Käksmärta: Har du upplevt det? Vet du varför?

· november 22, 2016
Käksmärta kommer ofta från beteenden du ägnar dig åt utan att ens vara medveten om det, såsom dålig hållning, stress eller nervositet. Att lära sig hantera dessa är viktigt för att lindra tillståndet.

Käksmärta beror vanligtvis på ångest. Det är en väldigt irriterande åkomma som dock även kan inträffa på grund av andra problem, såsom bruxism eller till och med ett problem med lederna. Om du har drabbats av det försvann det förmodligen med tiden, speciellt om problemet utlöstes av nervositet på grund av stress. Eftersom det är ett så vanligt problem är det värt att ta en närmare titt på symptomen, orsakerna och kurerna.

Käksmärta: Möjliga orsaker

kvinna med smärta i käken

Vi vill påpeka att käksmärta kan dyka upp på olika delar av ansiktet. Vissa märker av smärtan vid ett öra mer än det andra, medan andra känner av obehaget när de äter eller pratar.

Man associerar problemet med anatomin hos käkleden. Käkleden är hem åt ett komplext nätverk av nerver och vävnad som kan bli inflammerade  eller drabbas av andra åkommor. Låt oss ta en närmare titt på dem.

Smärta som centreras runt öronen

Ibland är smärtan som associeras med käkarna koncentrerad runt ett eller båda öronen. I det fallet kan obehaget stråla upp till de övre delarna av ansiktet och till och med upp mot toppen av huvudet.

  • Denna ledsmärta kan framförallt dyka upp när du pratar, gäspar och äter.
  • Ibland blandar man ihop smärtan med vanlig tandvärk, men i själva verket kan det vara ett tecken på erosion av själva käkleden.
  • Det kan även finnas ett problem med ledens broskdisk eller ligamenten samt nerverna i regionen.
  • Alla dessa är faktorer som en specialist måste utvärdera. Kom dock ihåg att benförlust i lederna är något som kan ske med åldern.

När du inte kan öppna din käke helt

Om du någonsin känner att du inte kan öppna din käke helt och hållet ska du stanna upp och tänka på hur livet har tett sig under de senaste dagarna.

  • När du inte hanterar stress och press från din miljö ordentligt kan det generera ett ”flyktsvar” i hjärnan.  Det resulterar i sin tur i muskelspänningar, snabbare hjärtrytm samt stelhet i kroppen, med fokus i axlarna, nacken och ansiktet.
  • Nästan utan att inse det kan du spänna käken, gnissla tänder under natten och uppleva symptom såsom ringande öron, huvudvärk och problem att öppna samt stänga käken.

Problemet kommer försvinna med tiden, men det kan vara väldigt handikappande när det pågår. Källan är vanligtvis stress, vilket du måste lära dig att hantera ordentligt.

kvinna med huvudvärk

Bruxism

Vi har ofta pratat om käksmärta i koppling till ett beteende som en stor del av befolkningen ägnar sig åt nattetid utan att inse det: tandgnissling.

  • Bruxism kan inträffa på grund av dålig tandorientering, nattliga skakningar på grund av dålig diet, stressen som man samlat under dagens lopp eller oförmågan att åtnjuta vilsam och avslappnande sömn.
  • Denna åkomma kräver en expert som kan rekommendera att du till exempel bär en skena när du sover.

Bruxism är en av de vanligaste orsakerna till tandsmärta.

Enkla tekniker för att behandla käksmärta

kvinna som mediterar i lotus

Var medveten om din hållning

Ett sätt att minska symptomen som associeras med temporomandibulär dysfunktion (käksmärta) är genom att ta hand om din hållning, speciellt när det kommer till axlar, nacke och huvud. När du har dålig hållning kan spänningar i nacke och käke dyka upp; det är faktiskt något du kanske inte ens inser när du är på jobbet, ser på TV eller pratar i telefonen.

Kom ihåg att du alltid bör uppmärksamma vinkeln mellan nacke och rygg: de bör ligga i linje, raka och avslappnade. Vidare bör dina läppar och tänder vila tillsammans. Samtidigt bör din tunga vila mot gommen medan du andas genom näsan.

Din diet

  • Ät inte livsmedel som utlöser inflammationer, såsom socker, fett och överdrivna mängder kaffe eller energidrycker samt konserveringsmedel.
  • Öka ditt intag av vitamin C och kalcium.

Hantera dina känslor och bekämpa stress

Vi vet att det är lätt att rekommendera sätt att hantera stress ordentligt, men att det blir en labyrint när man väl provar.

  • Det är viktigt att påminna sig själv om att man måste vara lugn. På så sätt kan nerverna och blodtrycket kan ta hand om hälsan.
  • Försök att hitta tid under dagen för avslappning. Ett bra alternativ som alltid tar hand om kroppen och sinnet är att utöva yoga.

Försök att implementera dessa enkla tips i ditt dagliga liv.

Akhter, R., Benson, J., Svensson, P., Nicholas, M. K., Peck, C. C., & Murray, G. M. (2014). Experimental Jaw Muscle Pain Increases Pain Scores and Jaw Movement Variability in Higher Pain Catastrophizers. Journal of Oral & Facial Pain and Headache. https://doi.org/10.11607/ofph.1211

Makino, I., Arai, Y. C. P., Aono, S., Hayashi, K., Morimoto, A., Nishihara, M., … Ushida, T. (2014). The Effects of Exercise Therapy for the Improvement of Jaw Movement and Psychological Intervention to Reduce Parafunctional Activities on Chronic Pain in the Craniocervical Region. Pain Practice. https://doi.org/10.1111/papr.12075

Svensson, P., Wang, K., Sessle, B. J., & Arendt-Nielsen, L. (2004). Associations between pain and neuromuscular activity in the human jaw and neck muscles. Pain. https://doi.org/10.1016/j.pain.2003.12.031