Naturliga behandlingar för sömnapné

Sömnapné är ett tillstånd som påverkar den normala andningsfunktionen när du sover. Män brukar lida av detta problem i större utsträckning än kvinnor.

Denna nattliga åkomma anses vara ”allvarlig” eftersom den stoppar flödet av syre till olika delar av kroppen medan kroppen vilar. Sömnapné har ett antal orsaker och de typiska symtomen för detta tillstånd är störd andning, snarkningar, kvävning och sömngång, bland andra.

Lär dig mer om de naturliga behandlingarna för sömnapné i följande artikel.

Sömnapné: Att lära sig om problemet

Detta tillstånd påverkar normal andningsfunktion medan vi sover; det kan orsaka grunda andetag och korta avbrott i det normala luftflödet, som pågår i 15-20 sekunder.

Sömnapné hindrar folk från att sova rofyllt under natten, vilket gör att de sover väldigt lätt eller får mardrömmar. Detta hindrar kroppen från att få tillräcklig kraftåterhämtning, vilket i sin tur leder till låga energinivåer, låg produktivitet, dåligt humör, irritabilitet och minskad medvetenhet.

Om detta tillstånd inte behandlas ordentligt kan sömnapné leda till trötthet under dagen, långsamma reflexer och det kan sätta personer i riskzonen för att drabbas av olyckor. Vidare kan det orsaka hälsoproblem som fetma, hypertoni, diabetes och hjärtsjukdom.

Symtomen för sömnapné kan vara svåra att identifiera eftersom de inträffar på natten medan vi sover. En familjemedlem eller partner är den som upptäcker vissa förändringar om du lider av sömnapné.

Apné2

Några tecken på att du kanske lider av detta problem:

  • Störd andning
  • Väldigt höga snarkningar
  • Kvävning eller väsande andning
  • Trötthet under dagen
  • Rastlös sömn
  • Andfåddhet när du vaknar på natten
  • Att ofta gå på toaletten väldigt tidigt på morgonen
  • Att vakna upp med torr mun eller hals
  • Huvudvärk på morgonen
  • Oförmåga att koncentrera sig på jobbet
  • Humörsvängningar
  • Irritabilitet
  • Depression
  • Sömn i konstiga positioner
  • Överdriven nattlig svettning
  • Mardrömmar
  • Andning genom munnen
  • Dålig generell funktion

Vissa riskfaktorer som kan utlösa sömnapné inkluderar rökning, stor alkoholkonsumtion, fetma, svullna halsmandlar eller tunga, blockerad näskanal, och familjehistorik. Vidare brukar män drabbas av detta problem oftare än kvinnor.

Vanor, kurer och tips för behandling av sömnapné

Det finns två huvudsakliga sömnpositioner du bör uppmärksamma:

På sidan

Att sova på sidan, oavsett om det är den högra eller vänstra, låter mer luft komma in i lungorna. Det motsatta gäller om du sover på magen eller på rygg. Du kan givetvis inte hålla koll på din sömnposition när du sover, så prova att placera en stor kudde mot ryggen eller att sova mot en vägg för att hålla dig på sidan.

Ett annat trick är att sy eller binda ett jobbigt föremål mot pyjamasens rygg och bröst så att du märker att du lagt dig på mage eller rygg och kan korrigera ställningen.

Sömn

Med huvudet upphöjt

Använd fler än en kudde för att höja huvudet över dess normala höjd. Det förbättrar din andning nattetid. Om du känner att denna ställning inte är särskilt bekväm kan du lägga till kuddar lite i taget. Du bör även se till att ditt bröst är upphöjt.

Om du ska köpa en ny säng kan du till exempel välja en som är justerbar. Ett annat alternativ är att lägga något under benen så att en vinkel skapas. Många experter säger att detta är ännu mer effektivt än fler kuddar.

Andra tips för att behandla sömnapné inkluderar:

Tappa vikt

Att vara överviktig eller ha fetma kan förvärra symtomen av sömnapné. Börja med att följa en hälsosammare diet, träna minst två gånger per vecka, ät mer frukt och grönsaker, undvik stekt mat, socker och fett samt drick två liter vatten om dagen. Att bli lite smalare förbättrar avsevärt dina symtom och möjliggör för dig att öppna luftvägarna.

Sluta röka

Cigaretter är en annan faktor som kan förvärra sömnapné. Rökning får vätska att byggas upp i halsen, vilket kan orsaka svullnad av dina övre luftvägar. Om du slutar röka förbättrar du dessutom din generella hälsa avsevärt.

Apné

Undvik alkoholkonsumtion

Alkoholhaltiga drycker gör precis som lugnande medel din hals avslappnad, vilket förändrar deras funktion. Vi föreslår även att undvika stor koffeinkonsumtion under dagen, men framförallt under den senare delen, eftersom det kan störa din normala sömnrytm.

Undvik stora middagar

Att gå till sängs med magen full kan ha negativa effekter på din vila. Det påverkar även hur luft kommer in i dina lungor.

Naturliga kurer för sömnapné

Sov-gott

Valerianarot

Denna ört har använts under väldigt lång tid för att hjälpa oss att slappna av och sova bättre. Den är perfekt för personer som lider av sömnlöshet eller mardrömmar på grund av sömnapné.

Eteriska oljor

De bästa oljorna för att få en god natts sömn är kamomill, lavendel och gullviva. Den senare lindrar inflammation i luftvägarna. Du kan applicera den vid tinningarna med varsam massage eller använda en förångare för att sprida den i sovrummet.

Om du vill ta bort igentäppning i näspassagen bör du hålla dig till eukalyptusolja. Tillsätt några droppar i en kastrull kokande vatten och inhalera ångorna.

Vi hoppas att du gillade denna artikel om naturliga behandlingar för sömnapné!