Håravfall: orsaker och lösningar

Håravfall påverkas mest av säsongsmässiga förändringar. Om du dock märker att håret faller av under hela året bör du göra några förändringar i din kost.
hår

Håravfall drabbar både män och kvinnor och omfattar problem som sträcker sig från milt håravfall till skallighet. 

Schampon som normalt säger att de kan motverka håravfall har oftast inte någon bevisbörda bakom sig. Om ingenting du har gjort har hjälpt mot håravfall kan du komma att känna ännu mer stress av att känna som om du måste acceptera situationen.

En dålig kosthållning kan dessutom orsaka extra håravfall.

Orsakerna till håravfall

Det kan bero på olika saker som fysisk stress, långvariga sjukdomar, större operationer, allvarliga infektioner, hormonella förändringar, biverkningar av läkemedel, syfilis eller sjukdomar i sköldkörteln, mm.

Vissa psykiska störningar kan också orsaka problemet samt kala fläckar, och det finns ärftligt håravfall eller androgen alopeci (manligt håravfall).

Orsaken baseras på din sjukdomshistoria då du går till doktorn för en undersökning. Om läkaren misstänker att du har en svampinfektion i hårbottnen tas prover på detta för laboratorietester. Om din läkare misstänker att det har att göra med sköldkörteln, järnbrist eller hormonell obalans behövs ett blodprov.

Lösningar för håravfall

Vid androgen alopeci, d.v.s. skallighet, är den enda effektiva behandlingen: minoxidil 5% (lotion) och finasterid (oral behandling), även om den senare inte rekommenderas för kvinnor.

Ett annat alternativ kan vara transplantation och det innebär att man tar bort hår från baksidan av huvudet för att transplantera dit där det fattas. Men det fungerar inte för alla eftersom det kan vara så att försörjningsområdet inte har tillräckligt med hår för att täcka området.

Andra tips

  • Tvätta håret ofta.
  • Det rekommenderas att du ofta tvättar håret om du har fett hår för att minska talg.
  • Om du har mjäll och fett rekommenderas att du ofta byter schampo, och gör två sköljningar. Den andra gången borde du låta schampot sitta i 2 till 3 minuter utan att gnugga. Kammen bör ha breda och separerade tänder och du bör undvika kammar av metall.
  • Skydda håret mot solen, speciellt på sommaren.
  • Ta biotin: du hittar det i öljäst, lever och ägg (när de är tillagade, för om ägget är rått kan kroppen inte absorbera biotinet).
  • Ta järn: det hittar du i kött, fisk och ägg samt i linser och spenat. För att absorbera järn bättre kan du ta C-vitamin.

Normalt tappar man mellan 40 till 100 hårstrån per dag. Om du äter en balanserad kost och ändå tappar mycket hår bör du göra en blodanalys och besöka din dermatolog.

Bilder: Helga

Spara