De vanligaste misstagen när man bantar

Nyckeln till att gå ner i vikt är att mentalt övertyga dig själv om att det inte bara är en temporär diet, utan en långsiktig förändring av ens matvanor. Det är det enda sanna sättet att komma i form och stanna där.

Att banta en längre tid är inte lätt. Många påbörjar dieter med förväntningen att se resultat på kort tid, men tappar sedan suget och ger upp.

Vissa faktorer, såsom brist på information om vissa livsmedel eller om effekten av vissa vanor på kroppen, kan leda till att vi bantar på fel sätt.

För att det hela inte ska sluta med frustration när du bantar finns det flera misstag du enkelt kan undvika.

Att hoppa över måltider

Att följa en diet är inte samma sak som att hoppa över måltider. Tvärtom handlar det om att inte vara för hungrig när det är dags att äta.

Om vår ämnesomsättning arbetar kontinuerligt, med frekvent intag av hälsosam och kalorisnål mat, bränner vi mer fett.

Var försiktig med ”lightprodukter”

Miljövänliga, gröna produkter som stämplats som ”light” är i mode nu. Men i många fall är det bara vilseledande marknadsföring.

Ibland tenderar vi att äta mer mat när vi tror att den är nyttig. Det är viktigt att informera dig själv om dessa produkter innan du konsumerar dem i överflöd.

Alkohol och salt

Dessa två är stora hinder när du bantar. Att äta för mycket salt orsakar retention av vätskor såväl som hypertoni.

Det är heller ingen god idé att dricka för mycket alkohol om du bantar, även om det bara är på helgerna.

Att inte dricka tillräckligt med vätska

För att fortsätta banta framgångsrikt måste du hålla dig själv återfuktad. Det är viktigt att dricka 2 till 2,5 liter vatten eller andra icke-kolsyrade, kalorifria drycker om dagen.

Utöver vatten är andra utmärkta produkter när du bantar grönsaksbuljong, naturliga fruktjuicer och teer.

Att stressa när man äter

Det bästa sättet att inte äta för mycket är att sätta sig ned, utan att göra något annat samtidigt. På så sätt kan du äta med små tuggor, tugga ordentligt och med ett glas vatten vid din sida.

Att hoppa över frukosten

Frukosten är en viktig måltid för att sätta igång ämnesomsättningen och få den att fungera som den ska. Det är så vi startar dagen och vi behöver förstärka våra energireserver.

Om du hoppar över frukosten kommer din kropp använda energin som den har sparad. En annan konsekvens är att du inte helt kommer assimilera vad du äter efteråt, vilket gör att det omvandlas fett.

Att inte sova tillräckligt

Att vila ordentligt är viktigt för att ämnesomsättningen ska fungera.

Vissa experter säger att det till och med är möjligt att gå ner i vikt medan vi sover om vi vilar tillräckligt.

Att sova dåligt ger bara kroppen ytterligare arbete, och den kommer kräva mer mat för att väga upp för bristen på energi.

Att inte träna

När du bantar bör det alltid ackompanjeras av måttlig men frekvent träning. En halvtimmes promenad om dagen är ett bra sätt att bekämpa en stillasittande livsstil och bränna överflödigt fett.

Att följa någon annans diet

Dieter måste skräddarsys. Att vilja följa exemplen i tidningar, från kändisar eller någon du känner som tappat massor av vikt kan leda till frustration.

Bara för att det fungerat bra för någon annan behöver inte det betyda att det lämpar sig för andra. Låt en specialist se över din livsstil, ditt schema och dina behov.

Att väga sig varje dag

Att bli smalare handlar inte bara om att gå ner i vikt, utan om att förlora fett. Att väga dig själv dagligen kommer bara leda till besatthet.

Att inte äta några kolhydrater

Att avsäga sig alla näringsämnen du behöver är aldrig en god idé. Vidare är det viktigt att tänka på att nästan inga livsmedel är ”rena”: majoriteten av all mat består av en blandning av kolhydrater, proteiner, fetter, etc.

Det som är rekommenderat är att välja kolhydrater med lågt glykemiskt index, såsom fullkorn och grönsaker.

När det kommer till bröd säger specialister att själva brödet inte gör dig fet.

Det finns inga bra eller dåliga livsmedel, bara olämpliga kostmönster.

Läs även denna artikel: Snabb viktnedgång med citron, ingefära och chiafrön

Att inte ge dig själv belöningar då och då

Du måste vara realistisk. En kost där du inte belönar dig själv ibland kommer inte lyckas i det långa loppet. Det sanna målet när du bantar är att det ska vara gångbart och att de som gör det orkar med det.

Dieter bör även planeras på ett sådant sätt att man kan fortsätta med sitt professionella och sociala liv.

Om någon har en arbetsmiddag på ett ställe där denne inte kan följa sin kost kan du vara säker på att personen kommer överge den.