Ett sinne som vet hur man är tacksam känner inre frid

För att göra en positiv förändring i ditt sätt att tänka är det viktigt att låta bli negativa tankesätt och lära dig att finna inre frid.
kvinna

Ett sinne som vet hur man är tacksam för allt man har upplevt, känt och bevittnat i livet är balanserat och fridfullt.

Var och en av oss har sin unika historia att berätta. Men det finns gånger då vi kan dras med i livets kaos, då vi sätter våra prioriteter åt sidan och även glömmer behovet av inre frid som kommer från att vara tacksam.

Det är värt att ta sig tid att reflektera om denna viktiga del av vår personliga utveckling. Att vara tacksam är en färdighet som lär oss att acceptera oss själva och den väg vi har färdats på till fram till nu.

De som inte har ett tacksamt sinnelag tycker illa om varje misstag de någonsin gjort.

Ditt liv är en fantastisk bok, med komplexa svängar. Den måste läsas med tacksamhet för att du ska kunna skriva nya kapitel.

Det sinne som vet hur man är tacksam och hur man tystar det inre ljudet

Med mentalt ”ljud” menar vi de psykologiska mekanismer som får oss att hänga upp oss på det förflutna. Vi pratar om det som ger näring åt de begränsade uppfattningar vi upprepar om och om igen: ”Jag kan inte”, ”Jag skulle inte ha gjort så”, ”Jag skulle ha sagt det” eller ”Jag kommer aldrig att kunna”.

Var och en av oss har levt med dessa interna processer. Stress eller ångest som håller sig kvar i flera veckor eller månader och som genererar en massa mentalt ljud som sakta men säkert förstör din förmåga att vara lycklig.

Låt oss titta på några intressanta fakta som kommer hjälpa dig att hitta inre balans.

Hjärnan går igenom fysiologiska förändringar när den upplever höga stressnivåer

Amygdala är en liten men kraftig struktur i hjärnan som är direkt länkad till våra känslor.

  • Den är kopplad till överlevnadsinstinkter som rädsla och vissa neurotransmittorer som dopamin, adrenalin, mm. som har en stor påverkan på våra kroppar och dess beteende.
  • Vid höga stressnivåer blir amygdala mer aktiv och släpper loss stora mängder av dessa neurotransmittorer som leder till rastlöshet och oro.
  • Tänk på är att det är omöjligt att ansluta till oss själva när våra hjärnor är fyllda av dessa neurotransmittorer.
  • Amygdala är ansluten till den del av hjärnan som ansvarar för beslutstagande, reflektion och analys. Vid stress blir vår förmåga att lugnt analysera våra behov och prioriteringar lidande.

Det är en subtil och väldigt komplex process.

träd

Att lära sig att vara tacksam för inre frid och lycka

Hur kan jag vara tacksam för den jag är och vad jag har om jag bara känner ledsamhet, rädsla och desperation? Det är huvudproblemet vi möter när vi börjar ta steg mot inre frid.

Att göra små men mäktiga förändringar är därför viktigt.

Du kommer glädjas över att veta att ditt sinne och din hjärna har en fantastisk förmåga som vi ofta tar för givet: neuroplasticitet.

Att förändra ditt beteende, prova nya och hälsosamma vanor samt lära dig att tänka på saker på ett annat sätt etablerar nya anslutningar mellan neuroner och stärker sinnet samt låter dig koppla upp dig till din essens.

Vi kommer nu att berätta hur, så lyssna noga.

kvinna

  • Sluta med villkorligt tänkande. Sluta säga saker till dig själv som: ”Om jag bara hade gjort så”, ”Om jag bara hade det där”, ”Om den där personen hade gjort det där eller sagt det där istället”.
  • Lär dig att ha en öppen dialog med dig själv i nuet: ”Vad händer med mig just nu?”, ”Vad behöver jag?”, ”Jag kan inte göra det”, ”Jag vill”, ”Jag behöver”, ”Jag känner”, ”Jag ser”.
  • Fyll nu ditt sinne med positiva tankar. Var inte rädd för att vara positiv och tänk inte att du kommer vara mindre ansvarsfull genom att fostra positivism. 
  • Var tacksam för allt du har, allt och alla runt omkring dig, och allt som definierar dig.
  • Lär dig att uppskatta allt som är en del av dig, istället för att vara ledsen över det du inte har, det som har hänt och även det som inte har hänt.

De som lever sina liv från ett perspektiv av tacksamhet känner inre frid och lugn.

Försök att omsätta detta råd i praktiken, och främja inre frid genom att återförena alla dina brustna delar och komma ihåg hur värdefull du egentligen är.

Spara

Spara