Hur du upptäcker och förebygger en stroke

Sport är ett av de bästa sätten att förebygga cerebrovaskulära sjukdomar och stärker hjärtat samt frigör stress som kan vara en möjlig orsak.
Hjärna

Cerebrovaskulära sjukdomar (CVS) påverkar varje år 15 miljoner människor runt om i världen, och det är den andra vanligaste orsaken till dödsfall för människor över 60 år.

Dessa slaganfall stoppar blodflödet till hjärnan, antingen på grund av en blockering i blodkärlen eller för att dessa har gått sönder.

Eftersom blodet har i uppgift att transportera syre till hjärnan slutar denna att fungera, och även om man kanske inte dör kan det lämna allvarliga skador på hjärnan.

De bra nyheterna är dock att man i många fall kan upptäcka signalerna för stroke i tid och minska risken för tragiska konsekvenser.

Vi rekommenderar att du läser: Tips för att hålla hjärnan ung

Hur upptäcker man en stroke i tid?

Huvudvärk

Det är väldigt viktigt att du upptäcker symtomen på en stroke i tid, eftersom tiden kan vara avgörande för om hjärnan råkar ut för dödliga och allvarliga konsekvenser.

Signalerna är följande:

  • Plötslig avdomning eller svaghet i ansikte, ben eller armar
  • Svårigheter att tala, förstå eller koncentrera sig
  • Förlust av koordinationsförmåga
  • Plötslig yrsel och svårigheter att gå
  • Plötslig huvudvärk utan märkbar anledning
  • Förlust av syn i ena eller båda ögonen

Det uppskattas att 88% av orsakerna är koagulering eller blockering av blod i artärerna som för blod till hjärnan.

I de 12% resterande fallen beror det på att venerna har gått sönder, vilket skapar problem med blodflödet till eller från hjärnan.

Att förebygga detta är kanske det bästa sättet att motverka detta farliga tillstånd. Därför rekommenderas det att du anammar hälsosamma livsvanor för att minimera risken så mycket som möjligt.

Hur kan man förebygga en stroke?

Även om det i vissa fall inte går att undvika cerebrovaskulära sjukdomar, eftersom förloppet kan löpa snabbt, kan man generellt göra vissa saker för att förebygga det.

1. Håll koll på ditt blodtryck
läkare

Hypertoni är en av de främsta riskfaktorerna för stroke. Om du lider av högt blodtryck kan det multiplicera risken med 4, eftersom det tvingar hjärtat och artärerna att arbeta betydligt mer för att transportera blod till hjärnans alla celler.

2. Träna

Fysisk aktivitet är en av de främsta vanorna för bra kardiovaskulär hälsa. Genom det stärker du hjärtat och håller artärerna rena så att de inte blockeras.

En daglig promenad i en timme räcker för att få ett bättre kardiovaskulärt system.

3. Sluta röka

Det är en av de främsta riskerna, speciellt om man börjar i ung ålder.

4. Håll koll på dina kolesterolnivåer

Grönsaker

Kolesterol och cigaretter är bland de främsta orsakerna till plack i artärerna; det ökar risken för att de blockeras och sätter hjärnan i farozonen.

5. Gå ner i vikt

Att lida av övervikt eller fetma ökar riskerna för hjärtproblem. Om du är överviktig rekommenderas att du går ner minst 4-5 kg.

6. Undvik stress

Att lida av kronisk fysisk och mental stress kan öka risken för cerebrovaskulära sjukdomar med upp till 4 gånger.

7. Undvik ilska eller starka känslor

Trötthet

Ilska och andra starka känslor kan öka risken för stroke, eftersom det leder till förändringar i nervsystemet. Att ha ett lugnt och positivt sinnestillstånd är det bästa sättet att minska risken för högt blodtryck.

Läs även: Negativa tankar och känslor skadar kroppen

8. Kontrollera diabetes

Cirkulationssystem som kopplas till diabetes typ 2 kan öka risken för stroke och andra kardiovaskulära problem som hypertoni.

9. Inta omega 3-fettsyror

Genom att konsumera omega 3-fettsyror minskar du risken för hjärtattacker och stroke. Dessa hälsosamma fetter kan motverka att kärlen blockeras av plack och främjar ett bra blodflöde.

Det motverkar även dåligt kolesterol och kontrollerar triglycerider.