Kurer för cirkulation och inflammation

Svullnad eller inflammation är vanligare i de lägre lemmarna, och du kan lindra det med både topiska behandlingar såväl som genom att äta antiinflammatoriska livsmedel.

Kalla fötter, ben och händer är ett tydligt tecken på ett problem med cirkulationssystemet. Det kommer vanligtvis med inflammation, som kan förvärras i takt med att tiden går.

Cirkulationsproblem är vanligare för medelålders och äldre människor, då artärerna blir stelare med tiden.

Problemen kan utvecklas på grund av höga kolesterolnivåer, dålig diet och fysisk inaktivitet.

På grund av obehaget i de lägre lemmarna, såväl som riskerna med dålig cirkulation, är det viktigt att ta rätt åtgärder för att stabilisera situationen naturligt.

Därför vill vi idag dela med oss av några huskurer som kan förbättra blodflödet och få det att transporteras i kroppen mer effektivt.

Hydroterapi

hydroterapi

Hydroterapi, eller vattenterapi, består av att massera det drabbade området med starka strålar av varmt och kallt vatten.

Tekniken stimulerar din cirkulation nästan omedelbart och kan avsevärt minska inflammation och smärta.

Hur gör man?

  • Värm upp vatten till en temperatur du står ut med och applicera på inflammerade områden.
  • Byt sedan snabbt till kalla vattenstrålar, eller helst isvatten (om du står ut).
  • Alternera på detta sätt i fem minuter.

Besök denna artikel: 11 fantastiska fördelar med kallduschar

Cayennepeppar

Den aktiva ingrediensen i cayenne, capsaicin, är en beståndsdel som stimulerar cirkulationssystemet och det kardiovaskulära systemet för att sänka ditt blodtryck och dina kolesterolnivåer.

När du lägger till kryddan i din diet minskar du risken för arterioskleros, hjärtattack och stroke.

Som om det inte vore nog är den ett bra komplement för behandlingar mot åderbråck och inflammation.

Hur gör man?

  • Köp lite cayennepeppar och ha det i smoothies, soppor och andra recept.
  • Du kan även använda det som bas för att bereda topiska behandlingar och krämer.

Benlyft

upphojda-ben

Denna enkla övning är ett av de bästa sätten att stimulera cirkulation i benen. Det är ett bra sätt att minska trötthet, lätta på spänningar och minska svullnad som orsakas av problem med din cirkulation.

Hur gör man?

  • Efter att du kommit hem från jobbet lägger du dig på sängen och lyfter benen mot taket.
  • Håll denna position i 3-5 minuter innan du vilar.

Ginkgo biloba-te

Växten ginkgo biloba har aktiva komponenter som vidgar blodkärlen och återställer elasticiteten till artärväggarna. Att dricka detta te förbättrar blodflödet, sänker blodtrycket och förebygger att åderbråck bildas.

Ingredienser

  • 1 matsked ginkgo biloba
  • 250 ml vatten

Hur gör man?

  • Häll en matsked ginkgo biloba i det kokande vattnet och låt dra i tio minuter.
  • Efter det filtrerar du vätskan och dricker som ett te.
  • Du kan dricka det upp till två gånger dagligen.

Rött vin

rodvin

Den fördelaktiga vanan med att dricka ett glas rödvin om dagen är ett utmärkt sätt att bibehålla god cirkulation.

Resveratrol – en kraftfull antioxidant som kommer från vindruvor – hjälper till att rensa artärväggarna och håller dem elastiska för att förbättra blodflödet.

Hur gör man?

  • Drick ett glas rödvin med din huvudsakliga måltid. Du bör inte överskrida denna mängd eftersom det kan vara skadligt.

Omega 3

Näringstillskott med omega 3 kan ha flera viktiga effekter på din kardiovaskulära hälsa.

Dessa essentiella fettsyror rensar venerna, sänker kolesterolnivåerna och kontrollerar inflammation för att minska risken för hjärtsjukdom.

Det kan köpas i tablettform eller som en del i andra läkemedel, men det bästa är att inta det genom maten.

Hur gör man?

Försök att inkludera följande livsmedel i din diet:

  • Kallvattenfisk
  • Olivolja
  • Avokado
  • Nötter
  • Linfrö
  • Solrosfrön
  • Pumpafrön

Se även: Linfrövatten för att stärka ditt hår

Ta en promenad

promenera

Att känna av spänningar och smärta i lemmarna kan få dig att vilja vila. Det kanske ger lindring, men faktum är att det i slutänden kan förvärra problemet.

Fysisk aktivitet med låg intensitet stimulerar blodflödet och minskar inflammation, för komplett och effektiv lindring.

Hur gör man?

  • Promenera i minst 30 minuter om dagen och se till att bibehålla vätskebalansen.

Notera att alla dessa kurer för cirkulation minskar känslan av tyngd och kyla i dina lemmar.

Det kanske verkar normalt att ha dessa känslor inledningsvis, men om du inte tar tag i situationen i tid kan de utvecklas till allvarligare problem.