Hur kan jag bli av med fett och samtidigt få fasta muskler?

För att tona musklerna och få fasta muskler behöver du inte vara flera timmar på gymmet. Det räcker med att fu gör enkla aerobiska övningar, som att gå 20 minuter, och göra en serie magövningar
fasta muskler

Det har säkert hänt dig att du har försökt bli av med fett men noterade att dina muskler verkade mjukare och att din hud blev slapp. Vad kan man göra åt det?

Din kost är grundstenen för att uppnå en balans i det hela och få fasta muskler. Om du kombinerar det med lämplig träning och hälsosamma vanor kommer du utan tvekan att få den figur du vill ha.

Råd för att bli av med fett och ändå få fasta muskler

1. Håll metabolismen aktiv

fasta muskler

Vi kommer i den här artikeln att ge dig några råd på hur du enkelt kan ändra din kost för att uppnå bättre resultat:

  • För att bibehålla en aktiv metabolism får du inte hoppa över måltider. Det rekommenderas att man äter sex små måltider varje dag. Det är alltid bättre att äta lite fler gånger än att äta mycket två gånger per dag.
  • Börja frukosten med ett avkok på cayennepeppar, grönt te och honung. Det är en fantastisk huskur för att snabba upp metabolismen och du får även i dig massor av vitaminer.
  • Det är bra om du var fjärde timme dricker en juice för att snabba upp metabolismen. Du har olika alternativ: päronjuice, ananasjuice eller morotsjuice.

2. Ja till att äta protein

fasta muskler

Det är inte bara möjligt att gå ner i vikt genom att äta mer protein, det rekommenderas till och med. Kroppen behöver en bra balans av protein för att kunna ta upp energi, stärka kroppens försvar och få fasta muskler.

Genom att äta mer protein kan du bränna mer fett, speciellt runt magtrakten, men det är viktigt att du tänker på följande:

  • Överdriv inte din konsumtion av djurprotein. Det finns också väldigt hälsosamma vegetariska alternativ, som exempelvis spenat, linser, mandlar, alger, hummus, mm…
  • Till frukost rekommenderas att du regelbundet äter ägg. Det är bäst om du äter dem kokta.

3. Superlivsmedel som tar hand om din hälsa och hjälper dig att bränna fett

fasta muskler

När man följer en diet kan det ibland medföra stress, sömnbrist och en brist på vitaminer och mineraler. Det är en risk som du inte behöver utsätta dig för. Därför rekommenderar många nutritionister att du äter ”superlivsmedel”; mat som är mycket rik på näringsämnen som tar hand om hälsan och hjälper dig att gå ner i vikt.

Notera följande superlivsmedel:

  • Havre
  • Broccoli
  • Lax
  • Avokado
  • Grapefrukt
  • Grekisk yoghurt
  • Linser
  • Chiafrön
  • Spenat
  • Grönt te
  • Gojibär
  • Hasselnötter

4. Lite aerobisk träning

fasta muskler

Du behöver inte överanstränga dig på gymmet för att gå ner i vikt. För att få fasta muskler behöver du bara anamma några enkla, dagliga rutiner:

  • Gå upp 40 minuter tidigare. Ät en god frukost och gå därefter ut för att gå eller springa. Det räcker med 20 minuter.
  • Vid lunchtid gör du 10 situps och några enkla övningar med vikter i 10 minuter.
  • På eftermiddagen kan du gå på en promenad, ta en cykeltur med någon eller simma.
  • När du kommer hem igen bör du ta en ljummen dusch som du avslutar med kallt vatten på benen.

Om du gör dessa övningar dagligen bränner du inte bara fett utan får även mer synliga muskler. Du behöver bara vara konsekvent.

5. Smoothie för att stärka musklerna

fasta muskler

Ingredienser

Tillredning

Vi rekommenderar att du dricker den här smoothien 3 gånger i veckan, en halvtimme innan lunch. Den är mättande och kan även hjälpa dig att få fasta muskler. För att tillreda den behöver du bara skala en mogen banan och skära den i bitar.

Lägg i havrevattnet i mixern tillsammans med bananen, mandlarna och vetegroddarna, för att sedan blanda ordentligt. Därefter lägger du i isbitarna och lite kanel ovanpå.

Smoothien hjälper dig dessutom att snabba upp metabolismen.

Spara