Goda vanor för ett positivt självförtroende

Visste du att träning, i kombination med att vara snäll mot din kropp, hjälper till att generera endorfiner och ger dig en mer positiv attityd till dig själv? Ta del av de fördelarna genom att lägga undan endast 30 minuter varje dag.

Självförtroende är inget man ska underskatta. Ju mer du älskar och respekterar dig själv, desto bättre blir din livskvalitet. Kom ihåg att dina tankar och känslor har en direkt påverkan på din fysiska hälsa.

Till exempel har någon som inte tycker om sig själv mindre intresse av att hålla koll på sin kosthållning än någon som är mer belåten med sig själv. Älskar och respekterar du dig själv? Gillar du den du är?

Om något av svaren är nej eller om du är osäker kan du testa följande vanor för att öka ditt självförtroende och välmående.

Tysta din inre negativa röst

2-hand-leende

Dåligt självförtroende kommer vanligtvis från det du tänker om dig själv. Hela världen skulle kunna kritisera många aspekter av ditt liv, men om du är bekväm med den du är så spelar det ingen roll.

När kritiken eller sabotaget å andra sidan kommer inifrån blir inget du gör tillräckligt bra. Du skulle kunna vara den snällaste och sötaste människan på planeten men fortfarande känna att det inte är nog.

Att tysta din inre röst innebär att du slutar säga saker som:

  • “Jag är ful.”
  • “Jag kan inte göra någonting.”
  • “Jag är inte bra nog.”
  • “Ingen tycker om mig.”

Det är ingen lätt process eftersom din inre röst pratar även när du inte tänker på det. Vad som däremot är viktigt är att du börjar bli uppmärksam på hur du kommunicerar med dig själv. Du kommer att inse att det är en positiv vana för ditt självförtroende redan efter en kort tid och att du kommer att kunna se dig själv i ett mer positivt ljus.

Sluta vänta på bekräftelse från andra

Baserar du ditt självförtroende efter vad andra tycker om dig? Självklart vill du att vänner och familj ska visa sin uppskattning men det är inte meningen att du ska vara beroende av den för att bli lycklig.

Det är viktigt att du lär dig att fatta dina egna beslut baserat på vad du vill och vad du behöver. Ibland betyder det att du väljer en annan väg än alla andra. Och det är okej och en del av att växa upp och förbättras som människa.

Den viktigaste positiva vanan för din självkänsla är att du gör det som gör dig lycklig.

Motionera

3-träning

Att träna och få motion är generellt sätt en positiv vana för ditt självförtroende. Till att börja med så genererar träning endorfiner som får dig att känna dig nöjd, och när du har en kropp som är i god fysisk form känner du dig dessutom bättre med dig själv.

Det kan vara svårt att komma igång till en början, men så fort du har skapat en god vana blir det svårare att inte följa din rutin! Vi rekommenderar att du börjar försiktigt om du inte är van vid fysisk aktivitet.

Det är bra att sikta in sig på att motionera 30 minuter om dagen, men du kan börja med 10 eller 15 minuter de första veckorna.

Lär dig att acceptera dig själv

Du kanske tror att du har stora svagheter eller nackdelar jämfört med de omkring dig. Du kanske har rätt, men du måste lära dig att acceptera dig själv för den du är. Dina karaktärsdrag, egenskaper och brister är vad som gör dig unik.

Ibland är det för smärtsamt att acceptera att du inte är allt det du vill vara. Men du måste komma ihåg att du också har speciella egenskaper som är viktiga för andra. Istället för att oroa dig över vad du kanske saknar i ditt liv, vare sig du är överviktig eller har ett jobb du hatar, måste du börja uppskatta det du har.

Ditt självförtroende förbättras när du kan stå upp för dig själv och känna tacksamhet gentemot din familj, dina vänner och alla andra bra saker du har i ditt liv. Ibland krävs bara ett annat perspektiv för att göra dig själv lyckligare.

Var social

4-var-social

Att ha ett bra nätverk med socialt stöd är viktigt för att förbättra ditt självförtroende. Att veta att du har människor som står bakom dig ger dig en känsla av säkerhet och den tillit du behöver.

Att spendera tid med vänner och familj hjälper dig dessutom att bekämpa stress. Kom ihåg att stress har en negativ påverkan på ditt kardiovaskulära system. Lägg tid på att prata med dina vänner, och skapa och dela minnen som finns med dig hela livet.

Se till att du omringar dig själv med människor som är positiva och stöttande. Negativ kritik och giftiga förhållanden är några av ditt självförtroendes värsta fiender.

Gör en lista över dina egenskaper och vad de betyder

Att vara generös med dig själv är en av de svåraste sakerna du kan göra. När du kan titta på dig själv med kärlek och acceptera den du är så ökar ditt självförtroende. Du kan börja med den positiva vanan att göra en lista över alla dina bra egenskaper.

Det kommer att vara svårt till en början. Om du fastnar, be om hjälp från en nära vän eller en släkting. Efter en ärlig konversation kommer du att inse att du har en tydligare bild av de egenskaper som gör dig unik.

Titta över din lista och lägg till fler egenskaper så fort du upptäcker nya. På så sätt kan du börja varje morgon med att titta på din lista och ändra den om det behövs. Sätt inga gränser för dig själv: varje egenskap är viktig.

Var inte en perfektionist

5-självförtroende

Du har dina brister precis som alla andra. Nyckeln till att ha ett hälsosamt självförtroende är att lära sig acceptera den delen av din personlighet. Att försöka göra dig av med alla dina brister kommer bara att göra dig olycklig.

Om du fokuserar på dem för mycket kommer du med tiden bara att kunna se ditt liv från det perspektivet. Det tar dig inte någonstans. Det bästa att göra är att sluta oroa dig över dem.

Ett hälsosamt självförtroende är grunden till ett lyckligt liv

Jobba på att skapa en positiv vana för ditt självförtroende. Om du känner att ditt liv inte riktigt är vad du vill ha så måste du försöka ändra det. Men se till att göra det på ett sätt som låter dig leva varje dag till fullo.

Spara