Lindra symtomen av plantarfasciit

De där extrakilona kan förvärra din plantarfasciit medan dina fötter bär upp dig under loppet av dagen. Lär dig hur du skyddar dina fötter från ytterligare skador.
Lindra smärtan från plantarfasciit

Foten har ett tjockt lager av hud och muskler som skyddar den från häl till tå. Detta område benämns som fotsulan, och den utgör det främsta skyddet för dina fötter från belastningen som uppkommer när du går, löper, eller utför andra fysiska aktiviteter där dina fötter upprepade gånger stöts mot en hård yta.

På grund av alla dessa aktiviteter är det vanligt att vi drabbas av inflammationer i bindväven längs fotsulan. Detta tillstånd kallas plantarfasciit.

Symtom på plantarfasciit

Symtomen vid denna sjukdom är följande:

  • Smärta i hälen eller fotsulan, som kan utvecklas till huggande smärtor. Den kan bestå under hela dagen och lindras under stunder av vila.
  • Smärta som ibland kan sträcka sig till tårna.
  • Svullnad eller inflammation i hälen kan också förekomma.

Dina dagliga aktiviteter kan påverkas av denna smärta, vilket hindrar dig i dina normala rutiner.

Råd för att lindra tillståndet

IskuberEn av de vanligaste huskurerna är applicering av is på det inflammerade området. Om isen får ligga kvar i cirka 15 minuter kan du lindra inflammationen och smärtan. Om ditt tillstånd har avancerat rekommenderar vi att du applicerar is 5 eller 6 gånger per dag.

Smärtan vid detta tillstånd känns vanligtvis av under de första timmarna på dagen. Vi rekommenderar fotmassage med fokus på stortån eftersom detta har visat sig hjälpa fotmusklerna att slappna av och lindra smärtan. Använd ett runt föremål, som en liten boll, och massera dina fotvalv för att stimulera dina fötter och lindra din smärta.

För att garantera en långvarig bot krävs det dock ytterligare åtgärder. Du bör använda skor med tjocka sulor som stödjer fötterna. Specialiserade skoinlägg kan köpas för att stödja dina fötter och skydda hälarna. Om du har möjlighet och tillgång bör du använda ortopediska stöd.

Hur du kan förebygga tillståndet

BenOm du ännu inte har upplevt smärtan från detta tillstånd, eller om symtomen precis har börjat visa sig, finns det några saker du kan göra för att förebygga tillståndet alternativt undvika att försämra det.

  • Gör dig av med några extrakilon för att lindra trycket på dina fötter.
  • Undvik – i den utsträckning det är möjligt – långa perioder i stående ställning samt att gå barfota eller med skor vars sulor är tunna och som inte erbjuder något stöd.
  • Delta i fysiska aktiviteter som alternerar användandet av dina fötter med vila.
  • När du löper bör du undvika hårda ytor och hålla dig till mjukare underlag, som gräs eller spån.

Saker att komma ihåg

Plantarfasciit kan ha lika många orsaker som det finns behandlingar och förebyggande metoder. Dina fötter är viktiga för din hälsa och spelar en nyckelroll i att hålla dig frisk och tillåta dig att utföra alla dina vardagsaktiviteter.

Slutligen rekommenderar vi att du vårdar dina fötter så att du kan hålla dig aktiv och svara på nervsignalerna din hjärna ger dem utan att behöva känna smärta. Du bör ta väl hand om hela din kropp, och det gäller särskilt de delar som löper stor risk att drabbas av skador och sjukdomar som i hög grad kan hindra dig i din vardag.