Fördelarna för hälsan med att sticka

sticka

Att sticka. När du läser det här tänker du kanske på den klassiska bilden av en gammal gumma som sitter och stickar en tröja, men det har idag blivit ett socialt fenomen som har stora fördelar för den fysiska och mentala hälsan.

Vi kommer i denna artikel berätta allt du behöver veta om denna traditionella och något magiska syssla.

Varför är det bra för hjärnan att sticka?

sticka

En åt vänster, en åt höger, en under… Att sticka är inte något man lär sig på en gång. Det krävs rytm, tålamod och att händerna alltid hålls aktiva. Det ger oss inte bara glädje över att ha gjort en halsduk eller en tröja som vi kan ge till vår partner. Vi har även skapat något unikt.

Att sticka är idag ett socialt fenomen och det finns många som använder det som terapi för hälsan. Alla kan göra det, stora som små, unga som gamla, kvinnor och män, barn med motorikproblem, personer med stress

1. Du tränar båda hjärnhalvorna

att sticka

Den enkla handlingen att hitta rätta ögla förbättrar hjärnans koordinationsförmåga. Du minskar även din stress eftersom rörelserna och koordinationsövningarna motverkar det.

Även om det kan verka förvånansvärt är stickning något som alla med motorikproblem kan använda som terapi. Det är dessutom bevisat att barn med psykiska problem kan förbättra sin förmåga att koncentrera sig på en aktivitet. Tveka inte! Lär dig att sticka, för det är inte bara för farmor!

2. Minskar stress

att sticka

Det finns många som ofta möter upp för att sticka i parken. De sätter sig ner på en bänk, tar fram syna nystan och börjar sticka medan de pratar om vad som hänt under dagen och i livet.

Sysslan får dig att slappna av. Det är en enkel aktivitet som kan öppna portarna till ett lugn som för med sig stora fördelar för de som lider av stress eller ångest.

3. Att sticka gör dig på bättre humöratt sticka

Som vi precis sade finns det många som tycker om att träffas och sticka tillsammans. Man knyter band och påbörjar nya vänskaper… Men du behöver inte gå ut för att göra det. Du kan även göra det själv i stillheten av dina egna tankar. Det ger dig en dos endorfiner som gör att du mår bättre.

4. Förbättrar motoriken

att sticka

Du har säkert någon gång sett din farmor sticka, med ofattbar skicklighet. Hon kan till och med ha artros, men har ändå lyckats hon röra sina fingrar och händer med en sådan skicklighet. 

Att sticka gör att vi rör händerna på ett sätt som förhindrar att de blir stela eller styva. När vi rör dem blir de varma och därför märker vi inte av smärtor lika mycket. Det är värt besväret att utföra denna enkla övning i minst en timme om dagen. På det sättet kan du lindra din artrit något.

När det gäller barn kan det även förbättra deras finmotorik. Det gör dem bättre på att skriva, till exempel.

5. Att sticka förbättrar ditt självförtroende

Förvånar det dig? Hur kan något så enkelt som att sticka förbättra ditt självförtroende? Att sticka är inte bara för att fördriva tiden, utan har även ett mål: att göra klart den där vanten, tröjan eller jackan. När du till slut blir klar mår du bra av att ha nått ditt mål.

Det är också en bra present att ge till någon. Det är mer än bara en present: det är en investering av tid, fantasi och alla de känslor som finns i varje ögla.

Att sticka är inte bara för farmor; det har många terapeutiska fördelar. Så börja redan idag!