Studie visar bästa tiden för din första kopp kaffe

mars 15, 2017
När dricker du din första kopp kaffe? Om du är som de flesta är det så snart du stigit upp. En ny studie har dock precis avslöjat en ännu bättre tid för din första kopp kaffe.

Även om många av oss är vana vid att dricka en kopp kaffe så snart vi vaknar är det faktiskt mer effektivt att vänta lite på att kortisolnivåerna ska sjunka.

Vilken tid dricker du din första kopp kaffe? Om du är som de flesta är det direkt efter att du vaknat. Du behöver förmodligen bli av med sömnigheten och även få en god dos energi och positivitet. Men det kanske inte är den bästa vanan, enligt en ny studie.

Vetenskapen, alltid ivrig att besvara våra mest ordinära frågor, har avslöjat att din första kopp kaffe kanske inte bör vara det första som sker på morgonen. Låt oss ta en titt på resultaten.

Din första kopp kaffe är alltid bättre lite senare

Vi vet att morgnar doftar kaffe. Det är en del av morgonrutinen. Vi kliver upp ur sängen, öppnar fönstret mot soluppgången och arbetsdagen som ligger framför oss, och det första vi börjar tänka på är den första dosen koffein för att ”fungera”. Av naturliga skäl är du förmodligen lite skeptisk till att vänta några timmar. Det finns faktiskt några bra anledningar till varför det är en god idé att vänta minst två timmar efter att ha vaknat. Vi går igenom dem nedan.

1. Kortisolnivåer och kaffe

hjärna med blinkande neuroner

Steven Miller är en neuropsykolog och expert på kronofarmakologi – vetenskapen som analyserar interaktionerna mellan olika biologiska rytmer i den mänskliga kroppen och mediciner. Efter att ha publicerat några studier på sin vetenskapliga blogg ”NeuroscienceDC” förklarade han att den första koppen kaffe direkt när du vaknar inte är lika effektiv som du tror.

Anledningen ligger i vår dygnsrytm och vårt kortisolVår dygnsrytm är vad som kontrollerar våra sömnvanor och reglerar kortisolet – det så kallade stresshormonet som har hand om att hålla oss alerta. När vi öppnar ögonen till en ny dag och stiger upp börjar kortisolet arbeta av sig självt. Precis som andra studier om dygnsrytmer har förklarat är tiden på dygnet när kortisolet är mest aktivt mellan 8:00 och 9:00 på morgonen.

2. Kaffe och huvudvärk

kaffe och huvudvärk

Att dricka kaffe under denna tid på dagen är att ta en stimulant just när du naturligt når ett tillstånd av vakenhet. Som Dr Miller förklarar är forskningen tydlig. Det är inte en bra idé att ta en drog när kroppen inte behöver det.

Att dricka kaffe när dina kortisolnivåer är något höjda förklarar varför vissa får huvudvärk. De är överbelastade och kroppen reagerar på motsatt vis än vad de ville uppnå: de känner sig ängsliga och till och med tröttare. Det står dock klart att allas kroppar inte reagerar på samma vis. Att dricka kaffe direkt på morgonen fungerar för vissa, men om man väntar lite längre blir fördelarna större för andra.

Den bästa tiden att dricka kaffe? Mellan 9:30 och 11:30 på morgonen

nybryggd kopp med kaffe

Den bästa tiden att dricka kaffe beror givetvis på när du stiger upp. Det är rekommenderat att vänta mellan 90 och 120 minuter efter att man vaknat. Det är då blodets kortisolnivåer har sänkts lite och du får en perfekt öppning för en koffeindos. En av de grundläggande principerna i farmakologi är att ta mediciner när det behövs.

Att dricka kaffe när dina kortisolnivåer är som högst kommer troligen göra att du utvecklar en tolerans mot det. Med andra ord kommer du inte att känna effekterna av kaffe. Det betyder att du kommer känna behovet för ytterligare en kopp efter ett tag; du kommer inte få nog.

I den tidigare nämnda artikeln säger Dr Miller att det finns två perfekta tidpunkter att dricka kaffe under dagen. Den första mellan 9:30 och 11:30, den andra mellan 13:30 och 17:00. Det kan vara värt att ge det ett försök. Vi har trots allt många olika tidpunkter att njuta av vår dagliga kaffedos.

Att kliva upp och äta en god frukost med färsk juice, lite protein samt fibrer och sedan vänta upp till två timmar på vår första kopp kaffe. Det kan vara en bra löning, speciellt för personer med huvudvärk. Du kanske plötsligt kommer på dig själv med att känna dig mer vaken, produktiv och energisk att tackla dagen.

Redo att ge det ett försök?

Nieber, K. (2017). The Impact of Coffee on Health. Planta Medica. https://doi.org/10.1055/s-0043-115007

Smith, A., Whitney, H., Thomas, M., Perry, K., & Brockman, P. (1997). Effects of caffeine and noise on mood, performance and cardiovascular functioning. Human Psychopharmacology. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1077(199701/02)12:1<27::AID-HUP827>3.0.CO;2-Y

Ukers, W. H. (2010). All About Coffee. Other.