När behovet att gråta blir för stort

Ibland måste du tillfredsställa ditt behov att gråta för att fylla dig själv med styrka igen och konfrontera de saker som livet kastar mot dig.

Mitt behov att gråta föds inte ur svaghet, brist på styrka att motstå det eller önskan att kasta bort allt jag uppnått hittills.

Behovet kommer från hur stark jag varit och hur mycket jag behöver utlopp.

Folk anser fortfarande att någon som gråter är svag. Du kanske till och med bannar dig själv när tårarna börjar bubbla upp på grund av omständigheterna du blivit tilldelad.

Se: Goda människor gråter ibland i mörkret

Att uthärda situation efter situation, att vara styrkepelaren för din familj, att alltid stå med huvudet högt när allt du vill är att falla till marken… du tvingar dig själv att vara stark medan allt omkring dig skakats i grunderna.

Även det starkaste trädet sveps iväg av en tsunami

sjunkande-batar

Nu gråter du, du släpper taget om det, men det är normalt. Även det starkaste av träd måste vika sig för kraften av en tsunami. Du är inte gjord av sten och du har härdat ut mycket från alla håll.

Det värsta du kan göra är att hålla tillbaka dessa tårar eller svälja dem, och låtsas att du inte behöver släppa ut dem.

Du vet att de förr eller senare kommer falla. Oavsett hur mycket du försöker senarelägga det kommer det komma. Ingen kan vara stark varje dag i livet.

Det är mycket mer utmanande när allt annat verkar ha vänt sig mot dig.

Så du gråter. Släpper ut all ilska, frustration och trötthet du burit med dig inombords. Du mår mycket bättre efteråt. Alla behöver vi trots allt detta utlopp.

Det är viktigt att vara motståndskraftig. Men å andra sidan måste det finnas ett sätt att släppa på allt tryck du utsatts för.

Missa inte: 7 tecken på att du inte älskar dig själv tillräckligt

Acceptera det och pressa inte dig själv att vara så perfekt.

Behovet att gråta kommer från stress

gratande-ogon

Behovet att fälla tårar efter att ha utstått för mycket är resultatet av ansamlad stress.

Vare sig du vill eller inte är stress närvarande i många situationer i livet. Det dyker alltid upp när du behöver det som minst.

Ibland kan det uppmuntra dig att sakta ned eller släppa några av dina många förpliktelser.

Stress består dock av tre distinkta faser som du måste veta hur man identifierar. Det kan hjälpa dig att bättre hantera situationerna när de dyker upp.

Alarmfasen

Det är när ditt flyktsvar aktiveras och säger åt dig att du står inför fara. Då tänker du inte, utan agerar bara.

Motståndsfasen

Om den tidigare fasen håller i sig under en längre tid går du sedan in i en andra fas, där du förbereder dig på att möta det värsta, oavsett vad det är.

Du drar styrka för att stå fast, men i slutänden blir du utmattad.

Utmattningsfasen

Situationen som orsakade stressen har inte försvunnit, men din nivå av beredskap dränerar all din styrka.

Det är nu du är ett steg bort från att gråta och söker efter den befrielse som låter dig släppa taget efter att ha kämpat emot under så lång tid.

Upptäck: 7 praktiska råd för att minska stress

huvudet-bland-molnen

Sätt gränser

Om du inte har upplevt det är det svårt att agera för att förhindra att det sker i framtiden.

Det är viktigt att du lär dig att sätta gränser, tänka mer på dig själv och inte ge upp mer än du kan avvara.

  • Eftersom du är förälder, en auktoritetsfigur eller i besittning av en viss mängd ansvar kan du ibland axla så många tunga stenar att du till slut börjar sjunka.
  • Du är en människa, inte en maskin. Du har gränser.
  • Det är därför det är viktigt att vara på alerten och hålla utkik efter ovan nämnda faser, så att du kan sätta stopp för de saker du gör och som påverkar dig negativt.
  • Att bromsa i rättan tid kommer hjälpa dig att inse hur långt du kan gå.

Innan du går, läs: Låg självkänsla: När du blir din egen fiende

flicka-med-blommor

Det finns dock något ännu viktigare du måste lära dig: du måste acceptera att du inte alltid kan vara en vägg som andra kan luta sig mot, bjälken som bär all vikt.

Låt dig själv vara svag, gråta och kollapsa. Endast när du accepterar det kan du komma upp till ytan och anamma de åtgärder som kommer skydda och hindra dig från att nå dessa extremer.

Endast du vet hur långt du kan gå. Töm inte dig själv helt och hållet. Ditt behov av att gråta är något bra, och det kommer hjälpa dig.

Spara