Hur du behandlar sömnlöshet naturligt

Om du har svårt att somna på kvällen kan det vara bra att du håller några naturliga rekommendationer i åtanke. Sömnlöshet är en mycket vanlig åkomma i dag, och många sover inte tillräckligt djupt (de vaknar lätt av ljud). Lär dig hur du kan behandla sömnlöshet naturligt.

Vad orsakar sömnlöshet?

Enligt studier som utfördes för några år sedan om det här problemet, som är så vanligt bland vuxna, orsakas sömnlöshet av flera olika faktorer, t.ex. av stress, depression och ångest. Likaså påverkar vår livsstil hur vi sover. Det kan också bero på en schemaändring, ändringar i vanor eller resor till ett annat land.

Det är mycket vanligt att vara oförmögen att sova efter en diskussion på jobbet eller ett bråk med sin partner. Sömnlöshet kan också bero på att man inte ätit tillräckligt till middag eller om man tänker på vad som kommer hända nästa dag (innan ett bröllop, den första dagen på en kurs, mm.). En annan orsak kan vara en förändring i vanor, till exempel under semestern. Kroppen behöver vänja sig vid en ny rutin och det kan orsaka sömnlöshet.

sömnlöshet2Naturliga metoder för att behandla sömnlöshet

Om du ofta har detta problem och det verkar hända vid ganska slumpmässiga tidpunkter bör du ta en titt på följande naturliga huskurer för att behandla sömnlöshet:

  • Varm mjölk: innehåller hormonet melatonin, som är relaterad till djup sömn.Varm mjölk är därför användbart för att bekämpa sömnlöshet och andra liknande problem. Innan du går till sängs kan du dricka en kopp varm mjölk, utan tillsatser om möjligt (inget socker).
  • Valeriana: denna växtrot har lugnande egenskaper som hjälper djup sömn, och du somnar snabbare. Drick ett te på kvällen, vilket är perfekt för att ”sova som en stock”. Men du måste vara uppmärksam på hur mycket du använder så att du inte dricker för mycket och inte hör larmet nästa morgon.
  • Lindblomma: verkar avslappnande och lugnande. Drick te med denna ört före sänggåendet för att förbättra din sömnkvalitet. Detta rekommenderas även för patienter med ångest eller kramper eftersom den bekämpar muskelspänningar och bidrar till avslappning på grund av dess kramplösande egenskaper.

sömnlöshet3

  • Salladskål: används vanligen för spädbarn när de inte kan sova eller när de ofta vaknar upp på natten. Rekommendationen är att dricka ett te gjort på salladskål. Det ger större påverkan än att äta en sallad till middag. Den innehåller olika ämnen som har smärtstillande och lugnande egenskaper. För spädbarn kan du också lägga salladen i badkaret och stänka vattnet över ditt barns huvud medan han eller hon tar ett bad.
  • Lavendel: om du gillar aromaterapi är det här för dig. Doften verkar avslappnande på nervsystemet och hjälper dig att sova och bekämpa stress. Du kan bestänka ditt rum med eterisk lavendelolja och sova som en stock.
  • Apelsinblomma: apelsinblommor har en lugnande effekt och hjälper dig uppleva en mer behaglig sömn. Du kan dricka te med denna blomma, andas in lite eterisk olja innan du går till sängs, eller lägga den i ditt badvatten. Om du har en uteplats, tveka inte att plantera denna buske bredvid ditt sovrumsfönster om möjligt.

Tips för att förhindra sömnlöshet

Förutom att testa ovannämnda naturliga huskurer kan det också vara en bra idé att ändra din rutin och dagliga aktiviteter.

  • Använd din säng till att sova, inte till att arbeta eller studera. Du bör inte heller titta på TV, äta, använda telefonen, eller ens läsa i sängen (men något som rensar ditt sinne är okej). Kroppen vänjer sig vid att relatera sängen till något annat än att sova (eller sexuella relationer), och håller dig instinktivt vaken.
  • Var försiktig när du äter middag: om du äter för mycket mat på kvällen är det mycket möjligt att du inte kommer kunna sova. Samma sak gäller om du äter mat som innehåller mycket fett, mjöl och socker, då det kan skapa matsmältningsproblem som gör det svårt att somna. Du bör dock inte heller gå till den andra ytterligheten och inte äta någonting alls eftersom en tom mage besvärar dig precis lika mycket. Du vaknar då förmodligen upp mitt i natten med sug och frestelsen att attackera kylskåpet. Så det är bäst att äta något lätt till middag.

sömnlöshet4

  • Meditera: sömnlöshet gör att kroppen och hjärnan håller sig vaken och alert längre, eller vid tillfällen då den inte borde vara det. Meditation och avslappning kan hjälpa till att reglera dina sömncykler.
  • Dra nytta av musikterapi: vissa melodier hjälper dig att sova bättre, särskilt klassisk musik eller naturljud, som ett vattenfall, havsvågor, fåglar, mm. Du behöver fokusera på musiken och slappna av. Din kropp kommer sakta somna. Vi rekommenderar inte alltför vilda låtar, och inte heller dina favoriter eller låtar med text.
  • Undvik att inta kaffe, alkohol, tobak eller te: du bör låta minst 4 timmar gå innan du lägger dig, annars stimuleras ditt nervsystem och du kommer inte kunna slappna av eller sova. Därmed kan du inte åtnjuta någon kvalitetssömn.
Bilder används med tillstånd av Jacob Stewart, Carlos Martz, Alyssa L. Miller, Casey Fleser, och Alisdair.