Lär dig att ta kritik och stå upp för dig själv

· januari 17, 2019
När du tar emot kritik och accepterar den utan att gå i försvarsställning slipper du känna dig förolämpad och uppnår en bättre psykologisk balans.

Klarar du av att ta kritik på rätt sätt och stå upp för vem du är? Hur brukar du reagera när någon kritiserar dig? ”Du gjorde inte bra ifrån dig i dag”, ”Hade jag varit du skulle jag inte ha tagit det beslutet.”Vi utsätts ständigt för kritik i olika former. Har du svårt att ta kritik?

Självsäkerhet är något som inte är välutvecklat hos alla, men det är det som gör att vi kan försvara oss själva  och svara med respekt.

Bli inte defensiv – ställ frågor istället

Bli inte defensiv och gå till motattack

När vi blir kritiserade kan första reaktionen vara att vi blir defensiva. Vi känner oss attackerade. Vi tolkar kritiken som sårande och offensiv, vilket är varför vi reagerar som vi gör. Men när vi blir defensiva, och vi vill göra en motattack, slänger vi bara tillbaka kritiken i ansiktet på kritikern för att ge dem en smak av sin egen medicin. Det är inte konstruktivt.

Vill du lära dig att ta kritik på rätt sätt är det inte den rätta vägen. Att gå till motattack sänker oss bara ner till deras nivå. Så när du känner impulsen att försvara dig själv mot deras kritik, stanna upp, andas och ställ istället en fråga. Det kommer personen som är i full gång att kritisera dig inte vänta sig.

Till exempel, om någon säger: ”Oj då, men vad har du egentligen på dig i dag?” så istället för att försöka rättfärdiga dig själv, vilket visar din osäkerhet, eller gå till motattack är det bättre att ställa frågan: ”Vad spelar det för roll vad jag har på mig?”

De kommer antagligen inte veta vad de ska säga. Eller, om de svarar, kommer svaret vara meningslöst. Det viktiga är att inte låta kritiken göra dig arg, och ännu mindre få dig att känna dig illa till mods.

Ta kritik och stå på dig

Ta kritik som någonting konstruktivt

Om någon ger dig kritik för någonting du har gjort fel, men utan avsikten att få dig att känna dig dålig, utan för att de har rätt, är det ingen bra idé att gå i försvarsställning. Om en vän kritiserar dig för att du tar för lång tid på dig att göra dig i ordning är det inte bra att säga: ”Kommer du ihåg den där gången när jag var tvungen att vänta på dig?”

Att reagera mot kritik på detta sätt stärker inte relationen, utan nöter snarare på den, lite i taget, tills den till slut brister. Den bästa reaktionen är när du accepterar kritiken, och säger någonting i stil med: ”Du har rätt. Jag tog lång tid på mig”.

Ett annat exempel är om någon säger: ”Jag kan inte prata med dig, du kan ingenting om politik”, kan du svara: ”Det är sant, jag vet ingenting om politik.”  

Ta kritik som någonting konstruktivt, erkänn att du inte vet, eller att du hade fel. Men däremot ska du inte låta någon klampa rätt över dig eller få dig att känna att du måste ändra på vem du är.

Vet du ingenting om politik för att du verkligen inte är intresserad av det finns det ingen anledning att kämpa för att lära dig det bara för att någon sagt någonting som fått dig att känna dig dålig. Acceptera det som en del av den du är, och stå upp för dig själv och stå för din åsikt utan att skämmas.

Stå på dig mot kritik, men respektera andras åsikt

Det finns en annan väldigt viktig aspekt att tänka på. Stå på dig mot kritik så länge du respekterar andras åsikter, men framförallt respektera dig själv.

Om någon säger till dig att du har klätt dig löjligt finns det ingen anledning att ta illa vid sig eller heller att avvisa åsikten. Vad du istället kan göra är att respektera den, acceptera den och säga: ”Jaså? Jag älskar ändå mina kläder.”

Vi kan inte alla ha samma smak och det finns ingen anledning att du ska ändra på din. Du kan respektera att personen var ärlig och gav dig sin åsikt. Men glöm bara inte att det är din åsikt som är viktigast för dig.

Det spelar ingen roll vad folk tycker om hur du klär dig. Om du gillar det är det det enda som betyder något. Tänker du på det sättet lär du dig att vara mer flexibel angående andras åsikter och smaker.

  • Baron, R. A. (1988). Negative Effects of Destructive Criticism: Impact on Conflict, Self-Efficacy, and Task Performance. Journal of Applied Psychology. https://doi.org/10.1037/0021-9010.73.2.199
  • Beagrie, S., & McAvoy, J. (2007). How to… handle criticism. Occupational Health.