Fem livsmedel som stärker din kropp och hälsa

Svart te

Vissa livsmedel har länge ansetts vara skadliga för vår hälsa, men de senaste åren har otaliga studier utförts som har upptäckt att dessa livsmedel faktiskt inte är skadliga, utan tvärtom; de kan ge oss en hel del hälsofördelar och förebygga flera olika sjukdomar och andra hälsoproblem.

Denna grupp av livsmedel inkluderar choklad och grönt te, som klassas som två verkligt mirakulösa livsmedel i och med det stora antalet hälsofördelar som de ger våra kroppar. Flera av dem talas det dock fortfarande inte mycket om trots att de kan vara precis lika fördelaktiga. Här är fem livsmedel som stärker din hälsa.

Nyligen genomförda studier…

En grupp forskare från University of Scranton i Pennsylvania upptäckte att popcorn tack vare sitt låga vatteninnehåll har mycket koncentrerade halter av antioxidanter.

Popcorn
Var dock försiktig med popcorn avsedda för mikrovågsugn eftersom dessa innehåller mycket socker eller smör (vilket inte är bra) och detta duplicerar kaloriinnehållet. Satsa istället på naturliga sorter.

Svart te

Svart te är ett annat av de livsmedel som kan vara mycket fördelaktiga för hälsan, vilket framgår av studier. De som dricker mer än 3 koppar svart te på en dag löper upp till 70% mindre risk att drabbas av hjärtsjukdomar. Det är också känt att minst två koppar svart te om dagen kan förbättra hjärnans funktion och din uppmärksamhet.

Kaffe

KaffeKaffe hjälper till att hålla uppe energin under hela dagen. En studie utförd under 2012 bekräftade också att kaffe kan skydda oss från cancer. Du bör ändå vara försiktig med denna dryck då ett överdrivet intag kan leda till nervproblem.

Enligt denna studie löper personer som dricker mer än tre koppar kaffe om dagen nästan 50% mindre risk att drabbas av mun- eller strupcancer.

Ägg

Ägg har alltid haft ett dåligt rykte eftersom de är relaterade till höga kolesterolvärden, men en hel del experter är överens om att de skulle kunna ge en hel del hälsofördelar tack vare sina höga halter av folsyra, kalcium, järn och selen. Ägg är mycket rika på näringsämnen och kan utan tvekan vara en del av en hälsoriktig kost.

Ägg bidrar till att du känner dig mättare under längre tid. Detta rika livsmedel innehåller kolin, som är ett mycket viktigt näringsämne för minnet och hjärnans funktion samt för att hålla levern frisk.

Ost

OstUnder 2011 inledde forskare från Köpenhamns universitet arbetet med att studera effekterna av en kost rik på ost för att se hur värdena av ont kolesterol påverkades. I denna studie konstaterades att personer som åt mer ost inte försämrade dessa kolesterolvärden. Tvärtom så sänktes dessa nivåer när de slutade äta smör och ökade sin konsumtion av ost.

Forskarna drog slutsatsen att detta händer eftersom ost innehåller mer protein som härrör från kalcium, vilket gör att kroppen enklare kan kontrollera det onda kolesterolet. Detta betyder dock inte att vi vill att du ska bli en fanatiker som bara äter ost. Glöm inte att detta livsmedel har hög fetthalt och bör ätas med måtta.