Osteoporos hos kvinnor: förebygg och behandla

Som du förmodligen vet drabbar osteoporos, eller benskörhet, främst kvinnor. Det är vi som huvudsakligen lider av denna kroniska sjukdom där benen förlorar sin massa, blir sköra och till och med vridna, vilket orsakar stort lidande varje dag.

Finns det någon effektiv lösning? Dessvärre finns det ännu inte det, men vi kan följa ett antal strategier för att minska dess påverkan på oss och därigenom förbättra vår livskvalitet. Vi bjuder in dig att lära dig mer om osteoporos hos kvinnor.

Vilka är riskfaktorerna för att fastställa vem som kan drabbas av osteoporos?

Kvinna läser

Benen består av levande vävnad. Strukturer som kan ändras med tiden; de tillkommer vid födseln och får densitet och styrka när vi går från barn till ungdomar, upp tills vi är runt 20 år gamla. I skrivande stund når vi vanligtvis vår högsta bendensitet vid denna ålder.

Vad betyder det? Att en persons utveckling är viktig för att få starka och hälsosamma ben i takt med att tiden går. För att bibehålla starka ben med god massa måste man ha en grund bestående av en bra diet och goda livsvanor.

Som du dock vet finns det saker som ibland fattas. Brist på kalcium, fluor eller vitamin D, till exempel. Låt oss dock analysera i detalj vilka faktorerna är som fastslår huruvida vi löper risk att drabbas av osteoporos:

1. Riskfaktorer bortom vår kontroll:

  • Att vara kvinna: Du hörde rätt. Det kan vara orättvist, men vår karaktär, vår genetik och våra hormonfaktorer är vad som slår fast huruvida vi drabbas av denna sjukdom, som kan bli kronisk i det långa loppet och som vi måste lära oss att leva med.
  • Ålder: Det handlar om tid, vilket också är oundvikligt. När vi blir äldre löper vi högre risk att utveckla osteoporos. Detta är normalt.
  • Genetik: Har du familjemedlemmar som lider av osteoporos? Kanske din mor eller mormor? Om så är fallet löper du större risk att utveckla det. Det är värt att tänka på det så att du kan ta åtgärder i tidig ålder.
  • Klimakteriet: Hormonförändringarna som orsakas av klimakteriet kan även öka risken för att vi drabbas av osteoporos. Ett annat varningstecken är om vi drabbas av klimakteriet tidigt, vid runt 45 års ålder.
  • Kroppstyp: Om du är något mindre och har smal kroppsform finns det även större risk att du drabbas av osteoporos.

Ben

2. Riskfaktorer vi kan kontrollera

  • En riskfaktor vi måste ha i åtanke är att det är viktigt att alltid hålla goda nivåer av kalcium och vitamin D.
  • Undvik alkohol, och även sötad läsk och kolsyrade drycker. Dessa drycker som vi älskar så mycket gör ofta att vi blir av med kalcium.
  • Röker du? Bryt dig då loss från denna väldigt skadliga vana.
  • Se upp för ätstörningar som anorexia. Om du genomgår långa perioder av sådana problem kan dina ben drabbas.
  • Att ha låga nivåer av östrogen eller testosteron kan också påverka huruvida vi drabbas. Se dessutom upp för oegentligheter med sköldkörteln, eftersom även de kan minska benmassan.
  • Var även försiktig med läkemedel som kortikosteroider, eftersom dessa inflammationsbehandlingar kan orsaka många problem när de tas under flera år. Samma sak gäller för läkemedel som tas mot halsbränna. Vad de gör är att sänka kalciumabsorptionen och orsaka osteoporos. Använd dem med måtta och missbruka dem aldrig!

Hur kan jag behandla osteoporos?

Pumpafrön

Osteoporos kan inte läkas, bara behandlas. Du kommer alltid behöva följa den behandling som din läkare ordinerar. Därför är det mycket viktigt att du inser att ditt liv aldrig kommer bli detsamma när du får denna diagnos. Med några förändringar, uppmuntring och viljestyrka kommer du dock fortfarande kunna leda ett högkvalitativt liv.

Begränsa inte dig själv till att bara ta smärtstillande, till exempel. Börja bruka dessa enkla tips och njut av livet såväl som av dig själv:

1. Simning: En stillasittande livsstil bidrar till förlust av bendensitet. Om du fått berättat för dig att du lider av denna sjukdom ska du inte ge upp och bara sitta still. Simma tre gånger per vecka för att avsevärt förbättra situationen. Detta hjälper till att undvika ytterligare benförlust, och du kommer märka att du blir mer kapabel, rörligare och upplever mindre smärta.

2. Magnesium och vitamin D: Du kan använda tillskott som säljs i apotek eller tala med en läkare och få denne att skriva ut dem åt dig. Du kan även finna dessa oersättliga ämnen i vanlig mat, som spenat, pumpafrön, brunt ris, fisk, avokado, naturlig grekisk yoghurt, bananer, torkade fikon, mörk choklad

3. Åkerfräken och maskros: Dessa är helt fantastiska eftersom de hjälper till att väga upp för silikonbristen som vi kvinnor tenderar att drabbas av. Om vi dricker avkok på dessa varje dag kan vi lättare syntetisera kalcium.

4. Körsbär och citron: Dessa två frukter är mycket viktiga. Kanske är det inte enkelt för dig att få tag på körsbär, men tveka inte att dricka ett glas citronsaft varje dag. Varför? För att den är rik på kalcium och vitamin C. Den hjälper dig att återställa kalciumhalterna i dina ben.

Vad sägs om att börja med detta redan idag?