Hjälpsamma tips om du får för lite sömn

Din hjärna kan inte fungera som den ska under dagen om du sover mindre än sju timmar, så du måste lära kroppen hur den kan få tillräckligt med sömn.

Om du lider av kronisk sömnbrist, mindre än sju timmar per dygn, påverkas din hälsa. Sakta men säkert kommer du märka av effekterna både i kroppen och hjärnan.

För att uppnå hälsosam och rogivande vila måste du sova mellan sju och nio timmar. Givetvis har vi alla olika behov, och dessa skiljer sig mellan barn och vuxna i högre åldrar.

Men vi måste få minst sju timmars sömn.

När din sömn regelbundet skiftar mellan fyra och sex timmar (utan att räkna sporadisk sömnlöshet) är det dags att ändra dina rutiner eller tala med en läkare.

Vi föreslår att du gör några mindre förändringar av dina dagliga vanor. Oavsett om du får för lite sömn eller inte kan de vara mycket fördelaktiga för dig.

Prova dem, du kommer inte förlora något och få mer vila!

Om du får för lite sömn, lägg till dessa enkla steg i dagsrutinen

Det kan verka lite konstigt: de som bäst förstår hälsosam sömn är astronauter!

  • Att leva utdragna perioder i yttre rymden betyder att de måste ha rätt rutiner för att bibehålla dygnsrytmen.
  • Från en rymdstation kan de se Jorden helt stilla och se gryningen i vissa av världens hörn samtidigt som skymningen faller på i andra.
  • I deras ensamma små bås utan gravitation förlorar de kontakten med ljuset och mörkret som reglerar deras sömncykler.

Upptäck även: Vad man kan äta för att bekämpa trötthet naturligt

Effekterna av sömnändringar leder till allvarliga problem, för alla misstag kan vara oreparerbara beroende på hur viktigt arbetet är.

Därför har NASA själva utfört intressanta studier om vår biologiska klocka och ger oss till och med råd om hur vi kan få tillräckligt med sömn.

Vi ska förklara nedan.

astronaut-i-rymden

Följ regelbundna tider – din kropp har en inre klocka!

Vi har alla en ”biologisk klocka” som upprätthåller vår dygnsrytm. Fysiologiska förändringar regleras under 24-timmarsperioder.

  • Till följd av goda rutiner såsom att äta och gå till sängs på regelbundna tider varje dag garanterar att dessa fysiologiska förändringar är i harmoni.
  • Ju mer vi håller oss till dessa cykler och dagliga rutiner, desto bättre mår vi och mer utvilade blir vi.

Vi vet att det inte alltid är möjligt att hålla sig till dessa rutiner. Att jobba skift betyder till exempel att vi måste justera våra klockor.

Om möjligt ska vi i dessa situationer se till att få 7-9 timmars oavbruten sömn. Om du får för lite sömn kan följande råd hjälpa dig.

Externa signaler som omger oss

sova-med-mobiltelefon

Du behöver mörker för att sova. Det är så vår hjärna reglerar våra sömnmönster. Om du måste sova under dagen ska du dra ned persiennerna och inte låta ljus komma in under dörrarna.

  • Andra signaler du måste hålla utkik efter är elektronik. För att åtnjuta bra vila måste du stänga av mobiltelefonen, datorn och TV:n en timme innan du går till sängs. Det är svårt, men ditt sinne kommer tacka dig.

Upptäck: Naturliga kurer för bättre sömn

Rumstemperatur och dofter

Det kan verka löjligt, men den perfekta temperaturen för sömn är mellan 15 och 22 grader C.

  • En obekväm doft kan störa god sömn och till och med ge dig mardrömmar.
  • Lavendel eller vanilj är väldigt avslappnande aromer.

En timmes god vila innan du sover

lasande-kvinna

Om du sover mindre än sju timmar kan det här rådet hjälpa dig. En timme innan du går till sängs ska du stänga av all elektronik, som vi redan sagt.

  • Slå dig till ro med en bok. Tänk inte: ”Jag måste sova”. Det är dags att skruva ned volymen på våra orosmoln och våra ”imorgon måste jag…”, och istället sjunka in i läsandet.

Inget spelar roll nu, allt måste vara lugnt. Sakta men säkert och utan att inse det kommer dåsigheten nå din hjärna. Ge efter för den.

Korta tupplurar hjälper mot sömnlöshet

Det kan verka motsägelsefullt, men låt oss analysera det:

  • Den hälsosammaste tuppluren är mellan 15 och 20 minuter, och det borde du inte överskrida.
  • Det är den perfekta mängden tid för att vakna mer alert och återställd.
  • Att sova mer resulterar i raka motsatsen: du vaknar trött och kommer inte kunna vila senare.

En liten tupplur på eftermiddagen hjälper även dina cykler och din interna klocka.

Vi rekommenderar att läsa: 7 goda vanor för att tappa vikt medan du sover

Om du sover mindre än sju timmar bör du alltså bli medveten om att nyckeln ligger i att ”lära” hjärnan att reglera sig själv. Du måste följa dessa råd konsekvent.

Men tveka inte att kontakta din läkare om problemet. Det är viktigt att veta vad som ligger bakom din svårighet att sova och vilka kliniska metoder du borde ta till om du lider av kronisk sömnlöshet och får för lite sömn.

Spara