Rostade mandlar och rosmarin för bättre minne

Vårt minne är hjärnfunktionen som låter oss registrera, lagra och hämta erfarenheter. Detta sker som ett resultat av de repetitiva synaptiska kopplingarna mellan neuronerna, vilket skapar nervbanor.
Rosmarin och rostade mandlar

De flesta har förmågan att lägga på minnet miljontals saker under hela sin livstid. När man lägger något på minnet under en tid men senare glömmer det används vad som kallas för korttidsminnet.

Att träna minnet bidrar till att stärka det under hela livet och fortsätta hålla det starkt även under våra äldre dagar när vi inte har samma förmåga som när vi var yngre. Att läsa, skriva, lyssna på musik, studera eller spela tankekrävande spel är exempel på aktiviteter som kan bidra till att träna ditt minne så att du inte lika lätt glömmer saker. Det bidrar också till att minska risken för neurodegenerativa problem.

En annan nyckel till ett bra minne är en hälsosam kost. Våra kroppar måste få viktiga näringsämnen från maten vi äter för att fungera tillfredsställande både fysiskt och mentalt. I den här artikeln kommer vi att tala om de specifika fördelarna med rostade mandlar och rosmarin för ditt minne.

Hjälp ditt minne med rostade mandlar och rosmarin

En kombination av mandel, rosmarin och andra naturliga ingredienser kan ge ett läckert naturligt komplement som är till gagn för vår hjärna och minne.

Fördelar med mandlar

Mandlar

Denna nöt innehåller fenylalanin – en substans som hjälper hjärnan att producera dopamin, adrenalin och noradrenalin. Regelbunden konsumtion av mandel bidrar till att förbättra minnet och behandla depression.

Tack vare deras höga halt av fettsyror och andra näringsämnen bidrar de till att stimulera hjärnfunktionen och nervsystemet.

Mandlar innehåller spårämnen och fleromättade fettsyror. Brist på dessa kan påverka hjärnans processer. De är en viktig källa till vatten, proteiner, fett, kolhydrater och cellulosa; vitamin B1, B2, PP, C, A, D, och E; kalcium, fosfor, järn, kalium, natrium, magnesium, svavel, klor, mangan, koppar och zink. De innehåller också 8 essentiella aminosyror som vår kropp behöver.

Mandlar är ett perfekt komplement till en hälsosam och balanserad kost. De ger en god mättnadskänsla och hjälper dig att reglera matsuget.

Fördelar med rosmarin

I en studie publicerad i Therapeutic Advances in Psychopharmacology visade det sig att doften av rosmarin kan bidra till att förbättra den mentala utvecklingen. Vidare kan det öka hastigheten och effektiviteten med vilka hjärnan bearbetar information.

I en studie som utförts av University of Northumbria i Newcastle upptäcktes det att doften av rosmarin förbättrar minnet med 60% till 75%. Rosmarin bidrar till att främja tidigare minnen, men hjälper dig också att komma ihåg enkla saker som dagliga fakta, datum, uppgifter, ställen där du lagt saker, med mera.

Forskarna menade också att doften av rosmarin kan bidra till att stimulera förmågan att genomföra matematiska övningar och därmed det blivande minnet som är det som gör att vi kan komma ihåg uppgifter som vi vill komma åt i framtiden.

Hur du bereder rostade mandlar med rosmarin

Mandlar
Detta recept är ett bra alternativ för att dra nytta av fördelarna med rostade mandlar och rosmarin. Det är mycket välsmakande och perfekt att avnjuta när som helst.

Ingredienser

  • 4 ½ dl färska hela mandlar (340 g)
  • 1 msk kokosolja (16 g)
  • 1 msk finhackad färsk rosmarin (10 g)
  • ½ tsk chilipulver (2,46 mg) (tillval)
  • ¾ tsk havssalt (3,7 mg)
  • En nypa krossad röd paprika

Gör så här

  • Förvärm ugnen till 165 °C.
  • Lägg bakplåtspapper i en stor ugnsform.
  • Blanda alla ingredienser ordentligt i en skål. Mandlarna ska vara jämnt täckta.
  • Placera ett enda lager av mandelblandningen i ugnsformen du har förberett och ställ in i ugnen.
  • Grädda i 165 °C i 20 minuter eller tills mandlarna är lätt rostade.
  • Låt svalna till rumstemperatur och njut!

Med målet att förbättra minnet bör detta recept regelbundet ingå i din kost. Självklart kommer fördelarna ses på lång sikt i takt med att kroppen får de nödvändiga dagliga näringsämnena.

Förutom att förbättra minnet kan detta recept också bidra till att lindra ångest och minska stress. Doften av rosmarin läggs till fördelarna med mandel och förvandlas till en underbar allierad för att även förbättra ditt humör.