Kan en sallad verkligen vara en huvudrätt?

Sallader äts varje dag i många hushåll, antingen för att folk älskar denna enkla rätt eller för att det är ett lätt och nyttigt måltidsalternativ. Men är sallader verkligen kompletta och balanserade nog att vara huvudrätten i en måltid?

I dagens artikel ska vi ge några tips på hur du kan göra en god sallad som uppfyller dina näringsbehov.

Rå mat

En av de främsta fördelarna med att äta sallader är att de tillhandahåller mycket rå mat, som är packade med energi tack vare dess obearbetade näringsämnen. Rå mat har intakta vitaminer och mineraler som ofta förloras när mat tillagas vid höga temperaturer.

Utöver detta har dock rå mat en annan viktig fördel: de har högt vatteninnehåll såväl som fibrer, och båda dessa är väldigt mättande.

Med denna information i bakhuvudet kan vi dra slutsatsen att en nyttig sallad på menyn inte bara är ett smart val, utan även hjälper dig att få den dagliga dos av rå mat som kroppen behöver.

Låt oss ta en titt på kraven för att en sallad verkligen ska vara nyttig.

Coleslaw

Grönsallad

Grönsallad utgör basen för en traditionell sallad. Denna gröna bladgrönsak är rik på fibrer och vatten, och har även avslappnande egenskaper som kan lindra känslor av nervositet och ångest.

Det finns många olika varianter av grönsallad och andra gröna bladgrönsaker tillgängliga för dig. Det viktigaste när du väljer dem är att de är så naturliga och färska som möjligt när du äter dem.

Vi rekommenderar att låta paketerad eller ljusfärgad sallad, som den populära isbergssalladen, ligga kvar på hyllan. Dessa har få näringsämnen och är även svåra för kroppen att smälta.

Istället bör du njuta av mörkare typer av grönsallad och bladgrönsaker, som ruccola, vattenkrasse, frisésallad, spenat, och så vidare.

Andra ingredienser

Här kommer några livsmedel som du kan blanda för att komplettera din sallad, alla med olika hälsofördelar:

  • Morötter: bra för huden och synen
  • Lök: mycket renande och fördelaktig för njurarna
  • Tomater: hjälper till att bekämpa fria radikaler som orsakar cancer
  • Kål: hög på fibrer och mineraler som jod & utmärkt för hypotyreos
  • Rödbetor: ger mycket energi och förebygger anemi
  • Sparris: främjar avgiftning och balanserar ditt pH, eliminerar överflödig vätska
  • Svamp: mättande och rika på vegetabiliskt protein
  • Avokado: väldigt näringsrika och rika på protein samt nyttiga fetter

Låt dessa ingredienser utmana dig att göra en sallad som har en rad olika färger, där samtliga innehåller sina egna fördelar.

Fullkornsveta-och-sallad

En ännu nyttigare sallad

Utöver att bereda ett flerfärgat alternativ med ingredienserna ovan kan du göra salladen ännu nyttigare och lämpligare till frukost genom att tillsätta följande livsmedel:

  • Pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön eller linfrön
  • Valnötter, hasselnötter eller mandlar
  • Bönor
  • Groddar från alfalfa, linser, broccoli, mm.

Den perfekta kryddningen

Typen av kryddning du väljer bör fastslås av hur du vill att din sallad ska smaka. Vi föreslår att använda följande goda och nyttiga dressingar:

  • Extra jungfruolivolja
  • Vinäger
  • Äppelcidervinäger (rå och opastöriserad)

Du kan även variera din sallad med följande smaker:

  • Tahini eller sesampasta
  • Oregano eller basilika
  • Vitlökspulver
  • Färsk persilja

Inte för mycket frukt

I dagsläget är det trendigt att tillsätta frukter i sallader, men du bör veta att det allvarligt kan påverka hur kroppen kan smälta din sallad, beroende på vilka frukter du väljer.

De bästa frukterna för sallader är de neutrala som inte har alltför mycket socker och surhet, som äpplen och päron. Undvik överdrivet söta citrusfrukter eftersom de kan börja jäsa i magen och faktiskt förvärra matsmältningsprocessen.

Du kan även inkludera lite ananas eller papaya, så länge resten av salladen inte innehåller för mycket mjöl eller stärkelse.

Gurksallad

Blommor till din sallad

Visste du att man till och med kan tillsätta blommor i salladen för att ge den en exotisk och originell antydan? Det finns gott om ätbara blommor tillgängliga, som ringblommor. Prova!