Råd för hur man bäst bränner bukfett

Bukfett

Bukfett omger magens vitala organ och ligger under musklerna. För att minska bukfett är det viktigt att man motionerar, stärker magmusklerna och följer en bra diet samt undviker dåliga vanor som rökning och drickande.

Kost och tips

För att förbränna bukfett bör du vara medveten om hur mycket du äter och hur många kalorier du tar in.

Ät naturlig mat, såsom frukt, grönsaker och fibrer tillsammans med kallpressad olivolja. Magert kött är också att föredra, speciellt kyckling, kalkon utan skinn samt fisk. Undvik enkla kolhydrater som vitt bröd, pasta, kolsyrade drycker, färdigrätter, godis och mättade fetter.

Lägg till grönsaker till din diet, till exempel sparris, som är en urindrivande grönsak. Det minskar risken för vätskeansamlingar i kroppen som kan orsaka infektioner och att magen sväller.

Gurka är en annan grönsak som minskar risken för vätskeansamlingar och som också ger en mättnadskänsla, vilket i sin tur hjälper dig att inte äta för mycket. Grönkål hjälper till att hålla kroppens blodsockernivåer jämnt och stadigt, och sänker dessutom suget efter överdrivet mycket kalorier.

Hur du lagar maten har också betydelse. Kokt, ångkokt, grillad, ugnsbakad och pocherad mat är att föredra. Undvik även friterad mat och rika såser.

Drick mycket vatten, helst 2 liter per dag. Det återfuktar din kropp och hy, minskar gifter och håller rörelsen i tarmarna igång, samtidigt som du håller dig till en hälsosam vikt.

För att tappa ca 1 kilo i veckan kan du äta en diet med ett underskott av kalorier, vilket ligger på 500 kalorier per dag.

Rekommenderade typer av motion

Utöver en diet bör du även utföra en blandning av motståndsträning och aerobisk träning, vilka båda är typer av motion som är bra för att minska bukfett.

Aerobisk träning och motståndsträning

Maximera din konditionsträning med aktiviteter som promenader eller löpning.

Börja med en lättare övning i lugn takt. Efter att du har värmt upp i några minuter kan du öka intensiteten genom att öka motståndet. Alternera mellan den lättare och den intensivare övningen i ca 30 minuter.

Börja med ett träningsprogram utformat för styrka och se till att den innehåller en bra magövning. Efter att du har gjort magövningarna kan du gå över till intensiv konditionsträning, som till exempel löpning, hopprep eller andra hoppövningar. Se till att du gör det i åtminstone 30 minuter.

Magövningar

Magövningar fokuserar på magområdet och förbränner inte bara fett utan stärker även dina muskler. Klicka här för att få några idéer på magövningar du lätt kan göra hemma.