Hur Man Sover Bra under Natten

Idag kommer vi att prata om hur man sover bra och de skadliga effekter på hälsan som en dålig sömn kan ha. Vi kommer även att dela med oss av några praktiska tips som du kan använda.

Våra kroppar behöver runt 7 till 9 timmars sömn för att vi effektivt ska kunna utföra våra dagliga aktiviteter. Denna tid kan variera från person till person. Personer som endast sover bra under 6 timmar eller mindre utsätter sig själva för hälsorisker.

Ifall man inte sover bra kan man få olika hälsoproblem såsom:

Kortsiktiga

  • Koncentrationssvårigheter
  • Klumpighet
  • Trötthet

Långsiktiga

  • Ökad risk för stroke
  • Ökad risk för diabetes
  • Orsakar minnesförlust
  • Leder till fetma
  • Försvagar immunsystemet
  • Ökad risk för cancer
  • Skadar benstrukturen

Dessa skador bör inte förbises. Om du är en av de personer som sover mindre än 6 timmar per natt, ta en titt på följande råd angående hur man sover bra och vaknar upp helt utvilad.

Råd angående hur man sover bra

1. Försök att vakna och somna vid samma tidpunkt. Detta kommer att skapa en vana som gör det lättare att komma i sömn.

2. Börja dagen med en hälsosam frukost.

3. Ät inte en stor middag strax innan du går och lägger dig.

4. Undvik kaffe eller andra stimulerande drycker timmarna innan du går till sängs. De kan bli kvar i din kropp mellan 3 till 5 timmar.

5. Utför inte någon fysisk aktivitet 3 timmar innan du går och lägger dig.

6. Belysningen i ditt rum är väldigt viktig. Du måste sova i mörker eller med väldigt lite ljus.

7. Rumstemperaturen måste vara behaglig för dig, inte för varm och inte heller för kall.

8. Undvika att jobba i ditt rum. Låt din hjärna associera rummet med sängdags.

9. Etablera en rutin för att gå till sängs. Denna rutin kan inkludera: meditation, avslappnande bad, att lyssna till avslappnande musik, långsam och djup andning. Det viktiga är att du hittar ett sätt att känna dig avslappnad på så att du sover bra.

10. Titta inte på TV innan du går och lägger dig och om möjligt, ha inte en i ditt rum.

11. Drick ett avslappnande te.

12. Sov i mjuka och bekväma kläder.

13. Undvik mat som har en hög fetthalt och mycket salt innan du går och lägger dig.

Här under kommer vi att diskutera fördelaktiga naturliga metoder.

Här är ett par tesorter som kan hjälpa dig att somna:

Kamomill

vänderot

Vänderot har egenskaper som bidrar till att du sover bra. Drick ett avkok med denna rot, blötlägg 15 gram av roten i ett glas vatten under natten. Drick koppen under sen eftermiddag och en gång till innan du går till sängs.

Kombinera inte detta med antidepressiva, antihistaminer eller spasmolytika. Undvik användning under graviditet, amning eller att ge till småbarn.

Boldo

Har sövande och lugnande effekter. Drick ett avkok med 2,5 gram torkade boldolöv i 100 ml vatten innan du går till sängs.

Förtär ej boldo om du har diarré eller gallstenar och kombinera ej med blodförtunnande eller annan medicin.

Humle

Perfekt för att lugna nerverna och förbereda dig för en stärkande vila. Drick ett avkok med en tesked torkad humle i ett glas vatten innan du går och lägger dig.

Limeblomma

Drick ett avkok med en matsked i ett glas vatten. Drick ett och ett halvt glas innan du går till sängs.

Citronjuice

Drick citronjuice och lägg till ett par teskedar honung, blandat med varmt vatten.

Mejram

Perfekt för nervösa eller stressade personer. Gör ett bad med eterisk mejramolja, som kommer hjälpa dig att somna.

Dessa rekommendationer kommer se till att du sover bra och vaknar upp med mer energi för att framgångsrikt utföra dina dagliga aktiviteter. Överskrid inte den rekommenderade dosen.

Om du fortfarande efter detta har problem med att sova, vänligen uppsök en specialist.