De bästa livsmedlen för fettförbränning

Kan du snabbt nämna tio livsmedel som bränner fett? Ingen aning? Det finns faktiskt många naturliga fettförbrännande frukter och grönsaker där ute, och om du inkluderar dem i din diet så kommer de hjälpa dig tappa vikt!

Det finns även ”livsmedel med negativkalorier” som har en hög så kallad ”termisk effekt”. Med andra ord så använder dessa livsmedel mer kalorier än andra för att din kropp ska kunna smälta dem. Denna process snabbar upp din ämnesomsättning och orsakar därför fettförbränning.

De näringsämnen som finns i dessa livsmedel hjälper till att bryta ner ansamlingar av fett och gör det enklare för kroppen att eliminera avföring. När din kropp är välnärd så får detta en positiv effekt på dina blodsockernivåer. Att reglera blodsockernivåer är den mest effektiva metoden för att bibehålla din kropps förmåga att förbränna fett, och du kommer heller inte känna dig särskilt hungrig.

Detta händer dock inte av sig själv, och vi bör lägga till minst 30 minuter fysiskt aktivitet två till tre gånger per vecka om vi vill bli av med de där extrakilona.

Vi bör inkludera vissa livsmedel i alla våra måltider för att försäkra att vi äter hälsosamt och kombinera detta med fysisk träning: detta är nyckeln till att tappa kilon och fett.

Livsmedel som hjälper oss äta mindre och bränna fett

  • Vatten: Uppenbarligen så är detta inte ett livsmedel, men kiwi

    • Mejeriprodukter: Livsmedel såsom yoghurt, mjölk och ost stoppar hormonet kalcitrol så att det inte kan få oss att spara fett.
    • Protein: De främjar tillväxten av muskelvävnad, vilket är vitalt för att tappa vikt. Det är viktigt att välja protein (kött, fisk, etc.) som är lägre i fett eftersom du inte kommer få samma resultat med fetare varianter.

    Ha i åtanke att konsumtion av fettförbrännande livsmedel kan hjälpa dig avsevärt, men att det är viktigt att vara disciplinerad. Med andra ord så är det inte möjligt att äta massiva mängder i tron att en kopp grönt te kommer väga upp. Dessa livsmedel kan normalt sett få ämnesomsättningen att snabbas på 3-10% och bränna samma mängd extra kalorier per dag.

    Det kan även vara bra att äta livsmedel som ger dig mindre aptit, såsom de som är rika i fibrer. De kan även hjälpa dig att känna dig mätt längre och därför förhindra att du äter lika mycket.

    Bilder från Balázs