Tio livsmedel som kan återfukta din hud

Talesättet ”Du är vad du äter” är inte långt från sanningen. Din diet har stor påverkan på din generella hälsa – både inuti och utanpå. Det du äter kan antingen ta hand om eller skada din organ, bibehålla din kroppstemperatur och påverka din matsmältning positivt eller negativt. I denna artikel ska vi lista tio olika livsmedel som är speciellt bra för att återfukta din hud.

Att dricka tillräckligt med vatten för att hålla bra vätskenivåer är vitalt för din kropp, speciellt när det kommer till att minska risken för sjukdomar, att ge oss energi samt att bränna fett snabbt.

Det är även viktigt att du begränsar ditt intag av salt eftersom natrium får dig att behålla vätskor, vilket gör det svårare att bli av med gifter.

När man talar om hydrering så är det inte bara livsmedel i flytande form som är viktiga. Det spelar ingen roll om maten är fast eller flytande – vi talar om alla livsmedel som har tillagats i vatten, såsom juicer, teer, buljonger, soppor etc.

Vissa livsmedel består till nästan 100% av vatten. Lär dig om några av dem så att du kan återfukta din hud på bästa sätt.

Gurka

gurkjuice

Gurka består till 65% av vatten, har endast 17 kalorier och innehåller näringsämnen såsom kalium, vitamin C samt fibrer. Den är utmärkt för matsmältningen, och vi rekommenderar att du konsumerar den rå för att dra maximal nytta av dess egenskaper.

Papaya

Papaya1

Papaya hjälper matsmältningen och ger mer energi till din kropp så att du kan reparera huden och få den att se ljusare ut. Den innehåller även vitamin A, som tar hand om din hälsa och ser till att organen fungerar som de ska.

Vattenmelon

vattenmelon

Vattenmelon är rik i vitamin C, vilket är utmärkt för att återfukta huden och främja kroppens försvar. Den består till 92% av vatten och minskar risken för hjärtsjukdomar samt diverse typer av cancer, såsom i prostatan, livmodern, livmoderhalsen, svalget, matstrupen, lungorna och bukspottkörteln.

Du kan äta den på tom mage för att förbättra matsmältningen och dra nytta av alla dess fördelar.

Tomater

tomatjuice

Eftersom tomater består av lykopen (en kraftfull antioxidant) så är de viktiga för att skydda huden och bekämpa åldrande och akne.

De består till 94% av vatten och har 20 kalorier. De är en bra källa för kalium, fosfor och vitamin A och C.

Äpplen

äpplen

Äpplen består till 86% av vatten. Att äta ett äpple om dagen kommer ge din kropp de fibrer den behöver. Det är en av de frukter med mest antioxidanter. Detta minskar tillväxten av cancerceller samt risken för att drabbas av Alzheimers och hjärtsjukdomar.

Bladgrönsaker

sallad

Spenat och sallad består till 95% av vatten och är rika i vitamin A och C, som vi redan har påpekat är bra för att vårda din hud. De har även mineraler, antioxidanter och näringsämnen som hjälper till att avgifta din kropp genom att eliminera gifter och orenheter från huden. De förebygger cancer, håller minnet i form och främjar frisk syn.

Kiwi

kiwi

Denna frukt består till 83% av vatten. Att äta en kiwi ger dig det dubbla dagliga rekommenderade intaget av vitamin C. Eftersom den har fibrer så är den perfekt för att reglera kolesterol och blodtryck. Den minskar risken för blodproppar och sänker nivåerna av blodfetter.

Grapefrukt

grapefrukt

Grapefrukt har samma egenskaper som tomater eftersom den innehåller lykopen och höga nivåer av antioxidanter, vilka håller din hud snygg och fri rån akne.

Kokosvatten

ät kokosolja

Detta vatten är det mest hydrerande som kokosnöten har. De säger att det bekämpar tecken på åldring och är bra för matsmältningen och huden. Detta eftersom den bygger hudmembran som gör den len och ljus.

Apelsinjuice

Apelsin-vitamin-c

Apelsiner består till 88% av vatten, är rika i kalium, vitamin C, kalcium, folsyra och har de nödvändiga näringsämnena för att reparera huden.

Kom ihåg att det är vitalt att du äter hälsosamt för att hålla dig frisk utan och innan. Du måste inte göra några uppoffringar eftersom dessa är utsökta livsmedel som du enkelt kan inkludera i dina dietära vanor och måltider. De kan dessutom stävja plötsliga sug efter något sött.