Naturliga sätt att förhindra vätskeretention

Vätskerentention anses inte vara ett särskilt allvarligt tillstånd, men det kan vara obehagligt. Läkare tror också att det är ett symtom som kan ”avslöja” ett mer allvarligt hälsoproblem eller obalans i kroppen. Så det är därmed något att vara uppmärksam på.

Vad du behöver veta om vätskeretention

Vätskeretention kännetecknas av att vatten och andra vätskor ansamlas i kroppen. Tillståndet uppstår när blodkärlen tillåter för mycket vätska in i den omgivande vävnaden, och det är mycket svårt att upphäva. Vätskeretention är mer vanligt bland kvinnor, och vi behöver veta vad som ligger bakom ansamlingen för att kunna behandla det ordentligt.

vätskeretention

Det är viktigt att känna till att kroppen ständigt försöker balansera sina nivåer av vätskor och hormoner. Kroppen eliminerar ”överskottet” via svett och urin, om du dricker för mycket vatten. Men problem uppstår om kroppen inte kan göra sig av med överskottet, och inte kan upprätthålla balansen. Då uppstår vad som kallas ”retention”.

Några av de viktigaste orsakerna bakom vätskerentention är:

  • Dålig kost
  • Hormonell obalans
  • Obalanserad kost
  • Högt saltintag eller alltför kryddad mat
  • Leversjukdomar eller andra problem
  • Dålig hjärt- eller njurfunktion
  • Vissa mediciner eller kemikalier
  • Brist på proteiner eller andra näringsämnen
  • En stillasittande livsstil
  • Graviditet
  • Klimakteriet
  • Vissa faser av menstruationscykeln

De vanligaste symtomen på vätskeretention är:

  • Viktökning utan någon uppenbar anledning
  • Svullna ben och händer
  • Hjärtklappning
  • Allmän trötthet
  • Kramper
  • Svaghet eller trötthet
  • Hypertoni
  • Celluliter
  • Låg volym av urin

Livsmedel du bör undvika om du lider av vätskerentention

  • Salt: Du bör utesluta salt från din kost, eller ersätta det med havssalt. Du kan smaksätta maten med sjögräs, örter eller kardemumma istället. Kom också ihåg att korv, rökt kött, konserver, bearbetade livsmedel, dressingar, majonnäs, ost, frysta livsmedel, snabbsoppor och buljonger, sojasås, kryddor, och många andra livsmedel kan innehålla en hel del ”dolt” salt.
  • Mättat fett och rött kött
  • Komjölk: Undvik mjölk eftersom det innehåller mycket fett. Även lättmjölk och laktosfri mjölk bör undvikas eftersom de har modifierats på kemisk väg, vilket gör det svårare för kroppen att smälta dem. Mjölk ”fastnar” dessutom i tarmväggarna, vilken hindrar tarmen från att göra sig av med avfallsprodukter på rätt sätt. Ersätt mjölken med växtbaserade mjölker som mandelmjölk, rismjölk eller hirs.

vätskeretention-2

Naturliga behandlingar för vätskeretention

  • Maskros: Det är en växt med många fördelar för hälsan. Den hjälper kroppen att göra sig av med överskott av vätska. Koka upp en näve blad och rötter i en och en halv liter vatten. Täck över och låt svalna. Drick ett glas innan varje måltid.
  • Majs: Koka några matskedar majssilke med lite vatten i 20 minuter. Drick denna vätska en gång om dagen för att stimulera njurarna till att göra sig av med vätska, ifall du har en otillräcklig njurfunktion (du bör också tala med din läkare).

majs

  • Te: Alla sorters te kan vara till nytta när det gäller att bekämpa vätskeretention. Du bör använda en matsked torkade blad per kopp vatten.
  • Älggräs eller älgört: Älggräs är vätskedrivande och hjälper kroppen att göra sig av med överskottsvätska och ödem. Gör ett te på fyra gram torkade blommor och blad, och drick det två gånger om dagen.
  • Silkeshår: Silkeshår är ett utmärkt vätskedrivande medel, eftersom det innehåller gott om flavonoider. Drick det som ett te gjort på ett till två gram silkeshår per kopp. Drick det tre gånger om dagen.
  • Körsbär: Körsbär är en bra kur för de som vill hjälpa sina njurar att fungera bättre. De är bra mot fetma, ödem och inflammation eller låg funktion i njurarna.

körsbär-2

  • Cikoria: Cikoria verkar genom att förbättra leverfunktionen. Den stimulerar även njurarna och rekommenderas till de som lider av gikt eller artrit. Gör ett avkok på 30 g torkad, krossad cikoriarot i en liter vatten, och drick upp till två koppar om dagen.

Juicerecept för vätskeretention

  • Juice på grapefrukt, äpple och fänkål: Till det här receptet behöver du en grapefrukt, ett äpple och en kvarts fänkål. Skölj och skiva grapefrukten, och spara saften. Skala och hacka äpplet och fänkålen. Lägg allt i en mixer och mixa i några minuter. Sila vätskan och drick på morgonen, var tredje dag.
  • Juice på sparris och gurka: Du behöver ett knippe sparris och två gurkor. Tvätta, skala och hacka ingredienserna. Mixa alltihop och sila juicen. Drick ett glas om dagen.
  • Juice på persilja och morot: Använd ett knippe persilja, två stora morötter och ett glas vatten. Tvätta, skala och hacka morötterna. Mixa alltihop i en mixer, och sila juicen. Drick ett glas om dagen.
  • Juice på morot, persilja, äpple och ananas: Du behöver två morötter, en gurka, fem kvistar persilja, ett äpple och två skivor ananas för att göra en juice som bekämpar vätskeretention. Tvätta, skala och hacka ingredienserna. Mixa alltihop tillsammans med ett glas vatten. Drick ett glas om dagen, på tom mage.

äppeljuice