Få bättre sömn med dessa 5 middagar

De må vara perfekta för att komma igång på morgonen, men du bör undvika citrusfrukter på kvällen – förutom grapefrukt – eftersom de kan hindra dig från att sova.
Middagar som hjälper dig att sova bättre

Välj livsmedel för ditt kvällsmål som kan hjälpa dig slappna av efter en lång dag, speciellt om du behöver bättre sömn. Alltför ofta äter folk mat på kvällen som tillhandahåller mer energi, vilket kan vara nyttigt men bättre lämpat för andra tidpunkter på dygnet.

I dagens artikel ska vi visa dig hur man väljer rätt ingredienser för middagen och ge dig några utsökta, lätta förslag som är mättande och även hjälper dig få bättre sömn.

Vissa generella tips för att sova bättre

Innan vi föreslår några hälsosamma recept ska vi här ge dig några generella riktlinjer:

  • Försök att undvika sötsaker och mat som har högt sockerinnehåll, inklusive vissa frukter (som persikor, melon, aprikos, mm.).
  • Undvik citrusfrukter. De är bra på morgonen men kan ge dig för mycket energi på kvällen. Det enda undantaget är grapefrukt, men avnjut den innan middagen.
  • Begränsa ditt intag av stärkelse (potatis, banan), spannmål och mjöl (bröd, pasta, mm.).
  • Undvik stekt eller bearbetad mat.
  • Undvik livsmedel som är stimulanter, som kaffe, choklad och läsk.
  • Välj fisk och ägg över kött eller korv.
  • Blanda inte för många av samma livsmedelsgrupp i en och samma måltid (t. ex. fisk och rött kött).
  • Ät inte för mycket till middag, ät inte tills du är proppmätt och var klar innan 20:00.
  • Drick inte massor av vätska efter middagen, annars kan du behöva gå på toaletten under natten.
  • Ät inte för snabbt. Om du är riktigt hungrig kan du ta en bit frukt innan middagen eller bara starta middagen med ett glas vatten.

Gazpacho

Gröna grönsaker tillhandahåller stora mängder magnesium, vilket är viktigt för ditt nervsystem och även hjälper till att göra musklerna avslappnade efter en lång dag.

För att göra detta recept på gazpacho behöver du bara mixa följande ingredienser:

Kvantiteten av varje ingrediens beror på din egen personliga smak. Denna spanska soppa serveras bäst kall.

Grön-juice

Zucchini-, havre och wakamesoppa

Havre utgör en mycket näringsrik frukost, men du kan även njuta av mindre mängder på kvällen eftersom det hjälper till att reglera nervsystemet och kontrollera ångest. Tillsätt bara en matsked havre per portion. Det tillför mycket krämighet till detta recept.

Zucchini inkluderas eftersom det är en lätt grönsak med lågt kaloriinnehåll, men eftersom den är hög i fibrer är den väldigt mättande.

Wakamesjögräs är rikt på mineraler och tillför även krämighet, så du kan undvika mjölk i detta recept.

Soppa

Paprika- och svampomelett

Att äta protein till middag är okej så länge du väljer något som är enkelt att smälta. Ägg är ett utmärkt val eftersom de är näringsrika och innehåller många nyttiga fetter. Kombinera ägg med paprika och svamp för en utsökt middag.

Ät lite sallad till din omelett och försök att inte lägga till bröd eller andra mjölbaserade livsmedel.

Rostade kronärtskockor med ägg

Kronärtskockor är nyttiga rent generellt, men hjälper även till att förbättra leverfunktionen när du äter dem kvällstid. Detta eftersom levern regenererar sig själv tidigt på morgonen.

Koka dem först så de blir lite mjuka, och grilla eller rosta dem sedan i ugnen med lite olivolja och vitlök. Tillför smak i denna rätt med ett hårdkokt ägg.

Rostade-kronärtskockor

Stuvade ärtor och brunt ris

Stuvningar är ett perfekt middagsval eftersom de inte bara är näringsrika, utan även mättande. Värmen låter dig även slappna av och få bättre sömn.

Vi föreslår att du använder ärtor för denna stuvning eftersom denna grönsak är enkel att smälta och orsakar väldigt lite gaser. Kombinerat med brunt ris, som är rikt på vitaminer och mineraler, får du en god dos vegetabiliskt protein som enkelt absorberas av kroppen.