Tio livsmedel som kan återfukta din hud

Talesättet ”Du är vad du äter” är inte långt från sanningen. Din diet har stor påverkan på din generella hälsa – både inuti och utanpå. Det du äter kan antingen ta hand om eller skada din organ, bibehålla din kroppstemperatur och påverka din matsmältning positivt eller negativt. I denna artikel ska vi lista tio olika livsmedel som är speciellt bra för att återfukta din hud.

Att dricka tillräckligt med vatten för att hålla bra vätskenivåer är vitalt för din kropp, speciellt när det kommer till att minska risken för sjukdomar, att ge oss energi samt att bränna fett snabbt.

Det är även viktigt att du begränsar ditt intag av salt eftersom natrium får dig att behålla vätskor, vilket gör det svårare att bli av med gifter.

När man talar om hydrering så är det inte bara livsmedel i flytande form som är viktiga. Det spelar ingen roll om maten är fast eller flytande – vi talar om alla livsmedel som har tillagats i vatten, såsom juicer, teer, buljonger, soppor etc.

Vissa livsmedel består till nästan 100% av vatten. Lär dig om några av dem så att du kan återfukta din hud på bästa sätt.

Gurka

vattenmelon

Vattenmelon är rik i vitamin C, vilket är utmärkt för att återfukta huden och främja kroppens försvar. Den består till 92% av vatten och minskar risken för hjärtsjukdomar samt diverse typer av cancer, såsom i prostatan, livmodern, livmoderhalsen, svalget, matstrupen, lungorna och bukspottkörteln.

Du kan äta den på tom mage för att förbättra matsmältningen och dra nytta av alla dess fördelar.

Tomater

kiwi

Denna frukt består till 83% av vatten. Att äta en kiwi ger dig det dubbla dagliga rekommenderade intaget av vitamin C. Eftersom den har fibrer så är den perfekt för att reglera kolesterol och blodtryck. Den minskar risken för blodproppar och sänker nivåerna av blodfetter.

Grapefrukt

Apelsin-vitamin-c

Apelsiner består till 88% av vatten, är rika i kalium, vitamin C, kalcium, folsyra och har de nödvändiga näringsämnena för att reparera huden.

Kom ihåg att det är vitalt att du äter hälsosamt för att hålla dig frisk utan och innan. Du måste inte göra några uppoffringar eftersom dessa är utsökta livsmedel som du enkelt kan inkludera i dina dietära vanor och måltider. De kan dessutom stävja plötsliga sug efter något sött.