vi äter en kost baserad på för mycket mättade fetter och dåligt kolesterol (LDL) är det en vanlig sjukdom i dag.

En viss mängd fett är nödvändigt för kroppen. Det utsöndras av levern. Du får det även genom vissa livsmedel som innehåller fett.

Din kropp behöver en viss mängd av detta fett för att kunna producera gallsyra, för de kardiovaskulära funktionerna och en lång rad med andra processer som är nödvändiga för att kroppen ska hållas frisk.

Problemet uppstår när du har för stora mängder fett i kroppen, eftersom det skapar obalanser. Och efter att det har skapat plack i artärerna ökar det rejält risken för att du kan drabbas av kranskärlssjukdomar.

Så för att inte riskera hälsan är det bra att man vet hur besvären uppstår. Det är också viktigt att veta vilka livsmedel som kan få LDL-nivåerna att höjas.

Vad är dåligt kolesterol (LDL)?

Low density lipoprotein (LDL), bättre känt som ”dåligt kolesterol”, är en typ av fett som tenderar att byggas upp i artärerna. Detta leder till bildandet av plack.

Det är en av riskerna för sjukdomar i kranskärlssystemet. Och på grund av sättet det utvecklas kallas sjukdomen för en av de ”tysta mördarna”.

En patient har hyperkolesterolemi när LDL-kolesterolet överstiger 130 mg/dl.

En annan riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar är när nivåerna på det ”goda kolesterolet” (HLD) understiger 35 mg/dl för män och 40 mg/dl för kvinnor.

Symptom på hyperkolesterolemi

Symptomen på högt kolesterol skiljer sig mellan personer

De medicinska symptomen på hyperkolesterolemi, högt kolesterol, kan vara olika från person till person. Generellt kan man säga att när problemet är i de begynnande stadierna uppvisas inga speciellt märkvärdiga symptom.

Allteftersom det utvecklas kan man uppleva:

  • Tyngd och dålig matsmältning
  • Trötthet
  • Förstoppning
  • Darrighet när man rör sig
  • Dålig andedräkt
  • Inflammation i armar och ben
  • Yrsel
  • Huvudvärkar
  • Suddig syn
  • Bröstsmärtor

Vilka livsmedel innehåller mycket dåligt kolesterol (LDL)?

Det finns många faktorer som kan få dåligt kolesterol (LDL) att ansamlas i kroppen. Vissa av dessa har att göra med kosten och att man äter för mycket av sådant som innehåller mycket av dessa fetter.

Det är därför viktigt att, för att både förhindra att få det och behandla det om man har det, utesluta dessa livsmedel från kosten. Ersätt dem i stället med nyttigare alternativ. 

1. Feta mjölkprodukter

Ersätt feta livsmedel med nyttigare alternativ

Feta mjölkprodukter innehåller höga halter av mättade fetter, och därför rekommenderas patienter som har problem med kolesterolet att sluta äta dem.

Det bästa är att ersätta dem med produkter märkta med ”mindre fett” eller ”light”. På så vis kan man rejält minska fettintaget.

Några exempel på feta mjölkprodukter:

  • Standardmjölk
  • Mellanmjölk
  • Kondenserad mjölk
  • Grädde
  • Smör och margarin

2. Ostar

Näringsinnehållet i ostar, och även kolesterolinnehållet, varierar mellan olika sorters ostar. Vissa innehåller minimala mängder dåligt kolesterol. Andra innehåller högre mängder och är mer skadliga. 

Ostar som innehåller mer mättade fetter och dåligt kolesterol (LDL) är sorter som mögelostar och bredbara ostar.

3. Rött kött

Äter du rött kött välj de magra delarna för att undvika dåligt kolesterol (LDL)

Rött kött är en del av den normala kosten för många. Men rött kött är ett av de livsmedel som innehåller mest andel kolesterol och mättade fetter.

Du bör inte äta för mycket rött kött. Och du bör välja magrare kött utan fettdelar, så att du får i dig så lite fett som möjligt. 

4. Inälvsmat

Dessa innehåller mycket A-, B- och D-vitamin, liksom mineraler som kalium och järn.

Men trots det bör du inte äta för mycket inälvsmat, utan bara äta det någon gång då och då. De innehåller nämligen väldigt mycket kolesterol och mättade fetter.

5. Majonnäs

Majonnäs innehåller stora mängder mättat fett

Majonnäs och många andra färdiggjorda såser innehåller stora mängder mättade fetter, kolesterol och kalorier. 

Det är lätt att man inte tänker på det, eller struntar i det. Men äter man det ofta kan det göra så att fett börjar byggas upp i artärerna.

6. Färdigprodukter

Färdigproducerat bröd innehåller väldigt mycket socker, mättade fetter och transfetter

Det bidrar till att försämra artärerna och bygga upp LDL-kolesterolet. Det underlättar för det hårda placket att bildas.

Äter du ofta dessa livsmedel? Även om du inte lider av hyperkolesterolemi är det viktigt att du minskar mängderna du äter av dem. På så vis kan du förebygga att drabbas av högt kolesterol och hjärt- och kärlsjukdomar.

Se i stället till att du äter mer omega-3, antioxidanter och fiber. Dessa hjälper nämligen till att minska det dåliga fettet och kolesterolet i kroppen.

MER FÖR DIG