Fyra ”konstiga” tips för bättre sömn

Om du är en av de personer som har svårt att somna så har du förmodligen testat allt som finns att testa. Teer, smoothies, medicinering, ergonomiska kuddar etc.

Det finns många olika alternativ att tillgå för att få hjälp att sova bättre. Vi läser om olika tips och tricks hela tiden, men idag ska vi visa dig fyra effektiva sätt som enligt vetenskapen kommer hjälpa dig att sova bättre. Vad har du att förlora?

1. Rätt temperatur för bättre sömn

Sov mer

Många studier har visat att den perfekta temperaturen för att sova är mellan 15 och 20 grader Celsius. Om termometern höjer eller sänker sig bortom detta spann så kommer vi börja uppleva svårigheter med att sova.

University of California Berkley har till exempel genomfört en studie under fem år och kommit fram till att en sovmiljö med lägre temperatur möjliggjorde för deltagarna att slappna av och vila bättre. Märkligt men sant. Många av oss verkar tro att man måste vara varm på vinternätter med massor av filtar och täcken.

Det bästa är att hålla din sovmiljö på en stadig temperatur som inte överskrider 20 grader Celsius. Om den är något lägre så är det bara bra. Hettan på sommaren gör det svårt för oss att sova, så försök att justera temperaturen i ditt rum idag för att märka resultaten.

2. Sov med en fot utanför täcket

Sömn

Överraskad? Det är faktiskt sant! Många av oss har gjort det utan att riktigt veta varför, men en studie från ”Science of US” förklarar anledningen:

  • När vi är i djup sömn så sänks vår kroppstemperatur med några grader.
  • Om detta inte inträffar så kan vi uppleva sömnlöshet. Kroppstemperaturen håller sig stabil, varpå vi blir oroliga och rastlösa.
  • Våra fötter är en av de bästa regulatorerna för kroppsvärme, så ett näst intill felsäkert sätt att slappna av är att sticka ut foten från täcket för att svalka sig. Din kroppstemperatur kommer sänkas och du kommer sova bättre. Detta fungerar nästan alltid!

3. Fördelarna med att sova på vänster sida

Sömnig

Vi har redan berättat några gånger om de stora fördelarna med att sova på vänster sida. Det är väldigt effektivt och hälsosamt. Ta en titt:

  • Många av våra organ genomför sina funktioner bäst under natten, såsom lymfsystemet. Det är under dessa timmar som det renar, dränerar och syresätter. Att sova på vår högra sida försvårar dessa processer, vilket resulterar i att vi inte kan sova lika djupt eller hälsosamt.
  • Matsmältning är enklare när vi sover på vår vänstra sida. Magen genomför sina funktioner mer komfortabelt och gör att vi slipper känna oss tunga och uppsvullna.

4. Stäng av elektriska apparater två timmar innan läggdags

Sova med mobiltelefon

Många av oss tenderar att gå till sängs med våra mobiltelefoner eller bärbara datorer för att kolla sociala nätverk och tala med vänner, för att sedan stänga av apparaterna och försöka sova.

Gäller detta även för dig? Enligt Foundation for Geoenvironmental Health så fungerar våra vitala organ genom elektriska impulser. Om vi utsätter dem för artificiella, elektriska impulser så kan vi drabbas av följande symptom:

  • Sömnlöshet
  • Ändring av våra biologiska rytmer
  • Morgontrötthet
  • Brist på koncentration under dagen

Ha därför detta enkla tips i åtanke från och med nu. För bättre sömn så ska du stänga av datorn, mobitelefonen och TVn två timmar innan du går till sängs. Du kanske har för vana att se på en film eller TV-serie i sängen, men om du drabbas av sömnlöshet så är det bäst att ändra denna vana.

Två timmar innan läggdags så ska du stänga av allt och ta en varm avslappnande dusch. Efteråt kan du välja en  bra bok och läsa i tysthet. Sömnighet kommer komma lite i taget på det mest avslappnande av sätt. Rätt var det är så kommer dina ögon stängas, samtidigt som du blir en del av bokens handling.

Kan det bli mycket bättre? Prova redan idag!