Du kan hålla bysten fast med 5 enkla övningar

För att förebygga att din byst blir hängig är det viktigt att du tränar bröstmusklerna. Bra hållning är också en nyckel i att uppnå detta mål.

Dina bröst är ett fysiskt attraktivt område vars utseende förändras under livet. Många vill hålla bysten fast, men tidens tand, hormonaktivitet och livsstilsvanor och orsaka hängighet.

Detta eftersom huden och musklerna runt brösten tappar styrka och elasticitet, vilket förändrar formen, konsistensen och storleken hos din byst. Det må vara normalt och oundvikligt, men vissa drabbas i förtid på grund av stillasittande, dålig kost och amning.

Som tur är kan utövande av regelbundna övningar hjälpa dig att hålla bysten fast och tonad, även när du redan drabbats av tidens negativa åverkan.

I dagens artikel vill vi dela med oss av enkla övningar som hjälper dig att ta hand om utseendet hos din byst genom din träningsrutin.

Börja idag!

1. Att öppna bröstet

Laterala höjningar

Denna enkla övning kan utföras hemma med hjälp av hantlar. Den kommer tona musklerna runt brösten och hjälpa till att stärka axlar och nacke.

Hur gör man?

  • Stå rakt med fötterna i axelbredd och knäna något böjda.
  • Håll ryggen rak och spänn buken.
  • Håll en vikt i vardera hand och höj armarna så att armbågarna är i linje med axlarna.
  • Stäng armarna framför kroppen samtidigt som du håller armbågarna något böjda.
  • Upprepa denna rörelse 10-12 gånger.
  • Slutför tre uppsättningar.

2. Armhävningar mot väggen

Det må finnas många sätt att göra armhävningar, men denna ska göras mot väggen för att undvika komplikationer. Denna övning tränar hela din överkropp för att tona bröstet och öka styrkan hos axlarna.

Hur gör man?

  • Stå med ansiktet mot en vägg och fötterna i höftbredd. Luta dig mot väggen med handflatorna som stöd.
  • Sträck på armarna och försäkra att de är parallella med varandra, varpå du långsamt böjer armbågarna.
  • Gör 10-12 repetitioner utan att ta händerna från väggen.
  • Vila i en minut och gör tre uppsättningar.

3. Stående fjäril

Stående fjäril

Fjärilen tränar dina övre muskelgrupper, speciellt runt bröst och axlar.

Hur gör man?

  • Stå med benen i axelbredd och knäna något böjda.
  • Håll en vikt i vardera hand och sträck ut armarna i axelhöjd.
  • För sedan armarna mot mitten av bröstet och rotera dem sidleds.
  • Utför tio repetitioner och slutför tre uppsättningar.

4. Bröstlyft

Denna övning är lite mer komplicerad än de tidigare, men har många fördelar för överkroppen, och framförallt om du vill hålla bysten fast.

Det bästa är att börja med lite vikt och sedan öka i takt med att du blir starkare.

Hur gör man?

  • Ställ en stol mot väggen och sitt med ryggen stödd under hela övningen.
  • Håll en vikt i vardera hand, max 2,5 kg, och sträck ut armarna åt sidorna.
  • Bök på armbågarna så att de är i linje med axlarna och höj dem över huvudet.
  • Återgå till startpositionen och utför 3 set om 12 repetitioner.

5. Framåthöjningar

Träning med hantlar

Denna aktivitet kommer komplettera den tidigare för att tillföra fasthet till bysten.

Hur gör man?

  • Sitt på en stol med ryggen rak och fötterna platt på golvet.
  • Hål en vikt i vardera hand och sträck armarna framåt, sida vid sida.
  • Från denna position höjer du armarna till kindhöjd och sänker dem sedan till startpositionen (vid brösthöjd).
  • Gör tio alternerande repetitioner med varje arm tills du slutfört tre uppsättningar.

Andra saker att tänka på…

Kom ihåg att du utöver att utföra dessa övningar måste följa en hälsosam kost som är rik i essentiella fettsyror, protein och antioxidanter. Öka din vattenkonsumtion för att bibehålla vätskebalansen i musklerna, och använd externa krämer och masker.

Var även uppmärksam på din hållning, eftersom det kan strömlinjeforma din figur och hålla brösten lyfta.

 

ORIGINALARTIKEL

Kategorier: Skönhet Tags:
MER FÖR DIG