Tips för att förbättra ditt minne

Ditt minne är en av de mest komplexa och viktigaste funktionerna i din hjärna, vilket är anledningen till att du bör lära dig hur det fungerar även om det fortfarande finns vissa saker som vi ännu inte förstår. Vidare så är det vanligt med försämrat minne i takt med att man blir äldre – speciellt om vi inte fokuserar på att skydda det. I denna artikel så erbjuder vi några tips för att förbättra ditt minne.

Ät choklad

Enligt ett flertal studier så kan choklad förbättra dina kognitiva funktioner väldigt effektivt om du äter den ren. Detta eftersom kakao har stora mängder flavonoider som medför många positiva fördelar för din hälsa, speciellt när det kommer till att förbättra ditt minne, minska blodtrycket och även förhindra diabetes.

Lyssna på ljud medan du sover

Sov väl

Studier från Tyskland visar att om du lyssnar på ljud som är synkroniserade med rytmen hos dina långsamma hjärnvågor så kan du stärka dessa vågor och därigenom förbättra minnet.

Kontrollera hörlursvolym

Överdrivet oväsen kan inte bara skada dina öron och orsaka dövhet, utan även påverka ditt minne. I experiment med råttor så har det upptäckts att överdrivet ljud kan påverka hjärncellerna som är relaterade till dessa två kognitiva funktioner. För att orsaka skador på cellnivå så krävs det endast att man utsätts för två timmars intensivt oljud på mellan 95 och 97 decibel.

Gör dig av med bukfett

Bukfett

Utöver att vara viktigt för att ha en bra figur, hjärthälsa, cirkulationssystem och många andra fördelar, så är smalhet även viktigt för ditt minne. Enligt ett flertal genomförda studier så har man lyckats slå fast att proteinet som är ansvarigt för förbränning av bukfett även ansvarar för att genomföra funktioner i minneskontrollen och inlärningsförmågan.

Mellan levern och hjärnan så finns det en molekyl med båda dessa funktioner. Denna molekyl kallas PPAR. När du behöver förbränna bukfett så slutar det med att du gör dig av med hjärnprotein, vilket skadar ditt minne. Det är därför viktigt att kontrollera fettet i denna delen av kroppen eftersom cerebrala PPAR då endast kommer vara verksam i detta område av hjärnan, vilket förebygger problem i den regionen.

Lägg tid på att lösa korsord

Denna typ av aktivitet har alltid rekommenderats för att förbättra ditt minne, eller åtminstone för att senarelägga förlusten av det. Det är väldigt viktigt att hålla ditt sinne upptaget och distrahera det från problem som kan påverka din hälsa. När du motionerar sinnet så kommer du hjälpa det att bli starkare och fungera bättre. Ett av de enklaste sätten att göra detta är genom att spendera några timmar per dag med att lösa ordsökningar, korsord och andra aktiviteter som aktiverar din minnesfunktion.