Kvinnors kamp mot bukfett

Bukfett är inte bara ett estetiskt problem - det kan leda till hjärtsjukdomar, andningsproblem och även vissa typer av cancer.
Bukfett

Fett runt midjan. Få saker är så irriterande och… farligt. Allteftersom du blir äldre ansamlas mer fett i buken, och du kan känna dig obekväm med att bära jeans eller åtsittande kläder. Men det verkliga problemet ligger inte i din kroppsuppfattning, utan snarare i din hälsa.

Du vet förmodligen redan att antalet kvinnor under de senaste åren som diagnostiseras med hjärtsjukdom eller typ 2-diabetes ökar. Vår livsstil och typ av kost gör att bukfett bildas, och på lång sikt kan det leda till allvarliga hälsoproblem som du behöver tänka på.

I dagens artikel vill vi tala om några av dessa risker och berätta hur du kan sätta upp dagliga mål för att bekämpa bukfett.

Farorna med bukfett

Enligt dietister brukar kvinnor börja utveckla mer bukfett när de passerar 40. Det är den tid då kroppen börjar genomgå vissa smärre förändringar, som en långsammare ämnesomsättning, vilket kan leda till att du bränner mindre fett.

Du producerar också mindre mängder av östrogen, och med åren leder dessa gradvisa förändringar med största sannolikhet till viktökning. Men de farligaste extrakilona är de som ackumuleras runt magen. Utöver det fett som är mest synligt under huden får vi inte glömma att det också finns en sorts ”visceralt fett” som bildas runt inre organ.

Och det är en risk för din hälsa. De långsiktiga farorna inkluderar:

  • Hjärtsjukdom
  • Högt blodtryck
  • Typ 2-diabetes

Du bör också vara medveten om att det ackumulerade fettet under mellangärdet och bröstet gör det svårare att andas, vilket orsakar en klassisk och kronisk hosta. Det anstränger dina lungor, och andningssvårigheterna leder normalt också till sömnapné.

Det är dessutom värt att nämna att bukfett kan leda till att du löper större risk att drabbas av vissa typer av sjukdomar, som bröst- och livmodercancer. Fett runt magen kan även rubba din menstruation. Det är ett ganska allvarligt problem.

Hur vet du om du har ”för mycket” fett runt midjan?

LäkareDet kan verka som en ganska konstig fråga att ställa eftersom ingen annan än du vet när buken har ansamlat för mycket extra fett. Men kanske märker du plötsligt att din kropp har förändrats, och att det inte bara gör att dina kläder sitter sämre… utan du känner dig också tröttare. Du känner dig helt enkelt annorlunda jämfört med tidigare.

Läkare varnar också för en annan viktig aspekt. Det är viktigt att mäta buken och försöka undvika att överskrida vissa parametrar. Det lönar sig att veta vilka de är:

  • Kvinnor bör försöka att inte överskrida en midjediameter på 88 cm.
  • Män bör inte överskrida 100 cm.

Hur kan du bli av med överflödigt bukfett?

SalviateSom du vet finns det tillfällen då du oavsett hur mycket du än försöker inte lyckas bli av med det extra fettet runt midjan. Du kan börja misströsta och undra om det helt enkelt är oundvikligt och något du måste leva med för alltid. Men ge inte upp!

Låt dig inte nedslås. Om du jobbar hårt på att gå ner i vikt, men misslyckas, kan du söka hjälp hos en läkare eller dietist. Här kommer vi att lista några praktiska riktlinjer som kan hjälpa dig på vägen i ditt dagliga liv. Lär dig att tillämpa dem med mod och optimism!

  • Undvik att salta maten, och använd inte salt i din matlagning.
  • Drick två liter vatten om dagen.
  • Försök att inkludera mer fullkorn, gärna bovete och havre. Undvik vitt mjöl och ersätt det med fullkornsvetemjöl. Välj fullkornsbröd. Tänk på att korn också är en mycket nyttig spannmålssort!
  • Begränsa ditt sockerintag, undvik bageriprodukter och köp inte färdiglagade eller frysförpackade livsmedel. Spendera mer tid i köket för att tillaga olika rätter, fräscha sallader, ångade grönsaker och lax. Istället för rött kött, prova kalkon eller kyckling!
  • Drick ett glas varmt vatten med citron varje morgon på tom mage.
  • Efter lunchen eller middagen kan du prova att dricka en kopp salviate. Det är det bästa sättet att bidra till att förbättra matsmältningen och minska bukfett, så var konsekvent och drick det i 15 dagar i sträck varje månad, två gånger om dagen.
  • Ta raska dagliga promenader på 30 minuter, utan att helt trötta ut dig, men var konsekvent. Kom ihåg – varje dag!
  • Sluta dricka komjölk. Den bästa mejeriprodukten du kan äta är osötad grekisk yoghurt, vilket bidrar till att förbättra din matsmältning och främja hälsosamma tarmbakterier.
  • Ät ”små” måltider fem gånger om dagen, och kom också ihåg att inte hoppa över någon måltid. Om du försöker hoppa över frukost eller middag för att gå ner i vikt leder det garanterat till motsatsen. Din ämnesomsättning saktar ner och kroppen lagrar reservenergi – i form av fett!