Hur en avokado per dag kan påverka kolesterolet

Enligt en studie utförd vid Pennsylvania University kan de omättade fetterna i avokado hjälpa till att reglera det dåliga kolesterolet och motverka blockeringar i artärerna.
avokado

Många oroar sig idag över sina kolesterolnivåer. Denna lipid i blodet kan ackumuleras i stora mängder och orsaka olika hjärtproblem som kan utgöra en risk för hälsan.

I vissa mängder hjälper kolesterolet kroppen att ta hand om olika viktiga organ, men dålig kosthållning gör många gånger att kolesterolnivån skjuter i höjden och utgör en direkt fara.

Liksom är fallet med många andra typer av sjukdomar kan det vara svårt att upptäcka höga kolesterolnivåer då det inte förekommer några direkta symtom. Det finns därför i skrivande stund miljoner människor världen över som har drabbats utan att de vet om det.

De bra nyheterna är att olika studier har visat att om vi anammar en hälsosam livsstil och bra kostvanor kan vi återfå kontrollen över dessa kolesterolnivåer och motverka riskerna med dåligt kolesterol.

Journal of the American Heart Association har publicerat en studie som visat att avokado kan minska det dåliga kolesterolet hos personer som lider av övervikt eller fetma.

Läs även 13 anledningar att äta mer avokado

Studien…

avokado

Forskare vid Pennsylvania University föreslog att man kan byta ut de mättade fettsyror som finns i de flesta koster mot de omättade som finns i avokado. De byggde vidare på andra tidigare rekommendationer som sa att man kan äta omättade och fleromättade fetter för att minska risken för kardiovaskulära sjukdomar orsakade av högt kolesterol.

Mättade fetter ökar nivåerna av kolesterol i blodet och skapar fler blockeringar i blodkärlen vilket kan leda till hjärtattacker eller cerebrovaskulära sjukdomar.

För att uppnå ordentliga resultat bytte de ut mättade fetter i kosten hos 45 friska patienter och 45 som led av övervikt och fetma, mellan åldrarna 21 och 70.

Volontärerna började med att under några veckor äta en kost med en hög nivå av mättade fetter. Därefter gick de igenom tre olika kostprogram där de mättade fetterna reducerades:

  • En kost med låga fettnivåer, utan avokado
  • En kost med medelhöga fettnivåer, utan avokado
  • En kost med medelhöga fettnivåer, men med ett dagligt intag av avokado

Resultaten…

avokado

Efter att undersökningsperioden avslutades fastslog forskarna att kolesterolnivåerna minskade med ett dagligt intag av avokado.

Totalt reducerades det med 13,5 mg/dl jämfört med 8,3 mg/dl under kosten med en medelhög fettnivå utan avokado och 7,4 mg/dl under kosten med en låg fettnivå.

Slutsatser från studien

Efter att ha genomfört studien ansåg forskarna att det behövdes mer forskning kring huruvida resultaten var likartade inom andra befolkningar. Med det sagt visade studien att omättade fetter i avokado kan leda till en hälsosammare kost, om man även har en hälsosam kosthållning i övrigt.

Hälsosamma fetter, mikronäringsämnen och de bioaktiva komponenter som finns i avokado erbjuder viktiga fördelar för det kardiovaskulära systemet.

En av forskarna, Penny Kris Etherton, sa även att hon skulle vilja fortsätta med en mer avancerad studie för att se vilka effekter dessa komponenter kan ha på kroppen.

Vi rekommenderar att du läser 10 livsmedel som rensar artärerna

Avokado är ett nyttigt livsmedel

avokado

Avokado hade under många år ett dåligt rykte för att det är rikt på kalorier och har en hög fettnivå, men idag anses avokado vara ett av de mest hälsosamma livsmedlen du kan ha i din dagliga kost, så länge det är i måttliga mängder.

Utöver dess hälsosamma fetter ger denna frukt dig även fibrer, vitamin E, vitamin B, folsyra och dubbelt så mycket kalium som finns i bananer.

Oroar du dig för högt kolesterol? Gör några ändringar i din kost och börja äta avokado!