De bästa naturliga huskurerna för att minska triglycerider

Utöver att ha många fördelaktiga egenskaper för hälsan kan grönt te hjälpa dig att minska dina triglyceridnivåer.
vitlök

Triglycerider är en typ av lipider som finns i blodet och produceras när kroppen omvandlar kolhydrater till cellernas energi. Precis som kolesterol är triglycerider viktiga för kroppens funktioner, men när nivån stiger för mycket kan du få problem.

Förhöjda halter av triglycerider i blodet kan bero på:

  • Fetma
  • En stillasittande livsstil
  • Dåligt kontrollerad diabetes
  • Njursjukdomar
  • Mycket kalorier i kosten
  • Rökning
  • Överdriven alkoholkonsumtion
  • Hypotyreos
  • Genetiska faktorer

Lyckligtvis kan du ändra din livsstil och ta naturläkemedel för att sänka triglyceridnivåerna så att din hälsa inte påverkas.

Vitlök

Vitlök anses vara en av de bästa naturliga medlen för att minska triglycerider i blodet.

År 2006 presenterades forskning i Journal of Nutrition som visade att du kan äta rå vitlök för att minska triglycerider, blodsocker och kolesterol.

För att göra det rekommenderas att du äter två till tre råa vitlöksklyftor på fastande mage.

Äppelcidervinäger

äpple

Äppelcidervinäger har många fördelaktiga egenskaper som kan minska triglycerider i blodet samt sänka det dåliga kolesterolet.

Blanda en tesked äppelcidervinäger i ett glas vatten och tillsätt en tesked honung. Ta det två gånger om dagen i några månader. För bättre resultat kan du även blanda äppelcidervinäger med apelsin, äpple, druvor eller någon annan frukt.

Kanel

Enligt en studie som publicerades 2003 i tidskriften Diabetes Care kan du tillsätta 1/4 tsk äkta kanel till din havregröt för att minska triglycerider. Du kan även dra nytta av det genom att strö det på desserter, soppor, smoothies eller sallader.

Smoothie med äggplanta och gurka

Äggplanta och gurka innehåller näringsämnen som hjälper dig att rengöra blodkärlen och sänka höga nivåer av triglycerider och kolesterol.

För att göra det blandar du ingredienserna i en mixer med ett glas vatten. Juicen bör tas varje dag i 15 dagar en timme innan frukost. Det rekommenderas inte för de som har lågt blodtryck.

Te på mandarinskal

mandarin

Mandariner innehåller mycket antioxidanter och näringsämnen som kan minska triglycerider i blodet. För att tillreda teet kokar du 5 gram mandarinskal i 2 dl vatten i 5 minuter. Sila och drick.

Grönt te

Grönt te är rikt på antioxidanter och har många hälsofördelar. Förutom att sänka blodtrycket hjälper det dig att gå ner i vikt och minska triglycerider.

Häll en matsked grönt te i 2 dl kokande vatten. Låt stå i några minuter och drick sedan.

Omega 3

Livsmedel som är rika på omega 3 är perfekta för att minska kolesterol och triglycerider, samt för att skydda hjärta och hjärna.

Dessa livsmedel bör konsumeras regelbundet:

  • Fisk
  • Frön
  • Nötter

Havre

havre

Flera studier från USA har fastställt att havre minskar risken för att utveckla tjocktarmscancer och bröstcancer med 10%.

Ett annat populärt naturläkemedel idag är havrevatten. Det kan användas för att gå ner i vikt och även för att minska dina triglyceridnivåer. Blanda två matskedar havre i ett glas vatten och låt stå över natten. Filtrera det sedan och drick. Det är väldigt effektivt eftersom det absorberar fett och socker. 

Spara

Spara