Tips för ett glatt och lyckligt klimakterium

Att vara frisk och glad under klimakteriet är att ta hand om och även lyssna på sig själv. Då kommer du inse att du är samma person som alltid, men med mer livserfarenhet.

Klimakteriet är ett ofta missförstått fenomen. Det finns trots allt många fördomar, och många tror att det är slutet av livets bästa skede. Det är dock fullt möjligt att ha ett glatt och lyckligt klimakterium.

Precis som i början av ungdomsåren kommer denna omkonfigurering med fysiska konsekvenser och humörsvängningar som inte alltid är nöjsamma.

Nu vet vi dock mycket mer om klimakteriet, och det finns många sätt att kontrollera det för att vara glad och frisk. Du måste bara ge dem en chans och vara konsekvent. Det är värt ett försök, håller du inte med?

Verktyg för ett lyckligt klimakterium

1. Ta hand om dina ben

Röntgenbild på fötter

Det är vanligt att benen börjar försämras under klimakteriet. Därför är det viktigt att du lägger till livsmedel in din kost som är rika på kalcium och andra mineraler. De är antioxidanter med kraften att sakta ner åldrandet av dina ben.

Ackompanjera maten med träning för att stärka dem. En av de mest rekommenderade övningarna är promenader. Det hjälper dig även att bränna fett som börjat ansamlas och förbättra din cirkulation.

Läs även: Stärk dina ben med växtbaserat kalcium

2. Få 20 minuter sol om dagen

Kvinna njuter av solen

Att få lite sol är ett utmärkt sätt att få vitamin D, vilket hjälper kalcium att absorberas av kroppen. Solljus hjälper även till att förbättra ditt humör, så du slår två flugor i en smäll.

Välj bara rätt tidpunkt att vistas i solen. De första timmarna på morgonen och de sista på eftermiddagen är de bästa. Kom ihåg att solens UV-strålar skadar din hud, så ta förebyggande åtgärder.

3. Drick gott om vatten

Vattenglas

Oavsett om du läser det här för att du vill förebygga värmevallningar eller om du redan har drabbas har du säkert hört talas om dem. Det är en plötslig, intensiv känsla av värme som ofta ger upphov till rikliga svettningar.

För att förebygga uttorkning är det bäst att dricka minst åtta glas vatten om dagen. Det är ett bra råd för alla, men ännu viktigare om du vill ha ett lyckligt klimakterium.

Huruvida din hud ser bra ut och kroppen fungerar bra beror till stor del på hur mycket vatten du dricker. Utan vatten får du fler rynkor, mattare hud och organ som inte fungerar som de ska.

4. Gå ut med dina vänner för att ha ett lyckligt klimakterium

Väninnor med kaffekoppar

Ovan jämförde vi klimakteriet med ungdomsåren. Båda är som en känslomässig berg-och-dalbana. Därför måste du hitta tid att avvara åt dig själv. Att gå ut med dina vänner är väldigt viktigt. Att prata med andra har en väldigt positiv effekt på din hjärna.

Det är dessutom en säker plats som du litar på. Ni kan skratta tillsammans, men du har även en plats att dela med dig av dina problem. Att släppa ut dem är bra för själen.

5. Meditera

Kvinna mediterar

Sist men inte minst är det bra att ta sig tid att reflektera och samla ihop sig. Som du vet är meditation att sammankoppla med sig själv, med sin essens och med den man verkligen är. Det är fritt från band och fritt från tiden.

Åren kan inte ta det ifrån dig. Du kommer alltid ha samma ljus. I slutänden är du bara en version av barnet du en gång var. Med meditation gör du dig av med de lager du lastat på dig under åren och finner dig själv igen.

Meditation kan ge dig friden du sökt efter hela livet. Du kommer inse att din kropp kan förändras, men att ditt väsen förblir detsamma.

Det sätter dig i en position där du kan njuta av och fira dig själv. Förändringarna under klimakteriet kan faktiskt få dig att se inåt och tänka på vad du vill, vem du är och vad som är bra för dig.

Ta hand om dig själv och lita inte på fördomarna om klimakteriet.

MER FÖR DIG