Sunda middagar som främjar god sömn

Krämig morotssoppa

Har du svårt att sova på natten och vaknar upp trött på morgonen? Innan du tillgriper huskurer eller läkemedel kan du prova att börja äta mat med avslappnande egenskaper.

I den här artikeln ger vi dig några enkla, goda och sunda middagar som hjälper dig att bekämpa sömnlöshet på ett naturligt och hälsosamt sätt.

Salladssoppa

Sallad, den återkommande ingrediensen i alla sunda dieter, har en viktig avslappnande effekt på kroppen. Men många vill inte äta det på kvällen eftersom det brukar leda till matsmältningsbesvär om det inte tuggas ordentligt. För att dra nytta av sallad till middag föreslår vi därför ett lite ovanligare recept: Salladssoppa.

Du kan kombinera salladen med lite potatis eller havregryn för att ge soppan en krämigare konsistens.

Alternativt kan du göra en salladsinfusion och dricka den strax före sänggåendet.

Salladssoppa
Havregryns- och pumpasoppa

I receptet ovan föreslog vi att du skulle tillsätta havregryn till din soppa. Havre är inte bara mycket näringsrikt; det bidrar också till att främja ditt nervsystem. Det innehåller ett ämne som kallas avenin, som har lugnande egenskaper. Havre är också rikt på B-vitaminer, magnesium och omega 3.

Vi föreslår att du kombinerar det med pumpa i det här enkla receptet, en grönsak som hjälper dig att balansera dina glukosnivåer under åtskilliga timmar, vilket bidrar till kontinuerlig vila.

Fritera några pumpabitar (och eventuellt andra grönsaker) i lite olja. Tillsätt vatten och havregryn, och koka i 15 minuter.

Bakat äpple med kanel och valnötter

Det bästa sättet att hålla doktorn borta är att äta ett äpple om dagen, som ordspråket säger. Kvällen är en bra tidpunkt att äta äpplen om du inte har kunnat göra det under dagen. Söta eller sura frukter däremot bör undvikas på kvällen eftersom de försvårar insomnandet.

Äpple är en neutral och välgörande frukt för levern, så du kan inkludera det i vilken måltid som helst under dagen.

Vi rekommenderar det här traditionella receptet till middag:

  1. Skala äpplet (eller lämna skalet på om det är ekologiskt) och doppa det i kanel, en krydda som är matsmältningsfrämjande och avkopplande.
  2. Du kan också tillsätta lite honung ovanpå.
  3. Ugnsbaka i 20 minuter.
  4. Servera med valnötter eller lite yoghurt.

Skalat äpple
Mâchesallat och getost

Mâchesallat har blivit alltmer populärt och är ett alternativ och komplement till sallad. Det är en mycket avslappnande och renande grönsak, med en lätt kryddig smak som ger din sallad en lite annorlunda touch.

Du kan ackompanjera den med färsk getost. Mejeriprodukter framkallar dåsighet, och getost är mer främjande för matsmältningen än ost på komjölk.

Du kan också tillsätta pumpafrön i den här salladen då de är rika på zink, ett mineral som hjälper till att minimera stress.

Sallad
Vildsparris och kalkon

Här är ett gott, snabbt och enkelt recept som kan hjälpa dig att sova tack vare dess innehåll av tryptofan. Denna aminosyra bekämpar stress samtidigt som den gör dig avslappnad och på gott humör.

Du kan grilla vildsparris och packa in den i kalkon, en lätt ingrediens som är rik på protein.

Bakad banan och keso

Det här middagsreceptet är också mycket avkopplande, men vi rekommenderar det bara för de som äter middag tidigt eller de som tränar eftersom det är lite näringsrikare än de ovanstående.

Banan innehåller melatonin, tryptofan och magnesium, tre viktiga näringsämnen för god sömn, medan keso är rikt på kalcium, protein och tryptofan.

Ugnsbaka bananen i 20 minuter och tillsätt sedan keso. Du kan söta med lite honung.

Foton av hashinjutsu, torbakhopper, Chris Campbell och Richard Scoop.

Spara