Sju livsmedel som bekämpar bukfett

Oavsett hur gammal du är vill du förmodligen att din mage ska se plattare ut. Moderna dieter innehåller mer fett än du tror, men det är de av dålig kvalitet som gör att du inte mår bra.

Dieterna kommer i de flesta fall heller inte med många resultat, och du har säkert provat en av de produkter för viktförlust som inte gör någonting. Om du verkligen vill bekämpa ditt bukfett kan du ta en titt på följande livsmedel.

Vad gör fetter?

Det är sant att fett anses vara ”boven i dramat”. Detta eftersom du kan drabbas av kolesterol, fetma och hjärt- och kärlproblem om du äter den dåliga typen av fett.

Du bör dock veta att det finns bra fett som möjliggör för kroppen att förvara energi, vilket är varför fett inte helt bör tas bort från din diet. Som ett resultat behöver kroppen inte konvertera glukos till fett. Detta skyddar din kropps organ från skador och bibehåller din kroppstemperatur. Man kan även säga att fett är en sköld för artärerna när du inte får tillräckligt med vitamin C eftersom du inte producerar tillräckligt med kollagen.

Buken

Du kanske har problem med vikt och kolesterol, hypertoni eller en sjukdom som diabetes. Det är då viktigt att konsumera ”bra” fett för att hålla sig på gott humör, ha bra självförtroende och lämna depression bakom dig. Jobba med att minska det dåliga bukfettet och öka den bra typen samtidigt som du bibehåller en balanserad diet och tränar dagligen.

Sju livsmedel som minskar bukfett

Olivolja

Detta är den bästa typen av olja som finns, och speciellt om den är extra jungfru och kallpressad, eftersom den då håller högre kvalitet. Den har omättat fett, vilket är bra för kroppen. Den är även en stor källa till näringsämnen när du har en diet som begränsar fett. Olivolja absorberar näringsämnen, syntetiserar hormoner och minskar kolesterolet.

Mandel

Dessa nötter har mycket protein, fibrer och kalcium. De är även en källa till grundläggande energi som din kropp behöver. De är rekommenderade för personer som är vegetarianer eller veganer och för de som sysslar med sport. Mandlar hjälper till att aktivera din ämnesomsättning och kontrollerar blodsockernivåerna. De tillhandahåller en god dos omega-3 och skyddar dig från fetmarelaterade sjukdomar. Du kan äta dem som de är, på lätta desserter eller som mjölk (broccoli

Jordgubbar

Dessa utsökta röda bär innehåller mycket vatten och fibrer, vilket gör dem mer rekommenderade än andra frukter. För att smälta dem måste kroppen producera mer energi än mängden kalorier de innehåller, vilket resulterar i viktnedgång. Jordgubbar aktiverar även blodcirkulationen och reglerar natriumnivåerna. De innehåller flavonoider och antocyanin, vilket förhindrar ansamlingen av socker och fett.

Lax

Detta är en av de mest rekommenderade källorna till omega 3-syror. Lax innehåller även protein och används för att bilda ett ”bra” kolesterol, hormoner och galla. Den tillhandahåller mycket vitamin D och håller nervsystemet hälsosamt, aktiverar ämnesomsättningen och hjälper till att bränna överflödigt bukfett. Dess fettsyror gör att kroppen inte tillåts förvara dåligt fett.

Om du äter lax från en odling innehåller den inte bly eller dioxiner, som är fiskmetaller som kan hittas i vatten.

Lax

Grönt te

Det är välkänt som en fettförbrännare. Alla typer av teer har positiva effekter på matsmältningen eftersom de tillhandahåller vatten och värme. Om du dricker det efter lunch eller middag hjälper det maten att lättare passera genom tarmarna, medan fett och kolhydrater löses upp.

Det hjälper till i absorptionen av näringsämnen och ökar kroppstemperaturen, vilket minskar kalorierna. Grönt te stimulerar kroppen, minskar blodtrycket, reglerar glukosnivåerna, bekämpar fria radikaler och hjälper till i absorptionen av kalcium i benen. Det innehåller en antioxidant vid namn catechin och även polyfenoler, som kontrollerar hormonerna under stress.

Grönt te minskar omvandlingen av glukos till fett, precis som vin, vilket kroppen måste göra för att förvara energi. Du kan även dricka det till frukost eller när du blir sugen på något. Fler än tre koppar om dagen är inte rekommenderat.

Bilder från Robert McDonald, Frank Kovalchek, Nutsinbulk, David NG, och Michael.