Känn till fördelarna med att äta ägg

Ägg

Är det nyttigt att äta ägg varje dag?

Det är en av många frågor vi ställer oss själva, men i dag kan vi slå hål på myterna. Förut trodde man att max tre ägg i veckan var hälsosamt, eftersom det höga kolesterolvärdet kunde vara farligt. I dag vet vi att det varken leder till skada eller problem. Låt oss titta närmare varför…

Vad är fördelarna med att äta ägg?

I många år kategoriserades ägg som en typ av mat vi inte borde äta för ofta. Man trodde att de var den främsta boven bakom förhöjt kolesterolvärde i blodet. Men dessa påståenden har bevisats vara felaktiga, tack vare ny forskning. Det har visat sig att de inte alls höjer kolesterolet, utan att måttlig konsumtion bidrar till mycket av de näringsämnen som är nödvändiga för ett hälsosamt liv.

Det som egentligen höjer ditt kolesterolvärde är mättat fett. Det finns i mejeriprodukter som ost, yoghurt, mjölk och fett kött. Samma sak gäller transfetter som ofta finns i sötsaker som paj, tårtor, kakor och generellt i degen man använder i bagerier. Lägg märke till att transfetter ofta omskrivs som margarin eller härdade vegetabiliska oljor på själva paketen.

Enligt flera studier innebär ett eller två ägg om dagen ingen ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Däremot innehåller de ett ämne som kallas kolin, som är ett nödvändigt näringsämne för att hjärtsystemet och hjärnan ska fungera ordentligt. Kolin hjälper också ämnesomsättningen och minskar mängden av aminosyran som kallas homocystein, vilket är fördelaktigt då höga halter förknippas med hjärt- och kärlsjukdomar.

Trots all vetenskapligt bevisad fakta kring ägg finns det fortfarande skeptiker som vägrar inkludera dem i kostcirkeln, i den gamla tron att de inte är bra för hälsan.

Ägg innehåller mycket näring

Ett ägg innehåller bara 80 kalorier, samt protein, kolin, järn och zink. Äggulan står för det mesta av näringen. Proteinet i ägg är dessutom av hög kvalitet och ger kroppen alla de aminosyror den behöver. Ett enda ägg innehåller ungefär sex gram protein.

Det finns också två ämnen i äggulan som kallas lutein och zeaxantin; båda är karotenoid-grupper, vilket är antioxidanter som motverkar åldersrelaterade tecken såsom förändringar i gula fläcken.

Det är särskilt viktigt för gravida och ammande kvinnor att konsumera ägg, eftersom kolinet behövs för fostrets utveckling av nervsystemet och förhindrar födelsedefekter. Ett ägg ger kroppen 125 mg kolin; en gravid kvinna behöver 450 mg per dag, medan en ammande kvinna behöver så mycket som 550 mg.

Ägg håller sig färska i kylskåpet i ungefär fem veckor. Om du är osäker på om det är färskt eller inte kan du prova att släppa ner det i ett glas med vatten. Om det flyter är det dags att slänga det i komposten. Att gulan håller sig i mitten när det är nyknäckt är också ett tecken på att ägget är färskt.

Som du ser är ägg mycket nyttiga och inte alls skadliga. Att de inte höjer kolesterolet är alltså vetenskapligt bevisat. Enligt experter kan du äta upp till två om dagen. 

Bortsett från att det är nyttigt och hälsosamt är det också väldigt gott och du kan tillaga dem på många olika sätt: äggröra, hårdkokta, stekta…

Oavsett hur du väljer att tillaga dem blir resultatet bra. Så använd fler ägg i dina recept!