Hur Man Får ett Hälsosamt Sovrum

Hälsosamt sovrum

Vi pratar alltid om hur viktigt det är att vila ut under natten för att återhämta energi, och för att kroppen ska kunna återfå sin balans och regenerera. Därför är det absolut nödvändigt att man undviker stress så mycket man kan, att man äter en hälsosam kost, att man tränar etc. Men det är även viktigt att man har ett ställe att vila ut på: ett hälsosamt sovrum. 

I denna artikel kommer vi att förklara hur man får ett hälsosamt sovrum, med ren luft, utan strålning, som sänder balans och lugn och främjar god vila och goda relationer.

Ren luft

En ekonomisk och naturlig lösning för att hålla luften i ditt sovrum ren är att placera någon typ av växt i sovrummet. Använd dock inte vilken växt som helst, eftersom vissa kan stjäla syre. Vi rekommenderar bajonettlilja för ett hälsosamt sovrum, vilket är en växt som omvandlar koldioxid till syre under natten. Vi rekommenderar att man placerar två långa växter i sovrummet, vilket inte bara kommer att rena luften, utan även ge rummet lite grön färg. Denna färg hjälper till att balansera känslor.

rum

Ditt sovrum är en plats där du vilar ut och ofta delar med din partner. Det bör sända signaler om klarhet och lugn, vilket är anledningen till att där inte bör vara för många möbler eller andra föremål. Försök att se till att det har det absolut nödvändiga och något för dekoration, men se även till att det finns öppna ytor. För att få ett hälsosamt sovrum måste du hålla det organiserat.

Ljussättning

Ett sovrum bör helst ha naturligt ljus, men i vissa fall är detta inte möjligt, eller så är sovrummen ganska så mörka. I detta fall kan du experimentera med lampor för att få en varmare ljussättning, som Himalayanska saltlampor. Dessa lampor har ett väldigt avslappnande orange ljus, som även hjälper till att neutralisera elektromagnetisk strålning.

Ett ventilerat område

För att förhindra först och främst uppkomsten av kvalster, men även för att upprätta en välkomnande miljö, rekommenderar vi att du dagligen ventilerar ditt sovrum. Utsätt det, ifall möjligt för direkt solljus, speciellt på de områden där det finns kvalster. Dessa områden inkluderar platser som generellt är fuktiga och varma: lakan, filtar, gardiner, madrasser, kuddar, mattor etc.

Under eller mellan varma säsonger kan du även låta fönstret stå öppet under natten om du inte bor i ett bullrigt eller mycket upplyst område. Placera en skärm över fönstret eller sänk bara ned persiennerna för att det inte ska bli obekvämt för dig.

fönster

Hur luktar ditt sovrum?

Du bör även fokusera på hur ditt sovrum luktar. Om du har ett rent sovrum bör det inte lukta något särskilt. Vissa kan ha en viss typ av lukt p.g.a. fukt, lukt som kommer utifrån…eller så kanske du bara vill ge det en speciell touch. Därför har vi rökelse, papier d’armenie, harts som kan brännas med kol, vanliga luftrenare och även oljespridare. Vi rekommenderar speciellt följande aromer:

  • Citron: för att rena och desinficera området
  • Mint: för uppfriskning
  • Ingefära: för värme
  • Kanel: för stimulans
  • Lavendel: för avslappning
  • Ros: för att skapa en söt och romantisk plats
  • Eukalyptus: för att rena platsen och motverka andningsproblem
  • Citrus (citron, apelsin, mandarin): för att förbättra humöret och motverka depression

Var försiktig med speglar

Enligt Feng-shui är det inte en bra idé att ha speglar i sovrummet eftersom de kan ändra på de energier som främjar en god vila och ett hälsosamt sovrum. Du kan även täcka över din spegel under natten, eller även testa denna effekt under några dagar för att se om du ser någon skillnad, speciellt om du har problem med att sova. Det är dock bäst att placera dem vid de områden där de är som mest lämpade.

En säng som vetter mot norr för ett hälsosamt sovrum

En annan nyckel till att kunna vila ut, få ett hälsosamt sovrum och omorientera dig själv, är att vända din säng norrut. Om detta inte är möjligt i ditt fall kan du försöka att hitta en annan anledning, men försök att undvika att din säng pekar mot söder, vilket är det sämsta alternativet.