Läs dessa diettips för att förebygga gallsten

· september 25, 2018
Lider du av gallsten? Prova några av dessa diettips!

Kosten är en avgörande faktor för de personer som lider av gallsten. En hälsosam kost gör att man återhämtar sig snabbare och det bidrar till att förebygga gallsten i framtiden.

De patienter som har gallsten bör ändra på sina kostvanor. Syftet är inte bara att ta bort gallstenen utan även att motverka problem i kroppen generellt.

Man kommer kunna återhämta sig snabbare genom att äta mat med en låg fetthalt. Man behöver inte vara alltför strikt med kosten, men det är generellt bra om man undviker vissa typer av livsmedel som kan förvärra situationen.

Den kost som man bör använda sig av beror på personen i fråga, som exempelvis hur allvarlig situationen är, personens ålder samt livsstil. Det finns dock vissa saker att tänka på och använda sig av som är generella för alla.

Vad är gallsten och vilka symptom kan uppstå?

Gallsten i burk.

Gallsten är förhårdningar som formas inuti gallblåsan. De kan vara små som sandkorn eller stora som golfbollar.

De formas för det mesta av kolesterolrester men kan även vara en produkt av för mycket bilirubin i gallan. Vissa personer får endast en gallsten medan andra får flera.

Symptom på gallsten

Många fall med gallsten är asymptomatiska. Om de orsakar problem i kroppen så kan personen uppleva:

  • Plötslig smärta som är som mest intensiv i övre delen av magen.
  • Smärta strax under bröstbenet.
  • Gulsot.
  • Frossa och feber.

Tips för att förebygga gallsten med en hälsosam kost

Det främsta syftet med en diet för att förebygga gallsten är att ta bort de hårda avlagringar som kan skapa problem i kroppen. En lämplig kost lindrar även symptomen så att man ska kunna undvika komplikationer samt återhämta sig snabbare.

Om symptomen är alltför allvarliga eller om patienten tar medicin bör man först gå igenom dieten med en läkare.

Reducera ditt intag av fett

Kött och pommes.

Tanken med en diet för att förebygga gallsten är att begränsa intaget av mättat fett och transfetter. Det blir lättare att undvika gallsten med en sådan kost. Man återhämtar sig också snabbare.

Tänk på att inte ta bort allt fett eftersom det även finns hälsosamma fetter som är bra för gallans sammansättning och tar bort gallsten. Det är därför bra om man kan hitta livsmedel som ersätter skadliga lipider med omättat fett. Exempel på sådana livsmedel är avokado och olivolja.

Bland de livsmedel som vi bör undvika hittar vi:

Öka ditt intag av vatten för att förebygga gallsten

Uttorkning kan orsaka allvarliga problem för personer med gallsten. Det är därför viktigt att man dricker ordentligt med vatten under dagen eftersom detta gör gallan mindre koncentrerad och bryter dessutom ner kolesterolkristallerna.

  • Det är bäst att dricka 8 till 10 glas vatten per dag för att man ska kunna se en förbättring.

Ät mer frukt och grönsaker

Frukter och bär.

Frukt och grönsaker ger kroppen vatten, antioxidanter, vitaminer och mineraler som skyddar mot gallsten.

Dessa livsmedel bör inkluderas i varje hälsosam kost eftersom de minskar koncentrationen av kolesterol och skadliga fetter.

Lägg till mer fibrer i din kost

Det är viktigt med livsmedel som innehåller mycket fibrer för att motverka gallsten. Exempelvis:

  • Havregryn
  • Brunt ris
  • Frön, baljväxter och fullkorn
  • Gröna bladgrönsaker
  • Papaya
  • Fikon

Avkok på medicinalväxter

Avkok på kronärtskocka.

Avkok på medicinalväxter är ett bra komplement för att förebygga gallsten. Vi rekommenderar följande växter:

  • Åkerfräken
  • Sidenört
  • Kamomill
  • Gurkmeja
  • Kronärtskocka

Om symptomen blir värre trots dessa tips så bör du konsultera din läkare direkt. Ibland är gallstenarna för stora och kan bara tas bort med kirurgi.

  • Díaz Fernández, C., and Ponce Dorrego, M.D. (2015). Colelitiasis. Pediatria Integral 19, 214–223.
  • Méndez, N., and Uribe, M. (2008). Inhibición de la absorción intestinal de colesterol. Una nueva estrategia para el tratamiento médico de la litiasis biliar de colesterol. Medicina Universitaria 10, 230–234.
  • Murillo-Godinez, G. (2011). Dieta y colelitiasis, ¿se justifican las dietas sin colecistocinéticos? Rev Med Inst Mex Seguro Soc 49, 381–382.