Rädsla för coronaviruset: Hur du hanterar dina känslor

maj 21, 2020
En växande rädsla över coronaviruset är något som just nu pågår världen över allteftersom fler och fler börjar känna panik. Hur gör vi för att hantera våra känslor? Lär dig några tips för att hålla rädslan i schack i den här artikeln.

I dagar som dessa håller en rädsla för coronaviruset (COVID-19) världens befolkning i ett grepp. Efter att Världshälsoorganisationen (WHO) förklarat denna infektion en pandemi, har osäkerheten börjat ta grepp. Idag ligger sjukdomens epicenter i Europa, men viruset sprider sig också snabbt i andra delar av världen.

Av denna anledning har de flesta länder infört strikta skyddsåtgärder för att försöka minska antalet infektioner. Även om viruset vanligtvis inte orsakar allvarliga komplikationer hos unga och friska människor, löper äldre vuxna och personer med försvagat immunförsvar hög risk att dö.

Symtomen på infektion är hosta, feber och andningsbesvär. Det senare tenderar att vara svårare i de ovannämnda riskgrupperna. Men bortsett från detta ökar också både ångest och rädsla bland den allmänna befolkningen. I länder som Spanien och Italien, där man har förklarat nödsituation och karantän i hemmen har dessa känslor tagit tag i invånarna.

Det är mycket svårare att hantera situationer när vi är rädda och oroliga. Därför ska vi i den här artikeln ge några viktiga råd som kan hjälpa dig att hantera de känslor som coronaviruskrisen orsakar.

Vilka är konsekvenserna av en rädsla för coronaviruset?

Man med mask tittar ut genom fönstret.
En rädsla för coronaviruset ökar i den allmänna befolkningen. Denna rädsla har bland annat lett till onödiga inköp och ogrundad diskriminering.

Som ett resultat av spridningen av COVID-19 har man rekommenderat isolering i hemmet på många ställen runt om i världen. Denna åtgärd är avsedd för att stoppa spridningen av viruset mellan människor. Helst bör den enda orsaken till att människor spenderar tid runt andra vara för att utföra grundläggande uppgifter som att till exempel handla mat och medicin, eller för att gå till jobbet i det fall det är absolut nödvändigt.

Många problem har uppstått från denna karantän. Ett stort antal människor har beslutat sig för att återvända till sina hemländer med tåg, flygplan och andra transportmedel. Detta har lett till en större fara för spridning av coronaviruset.

Andra har drabbats av panikkänslan att måsta hamstra livsmedel och produkter på stormarknaderna för att förbereda sig inför eventuell karantän. Som ett resultat har många stormarknader nästan haft slut på vissa varor i flera dagar på grund av denna massiva och onödiga panikhamstring. I USA har rädsla för coronaviruset även ökat vapenförsäljningen.

Det är svårt att verkligen förstå vad rädsla och ångest kan leda oss till att göra. Så här följer några viktiga råd som kan hjälpa dig att hantera dessa känslor och din situation på ett effektivt sätt.

Du kanske är intresserad av: Viktiga förebyggande åtgärder mot COVID-19

Hur hanterar man rädsla?

Det är mycket möjligt att du på grund av den nuvarande krisen känner både spänning, rädsla och kanske till och med panik. Den ständiga bombarderingen av information hjälper inte läget, och det kan tyckas omöjligt att tänka på något annat. Det är också ganska normalt ifall du känner dig oroad över alla små symtom du har, och tänka att du också har blivit smittad. Det är många som uppsöker sjukvården som i själva verket har misstolkat symtomen eller till och med överdriver dem på grund av den rädsla de känner.

Utöver detta kan det vara ganska svårt att vara tvungen att ändra hela din rutin och behöva göra allt hemma. Att arbeta hemifrån, träna hemma och till och med umgås kan vara väldigt jobbigt. Men det finns många saker som kan hjälpa dig att hantera situationen.

Du kanske också gillar: Det bästa desinfektionsmedlet mot virusinfektioner

Kontrollera dina känslor och din rädsla för coronaviruset

Oroad kvinna tittar på sin telefon.
Om du känner rädsla för coronaviruset är det klokt att hålla kontakten med nära och kära som inte bor i närheten.

Först av allt bör du försöka hålla dig upptagen. Rensa ditt sinne då och då och försök att tänka på saker som inte har att göra med coronavirus. Acceptera också rädslan eller ångesten som situationen innebär. Det är varken fel eller konstigt att känna dessa känslor.

Helst bör du också söka stöd från människor som är dig nära. Om du bor ensam, försök ringa familj eller vänner ofta. Du kan också ringa dem med videosamtal. Alla sätt på vilka du kan få kärlek och stöd kommer att hjälpa dig.

Var försiktig med informationen du får om coronavirus

Det är inte alla nyheter som är helt pålitliga, och inte all information är heller korrekt. Var därför noga med att få din information från vetenskapliga och sanningsenliga källor. Försök också att vara objektiv och realistisk. Det finns inga fördelar med att sprida panik.

Du bör känna till symtomen på coronaviruset, men undvika att bli besatt av dem. Följ myndigheternas hygien- och förebyggande riktlinjer. Gör inte uppror mot dessa riktlinjer eftersom de är skapade för ditt eget bästa.

Upprätthåll en optimistisk inställning till hela situationen. Att vara medveten om faran betyder inte att du behöver vara negativ och du bör undvika överdrifter. Att hantera dina känslor och hålla din rädsla under kontroll kommer att hjälpa dig att hantera situationen med stolthet och värdighet.

  • Aumenta la venta de armas en Estados Unidos por el miedo al coronavirus | Internacional. (n.d.). Retrieved March 17, 2020, from https://www.elmundo.es/internacional/2020/03/17/5e708cfefdddffff038b465b.html
  • Consejos para gestionar el miedo al coronavirus. (n.d.). Retrieved March 17, 2020, from https://www.larazon.es/andalucia/20200314/yl2y5uvkr5hvxjg4wvluuslpne.html
  • Ren SY, Gao RD, Chen YL. Fear can be more harmful than the severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 in controlling the corona virus disease 2019 epidemic. World J Clin Cases. 2020;8(4):652–657. doi:10.12998/wjcc.v8.i4.652