Hemligheterna bakom naturligt livliga ögon

För att låta ögonen och hela ansiktet slappna av kan du göra några roliga grimaser i spegeln i två minuter, och sedan avsluta med en massage för att släppa på spänningarna.

Det finns många saker som påverkar hur våra ögon ser ut, till exempel om de är torra eller irriterade, när rynkor dyker upp eller när musklerna i ansiktet är spända. I denna artikel ska vi visa dig hur du naturligt behandlar och förebygger dessa problem, samt delge dig några skönhetstips för lysande och livliga ögon.

Torra eller irriterade ögon

Ofta när ögonen förlorar sin lyster är det på grund av torrhet eller irritation, vilket naturligt kan behandlas med nyttig mat som innehåller rätt vitaminer. Om dina ögon är torra eller irriterade ska du ta en titt på följande tips:

  • Inkludera fler livsmedel som linfrön och fisk, till exempel tonfisk och lax, i din diet. Dessa livsmedel är rika på eteriska fettsyror.
  • Ät mer avokado eftersom de är laddade med hälsosamma fetter.
  • Laga mat med högkvalitativ olja, som oliv– eller kokosolja, som inte degraderas när de hettas upp.
  • Drick naturliga juicer, inklusive äpple och morot.
  • Drick åtta glas vatten om dagen, varav två ska vara på morgonen.
  • Undvik överflödigt salt.

Juice

Ta hand om de fina linjerna runt ögonen

I hörnen av ögonen finns väldigt känsliga hudområden där rynkor ofta dyker upp, eller där dåligt näringsintag visar sig i form av påsar eller mörka cirklar. Om vi inte gör något blir de fina linjerna och rynkorna bara värre. Utöver att undvika fel livsmedel och dålig vanor som tobak kan vi även använda följande grönsaksbaserade oljor för att varsamt massera området:

  • Jojoba: Perfekt för blandade hudtyper.
  • Kokos: Den minst flottiga och enklast absorberande oljan – framförallt bra för fet hud.
  • Nypon: Regenererande för torr, åldrad hud.
  • Mandel: För alla typer av hud.

Hur masserar jag mitt ansikte?

Börja i den inre änden av ögonbrynet och massera med långsamma cirkelrörelser mot den yttre änden av ögonbrynet. Fortsätt sedan runt ögat, tillbaka där du började.

Massage1

Avslappning för ögonen

Ögonen omges av muskler som enkelt blir spända, precis som alla andra delar av kroppen, när vi lider av stress eller upplever tuffa, emotionella situationer. Vi kan dock lära oss att slappna av ansiktet genom varsam massage. Att bara göra roliga miner är dessutom ett utmärkt sätt att slappna av ansiktsmusklerna, till exempel:

  • Öppna, stäng och rör på käken.
  • Blås ut kinderna.
  • Vicka på näsan.
  • Stäng ögonen så hårt du kan.
  • Rynka din panna.

Efter två minuter kommer ditt ansikte vara helt avslappnat och du kommer kunna andas in djupt.

Folk som har problem med synen bör periodvis genomgå undersökningar. Att bära glasögon eller använda linser som inte är rätt för dig kan leda till spända ögon och ansikte.

Långa, fylliga ögonfransar

Ögonfransar skyddar inte bara våra ögon från solljus och alla typer av främmande partiklar, utan ger även ett attraktivt och feminint utseende till ditt ansikte. Om du vill ha längre, fylligare ögonfransar kan du dra nytta av en gammal kur: ricinolja. Denna bör du applicera på dina ögonfransar varje kväll innan läggdags. Det enklaste sättet att applicera oljan är att använda en gammal mascaraborste, men en ögonbrynsborste kan också fungera.

Du måste vara konsekvent med appliceringen för att se synbara resultat.

Forma ögonbrynen

Majoriteten av alla kvinnor plockar ögonbrynen, men de flesta har aldrig gått till en specialist för att få dem ordentligt formade enligt deras ansiktstyp. Med bara några pyttesmå förändringar då du vaxar ögonbrynen kan du forma dem och förstärka det utseende du vill ha.

Bilder från: Food Thinkers, MyTudut och NeuroticCamel