Lindra muskelsmärtor på en minut

Lider du av okontrollerbara muskelsmärtor? Lär dig naturliga sätt att lindra muskelsmärtor i den här artikeln!
man med ont i axeln

Muskelsmärtor kan uppstå av många anledningar, och de kan vara väldigt obekväma. Det finns som tur är trick för att lindra muskelsmärtor. Du behöver bara några tennisbollar och några minuter.

Få dina muskler att slappna av på 60 sekunder

Det här tricket består av en enkel massage för alla dina muskler. För att göra det behöver du bara 2 till 4 tennisbollar.

  • När du ska massera din nacke, välj bollar som redan har använts. De är mjukare.
  • För andra områden som dina ben, höfter eller din rygg kan du använda hårdare bollar.

Massera övre delen av ryggen

ryggsmärta

Tid: 2-5 minuter

  • Ligg på golvet och lägg två bollar mellan dina skulderblad. För mer bekvämlighet kan du lägga en kudde under huvudet.
  • Börja sedan röra dig sakta framåt så att bollarna rör sig under dig.
  • Om bollarna åker iväg kan du lägga dem i en strumpa.

Nedre delen av ryggen

För att massera nedre delen av ryggen behöver du massera från ländryggen.

  • Sitt på golvet och lägg två bollar på vardera sida. Luta dig sakta bakåt och lägg ryggen mot golvet. Du kommer att känna ett tryck och en kurva i höften.
  • Därifrån rör du sakta höften uppåt. Det kommer göra så att bollarna förs något uppåt.
  • Upprepa övningen på andra sidan.

Höfter

Tid: 2-3 minuter

  • För att massera ditt höftområde behöver du ligga ner på vänstra sidan. Dina ben bör vara raka och din kropp bör få stöd från din högra arm som är böjd vid armbågen.
  • Lägg en boll under höften och sänk ner dig.
  • Försöka att överföra din kroppsvikt till bollen. Det kommer göra att den rullar under dig. Bollen bör gå från ditt knä och sedan tillbaka.
  • Upprepa massagen på den andra sidan.

Nacke

nacksmärta på kvinna

Tid: 1-2 minuter

  • För att bli av med smärta i nacken behöver du ligga på rygg och röra ditt huvud åt vänster.
  • För att göra det lägger du en boll under högra sidan av nacken.
  • Pressa sedan och rör bollen nerifrån. Vänd sedan ditt huvud mot höger under den indikerade tiden.
  • Upprepa samma sak med vänstra sidan av nacken.

Fötter

Tid: 30 sekunder

  • För att lindra smärta i fötterna behöver du sitta på en stol. Placera sedan en boll under var och en av dem.
  • Luta ditt huvud något framåt, och tryck din kroppsvikt framåt.
  • Rör bollen sakta framåt och tillbaka. Håll trycket under den indikerade tiden.
  • Börja sedan att slå lätt på bollen med undersidan av foten. Gör det i 30 sekunder. Upprepa sedan med den andra foten.

Armar

Tid: 2-3 minuter

Dina armar är ett av de områden som oftast har muskelproblem.

  • För att lindra dessa kan du sitta på en stol framför ett bord och placera dina händer på en boll.
  • Rulla den från dina fingertoppar till dina armbågar. Rulla sedan tillbaka den tills den börjar kännas varm.
  • Rotera dina armar och rör bollen på samma sätt. Börja med vristområdet.

Bröstmuskler och axlar

Tid: 1 minut

  • Stå upp framför en vägg och lägg bollen under ditt nyckelben.
  • Andas djupt och håll denna position i en minut.
  • Gör sedan en massage där du rör dig upp, ner, vänster och åt höger.
  • För att få bättre kontroll över dina muskler, vrid och sänk ditt huvud.

Ben

knä

  • Sitt på en stol och böj ett ben. Sätt hälen på ditt böjda ben på sidan av stolen.
  • Lägg tennisbollen under knät och börja sakta pressa och släppa.
  • Upprepa tio gånger med ett ben och sedan tio gånger med det andra benet.

Kom ihåg att det för benen är bättre att använda hårda tennisbollar.