Hur man behandlar sömnapné

Sömnapné är ett tillstånd som påverkar din andning när du sover. Personer som lider av det kan behöva ”konstgjord andning” eftersom de slutar att inhalera under korta perioder på natten. Avbrotten kan pågå i upp till 20 sekunder. Lär dig mer om denna åkomma och hur man behandlar sömnapné i denna artikel.

Sömnapné – Kännetecken

Sömnapné hindrar dig från att sova bra. Detta är det första du måste veta om apné eftersom den stör din naturliga sömnrytm. Personen kommer troligen sova lätt eller aldrig falla i djup sömn. Som ett resultat så får de inte tillräckligt med vila och kroppen kan inte återhämta sig efter en hård arbetsdag.

Det finns många negativa aspekter med apné och att ha en ”dålig natt”, såsom låga energinivåer, mindre produktivitet, försämring av hur alert du är på dagen, långsamma reflexer, etc. Det kan inte behandlas som dåsighet eller sömnlöshet. Om inget görs så kan det dock leda till allvarliga problem, såsom hjärtsjukdom, övervikt, hypertoni och diabetes. Om du behandlar sömnapné ordentligt så kan symptomen hanteras och förbättra din sömn avsevärt.

Symptom för sömnapné

  • Avbrott i andningen
  • Höga snarkningar
  • Kvävning
  • Kippande efter luft
  • Dåsighet under dagen
  • Orolig sömn
  • Känsla av brist på luft när du vaknar
  • Irriterat humör
  • Oförmåga att koncentrera sig
  • Humörsvängningar
  • Depression
  • Ovanliga sömnpositioner
  • Mardrömmar
  • Tendens att andas genom munnen
  • Överflödig svettning under natten
  • Dåliga prestationer på jobb, skola, etc.

sömnapné

Orsakerna för sömnapné kan vara många, men de delas generellt upp i:

  • Obstruktiv sömnapné: Producerar en avsmalning i luftvägarna när du inhalerar på grund av en obalans i halsmusklerna. Detta leder till temporära avbrott när du inhalerar, vilket minskar syret som kommer till blodet. När detta händer så kommer personen konstant vakna eftersom hjärnan märker att du inte kan andas och därför uppmanar kroppen att vakna för att öppna luftvägarna. Ibland vaknar personen inte eftersom mekanismen börjar fungera utan problem. Denna episod kan inträffa några gånger per natt och orsaka trötthet och en kvävande känsla.
  • Central sömnapné: Denna är mindre vanlig men bör fortfarande nämnas. Detta händer när hjärnan inte kommunicerar ordentligt med musklerna som är ansvariga för att andas. I detta fall så kommer personen också få problem att sova eller bara kunna sova lätt. Personer som tenderar att drabbas av detta är patienter med hjärtproblem, och de vaknar ofta upp mitt i natten.
  • Komplex sömnapné: Detta orsakas av en igentäppning i luftvägarna på grund av olika faktorer eller fel i funktionerna hos muskler. Vissa av orsakerna kan vara rökning, övervikt, för stor alkoholkonsumtion, igentäppning av näspassagen eller familjehistoria.

Naturliga behandlingar för att lindra sömnapné

Dessa tips kommer hjälpa dig att behandla problemet du har under natten så att ditt andningssystem kan börja fungera som normalt och så att du kan undvika apné:

  • Gå ned några kilo eller tillräckligt för att ditt tillstånd ska förbättras. Detta kommer lindra sammandragningen i halsen. Få bara tillbaka din hälsosamma vikt genom att ha en bra och balanserad diet.
  • Motionera: 30 minuter av måttlig fysisk aktivitet om dagen, såsom att ta en lätt promenad, kan hjälpa dig att lindra obstruktiv sömnapné.
  • Undvik vissa medicinska tillstånd och att dricka mycket alkohol: Lugnande medel, sömntabletter eller antihistaminer är farliga detta fall. Att dricka alkohol är heller inte bra eftersom det gör de bakre musklerna i halsen blir avslappnade, vilket stör andningen.
  • Sov på sidan eller med ansiktet nedåt: Sov inte med ansiktet uppåt eftersom din tunga och  mjuka gom kommer vila mot halsen och blockera luftvägarna. Vissa personer säger att du kan sy en tennisboll eller något annat bakpå din pyjamas för att förhindra att du vänder på dig på natten.

apné-2

  • Håll näsborrarna öppna hela natten: Använd en salinbaserad nässprej eller band som är specifikt designade för detta. Idén är att din näsa alltid ska vara ”tillgänglig” för att ta in luft. Använd inte avsvällande medel eller antihistaminer.
  • Undvik att konsumera koffein eller tunga middagar: Koffein stör med din normala sömnrytm, och så även tunga måltider. Låt alltid minst två timmar passera efter middagen innan du går till sängs.
  • Respektera dina sömntimmar: Försök att alltid gå till sängs och vakna upp vid samma tider så att kroppen kan vänja sig. Som ett resultat så kommer du bli ”programmerad” att få tillräckligt med sömn varje natt, vilket även kommer minska dina apnéepisoder och minska trötthet.
  • Utöva yoga: Denna övning involverar mer medveten andning och hjälper även till att vidga näsborrar och luftpassager. Med regelbunden utövning så kan du kontrollera din andning och försäkra att tillräckligt med luft kommer in och ut ur kroppen.
  • Konsumera vitlök: Det kommer lindra att amygdalan förstoras samt inflammation i andningssystemet. Gör en vitlökssmet och konsumera den innan du lägger dig, eller lägg till mer vitlök i dina måltider.

Bilder från Cosmetic Dentist Torrance, sman_13, Subhra Patrim Das och  Marta Moraschi.