Gå ner i vikt snabbt med havregrynsdieten

· juli 26, 2018
Med havregrynsdieten kan du stimulera förbränningen av lagrat fett för att på kort tid gå ner i vikt. På grund av att det är en restriktiv diet är den endast avsedd för en kortvarig period, och är inte hälsosam att hålla sig till alltför länge.

Havregrynsdieten har blivit väldigt populär de senaste åren eftersom det är ett snabbt och effektivt sätt att göra sig av med några kilon. Även om det är en så kallad avgiftningsplan, vilket innebär att den bara bör hållas i några dagar, har den blivit ett populärt sätt att gå ner i vikt.

Först och främst vill vi påpeka att vill du gå ner i vikt är det viktigt att du börjar med att förbättra dina övergripande matvanor. Bestämmer du dig för att följa denna diet kan den vara en bra början till att inspireras till det. För eftersom havregrynsdieten hjälper till att stimulera fettförbränningen i kroppen kan du snabbt se positiva resultat, vilket kan vara motiverande inför till exempel sommaren eller något speciellt tillfälle.

Havre, som ett av de mest kompletta av alla korn, ger dig näringsämnen som ökar ämnesomsättningen, matsmältningen och andra viktiga processer som påverkar ditt kroppsmasseindex (BMI).

Vad består havregrynsdieten av? Varför är den så bra för viktminskning?

Med tanke på att så många vill prova på den berättar vi nedan allt om denna kost- och dietplan.

Vad är havregrynsdieten och vilka är fördelarna?

Havregrynsdieten är populär

Att regelbundet äta havregryn är en av de goda vanorna som bidrar till att förbättra kroppsvikten. Genom att inkludera havregryn i en balanserad kostplan hjälper det dig att förbättra matsmältningen och förlänga mättnadskänslan mellan måltiderna.

Havregrynsdieten går ut på en avgiftningsplan för att minska i vikt och midjemått på några få dagar. Det är en bantningskur med ett näringsvärde som är lägre än vad kroppen behöver, vilket är varför den inte ska hållas i mer än 5 dagar.

Dieten består i grund och botten av att du inkluderar havre i alla dina dagliga måltider. Utöver havregryn rekommenderas du att äta andra livsmedel med lågt kaloriinnehåll som frukt, grönsaker och magert kött.

Medan du går på dieten får du inte äta några andra kolhydratslivsmedel som ris, baljväxter eller pasta. Dessutom är alla livsmedel med mättat fett och socker förbjudna.

Fördelar med havregrynsdieten

Havregryn är bra för hjärt- och kärlhälsan

Att äta havregryn vid alla dagens mål ger många fördelar för din vikt och hälsa.

Förutom att det är en effektiv plan för att avgifta kroppen och ”öka” ämnesomsättningen har dieten ett antal andra viktiga fördelar som är värda att ta upp:

  • Havregrynen innehåller väldigt lite kalorier och har en mättnadseffekt som hjälper till att motverka oroskänslan man kan få när man bantar.
  • Havre är en viktig energikälla som bidrar till att man orkar prestera fysiskt och mentalt.
  • Kolhydraterna i havre absorberas långsamt, vilket förhindrar höga toppar i blodsockret.
  • Havre innehåller omättade fetter, även kallade ”nyttiga fetter”, vilka är bra för hjärt- och kärlhälsan och hjärnans hälsa.
  • Havregryn är perfekta för att stimulera avlägsnandet av vätskeansamlingar, eftersom de har en diuretisk effekt på kroppen.
  • Tack vare sin stora mängd kostfiber ökar havre matsmältningsfunktionerna och förhindrar förstoppning.

Trots detta är det viktigt att du tänker på att denna kortsiktiga kostplan inte uppfyller egenskaperna för en balanserad och hälsosam kost och därför inte bör hållas längre än just på kort sikt.

Havregrynsdieten hjälper dig att gå ner 1 till 3 kg på 5 dagar

Effekterna av havregrynsdieten kan variera från person till person, beroende på ålder och ämnesomsättning. Den rekommenderas inte för ungdomar eller äldre eftersom den kan vara för restriktiv för deras kroppar.

Man kan göra många olika kostplaner för att bäst skörda alla fördelarna med havre, men i det här fallet ska vi ge dig några lätta och balanserade menyer så att det inte blir alltför extremt.

Måltidsförslag för havregrynsdieten

Frukostförslag

  • Tre matskedar havregryn, ett glas minimjölk och en matsked russin.
  • En skål havregryn, vegetabilisk mjölk och en banansmoothie.
  • En skål havregryn med malda trädnötter och russin.
  • Tre matskedar havregryn och en skål med tärnad färsk frukt.
  • En skål grekisk yoghurt med två matskedar havregryn.

Lunchförslag

  • En medelstor grönsakssallad med lite olivolja och peppar efter smak, en matsked havregryn och en liten portion kyckling.
  • Havresoppa och en portion grillat kycklingbröst.
  • Tre matskedar havregryn och en skål med blandad sallad med strimlad kyckling.
  • Tre matskedar havregryn och en sallad med tomat, sallad och sparris.
  • En medelstor tallrik med stekta grönsaker, en portion kyckling och ett glas havremjölk.

Middagsförslag

Ät havregryn tillsammans med andra livsmedel med lite kalorier

  • En grekisk yoghurt med två matskedar havregryn och ett äpple.
  • En skål grönsallad och ett glas minimjölk med havregryn.
  • Kycklingsoppa med grönsaker och tre matskedar havregryn.
  • En portion kyckling, en tallrik med ångade grönsaker och tre matskedar havregryn.
  • En skål spenatsallad med ett kokt ägg och en skål havregryn.

Morgon- och eftermiddagsfika

  • En skål havregryn och en handfull trädnötter.
  • Ett tärnat äpple och en matsked havregryn.
  • En havregrynssmoothie med jordgubbar och bananer.
  • En skål havregryn.
  • Fruktsallad med dina favoritfrukter och en matsked havregryn.

Precis som med andra bantningskurer kan havregrynsdieten ge vissa biverkningar under och efteråt. Du kan få ett bakslag efter att ha avslutat kuren, där vissa går upp lite i vikt efter att ha återgått till sina vanliga kostvanor.

För att undvika att gå upp i vikt igen och förlora de positiva resultat du uppnått är det viktigt att du äter en balanserad kost och har koll på kalorierna du äter och dricker efter den avslutade bantningskuren.