Naturliga kurer mot muskelkramper

Eftersom en av de vanligaste orsakerna till muskelkramper är uttorkning ska du försöka undvika det till varje pris. Kom ihåg att det rekommenderade dagliga vattenintaget är två liter.

Muskelkramper är plötsliga sammandragningar eller spasmer som inträffar när en eller flera av dina muskler kraftigt drar ihop sig och inte slappnar av, oavsett vilka rörelser du försöker dig på.

När du upplever dessa ofrivilliga sammandragningar kan det orsaka obehag, men om spasmerna fortsätter och orsakar smärta är det vad som kallas muskelkramp.

Tillståndet påverkar vanligtvis en enda muskel eller en del av en och skapar spänning, vilket hindrar dig från att röra denna del av kroppen naturligt. Det kan dock även drabba en hel muskelgrupp, vilket vanligtvis inkluderar intensiv smärta.

Vad orsakar muskelkramper och vilka kroppsdelar drabbas främst?

I vissa fall orsakas muskelkramper av nerver som inte fungerar ordentligt. Detta kan i sin tur ha sin grund i andra hälsoproblem, såsom en skada på ryggraden eller en klämd nerv i nacke eller rygg.

I de flesta fall utlöses muskelkramper när en specifik del av kroppen är överanvänd eller skadad på grund av för stor påfrestning. De kan även inträffa när:

  • Du tränar utan att vara hydrerad (uttorkning)
  • Du har låga nivåer av mineraler såsom kalium och kalcium
  • Du har cirkulationsproblem

De mest drabbade områdena av kroppen är muskler i:

  • Armar
  • Ben
  • Fötter
  • Vader

I vissa situationer är det dock andra muskler som drabbas, inklusive:

  • Livmodern
  • Tarmarna
  • Urinvägarna

Se även: Hur du blir av med kramp i foten på några sekunder

Finns det ett naturligt sätt att behandla muskelkramper?

Smärtan och spänningarna kan behandlas med naturliga kurer som låter dina muskler slappna av och ger lindring.

När du känner de första tecknen på sammandragningar eller spasmer rekommenderar vi först och främst att du försöker stretcha och massera området för att främja avslappning.

Efter detta är det en god idé att överväga några av följande behandlingar för att lindra problemet helt och hållet.

Hydrering

Hydrering

Folk som är uttorkade tenderar att få muskelkramper oftare eftersom deras kroppar inte får tillräckligt med vätska för att fungera på optimal nivå. Din kropp består mestadels av vatten, och därför är det viktigt att dricka tillräckligt varje dag.

Några tecken på uttorkning inkluderar:

  • Törst
  • Trötthet och utmattning
  • Huvudvärk
  • Illamående och yrsel
  • Hög puls
  • Höjd kroppstemperatur
  • Mörk, illaluktande urin
  • Blek hud och mörka cirklar under ögonen

Bikarbonat

Bikarbonat är en vanlig produkt med många användningar i hemmet, och den kan även användas för att behandla en rad åkommor.

Egenskaperna i bikarbonat gör den utmärkt för att behandla kramper och spasmer i bukområdet och lemmarna.

Eftersom den är mycket alkalisk är bikarbonat effektiv för att neutralisera surheten som byggs upp i musklerna och orsakar irriterande kramper.

Hur bör du använda det?

  • Lös upp en tesked bikarbonat i 25 cl vatten och drick omedelbart.

* Detta rekommenderas inte för personer som lider av högt blodtryck.

Träning

Stretching

Fysisk aktivitet är ett utmärkt sätt att förebygga och behandla detta problem. Träning stärker och tonar dina muskler, vilket minskar risken att drabbas av spasmer varje gång du pressar dem.

Utöver det kan det även förbättra cirkulationen.

Några rekommenderade övningar är:

  • Simning
  • Snabb gång
  • Jogging
  • Cykling
  • Gång i trappor

Epsomsalt

Magnesiumsulfat (kallas även för Epsomsalt eller bittersalt) har använts för att lindra diverse delar av kroppen i hundratals år. Det är rikt på magnesium – ett mineral som kan absorberas genom huden och som även är viktigt för att bibehålla starka, friska muskler.

Hur bör du använda det?

  • Lös upp 25 cl epsomsalt i ett varmvattenbad och bada i en halvtimme.
  • När du absorberar mineralerna slappnar dina muskler av, och du kan säga farväl till kramperna!

Selleri- och gurkjuice

Grön-juice

Dessa två grönsaker innehåller stora mängder antioxidanter och vitaminer som kroppen behöver för att på rätt sätt svara på fysisk aktivitet.

Atleter och de med speciella träningsrutiner kan dricka denna dryck för att få naturlig energi.

Ingredienser

  • 1 knippe selleri
  • 1/2 gurka
  • 200 ml vatten

Hur gör man den?

  • Skala och skär gurkan och lägg den sedan tillsammans med sellerin och vattnet i mixern. Mixa tills blandningen är jämn.
  • Drick kyld innan du påbörjar fysiska aktiviteter.

Besök denna artikel: Hur du kan använda selleri för att gå ner i vikt