Hur din hjärna påverkas av att du slutar träna

· januari 15, 2018

När du slutar träna och börjar leva ett slappare liv leder det till, utöver de fysiska konsekvenserna, skador på de delar av hjärnan som ansvarar för minnet.

Tränar du inte regelbundet, eller om du slutar träna under långa perioder, kommer det påverka din hjärna.

De flesta har jobb som tvingar dem till att sitta timmar i sträck utan att röra på sig, men det är när du slutar röra dig på fritiden som du går för långt med den stillasittande livsstilen.

Din kropp behöver röra på sig. Det är inte naturligt för människan att hålla sig stilla. Därför rekommenderar många specialister att man tränar minst 30 minuter om dagen. 

Men det är inte så lätt.

När du slutar träna är det ofta för att du är trött när du kommer hem från jobbet, är för lat att stiga upp tidigt eller har vant dig vid att inte träna.

Att leva helt stillasittande skadar inte bara hälsan, utan orsakar även förändringar i hjärnan som du kanske inte märker av direkt.

Vi tittar lite närmare på det.

När du slutar träna minskar blodflödet

Blodflödet till hjärnan minskar när du slutar träna.

Vid träning ökar blodflödet i kroppen – och det är inte bara under träningstillfället, utan det sitter i hela dagen.

Men det gör ingen nytta att träna en dag och sedan ligga resten av veckan på soffan. Det är viktigt att sprida ut träningstillfällena över hela veckan.

Ökat blodflöde är väldigt bra för hjärnan. Låter du bli att träna under långa perioder kan du börja upptäcka följande konsekvenser:

  • Du får sämre minne. Du glömmer saker du skulle göra eller behövde komma ihåg eftersom minskat blodflöde till hjärnan innebär färre neurologiska kopplingar.
  • Du löper större risk att drabbas av stroke eftersom orörlighet kan orsaka ischemi.

När blodflödet till hjärnan långsamt saktar ner kan det ge upphov till skador som inte går att reparera.

Det är några av konsekvenserna som kan uppstå när blodflödet till hjärnan minskar för att du slutat träna.

Det räcker att promenera.

Nu när du vet det vill vi poängtera att du inte behöver träna på gym för att undvika alla dessa komplikationer.

Promenader (bäst om de är utomhus) minst en timme om dagen räknas som träning, så länge som det är en regelbunden vana som du inte smiter ifrån.

Tänk också på att när du slutar träna bjuder du in stress, oro och andra hälsoproblem i livet.

Om du kan undvika allt detta, varför inte göra det?

Träning är bra för hjärnan

Träning är bra för hjärnan.

Fler konsekvenser för hjärnan som följer på att du inte tränar inkluderar:

  • Som sagt påverkas hippocampus, ett av de områden i hjärnan där minnet sitter, negativt.
  • Förändringar kan även förekomma i den nedre parietalloben, ett område i hjärnan som läser av känslor i andras ansikten och som tolkar vad dina sinnen vill säga dig. Det betyder att din empati och dina instinkter kan minska drastiskt om du slutar träna.
  • Dessutom kan temporalloben, där igenkänning av ansikten, siffror och objekt sitter, påverkas av en stillasittande livsstil.

Vi det här laget bör det stå klart att träning är bra för hjärnan, och att hålla den frisk är inte så ansträngande.

Som sagt räcker det med måttlig fysisk aktivitet för att hindra hjärnan från att börja uppleva negativa förändringar, många av vilka inte går att reparera och som kan påverka en dramatiskt.

Allt du behöver göra är att se till att du tränar regelbundet. Bara några minuter om dagen räcker för att hålla dig i form och hjälpa dig att få bättre fysisk och psykisk hälsa.

Tränar du regelbundet eller ger du efter för latheten?