Undvik depression med hjälp av promenader

depression

Det har länge varit välkänt att regelbunden motion är bra för den mentala hälsan. Det kan reducera vår risk för cancer, hjärtsjukdomar och cerebrovaskulära sjukdomar. De senaste åren har studier dessutom bevisat detta. Upptäck hur du kan undvika depression med hjälp av promenader.

När personer blir deprimerade och ängsliga känner de ofta att de har kontrollen över sina liv. Motion ger dem däremot kontroll över deras kroppar, vilket ofta är första steget till att känna kontroll över annat.

Vem kan dra nytta av detta och vilka typer av motion är bäst?

Alla som lider av depression kan dra nytta av regelbunden motion, men det är extra fördelaktigt för personer med mild depression. När det gäller typ av motion är alla typer nyttiga när du anpassar motionen efter dig själv. Du bör finna nöje i det, annars kan det vara svårt att hitta motivationen.

Hur ofta bör du motionera?

För bra hälsa bör en vuxen ägna sig åt 150 minuters måttlig till intensiv motion varje vecka. Om du inte har motionerat på ett tag är det bäst om du introducerar det i dit dagliga liv lite i taget. Till och med en 15 minuters promenad kan hjälpa dig att slappna av och rensa ditt sinne. Kom ihåg att alla typer av motion är bättre än ingen motion.

Hur kommer du igång?

Att delta i gruppträning, ta en klass i något på gymmet, eller bara vara mer aktiv under din dagliga promenad, till och med att ta cykeln till jobbet istället för bilen kan göra stora skillnader i ditt dagliga liv och välmående. Det viktigaste att komma ihåg är att börja smått om det var ett tag sedan du motionerade. Du kan börja med att promenera i 15 minuter och sedan öka det till 30 minuter. Med tiden kan du även öka tempot vilket i sin tur kommer öka resultatet. Tänk dock på att vad än du gör bör det vara något som är rätt för dig.

Få fysisk aktivitet på recept

Om du inte har tränat på länge, eller om du är orolig över vilka effekter det kan ha på din hälsa, borde du prata med en doktor om möjligheterna till att få ett recept på fysisk aktivitet utskrivet. Fysisk aktivitet på recept (FaR) kan skrivas ut mot ett antal olika åkommor, inklusive depression.

Det finns många olika behandlingar mot depression, bland annat terapi, antidepressiva läkemedel, och det finns även flera olika typer av självhjälpsmetoder. Om du känt dig deprimerad i över två veckor bör du prata med din doktor angående dina symtom. Vårdpersonal är där för att hjälpa till och de kan stödja ditt val av lämplig behandling – något som är rätt för dig.