De bästa frukostarna är packade med energi

Eftersom det är dagens första måltid är det en god idé att inkludera livsmedel för att hjälpa dig få tillräckligt med energi. Ta en titt på några av de bästa frukostarna!
En av de bästa frukostarna

Du kanske inte känner som om du har tillräckligt med ”bränsle” på morgonen – kanske är det svårt att komma igång med dagen och du känner dig som en zombie fram till lunch? Du kanske missar att få i dig viktiga näringsämnen under dagens första måltid?

Därför vill vi i dagens artikel dela med oss av några av de bästa frukostarna för att hjälpa dig få massor av energi.

Vilka är de bästa frukostarna när det kommer till energi?

Havregryn med bär

Många vet inte hur viktigt det är att äta frukost.

Du har kanske vant dig vid att dricka en kopp kaffe medan du klär på eller sminkar dig, eller så kanske du till och med lämnar huset på tom mage.

Om du vill få mer energi måste du äta nyttiga kolhydrater – källor till glykos som din kropp kan omvandla till bränsle.

Det som är bra med dessa är att de ger dig energi en längre tid utan att tillföra särskilt många kalorier till din kost.

Vi rekommenderar även att äta gott om fettsnåla proteiner och fruktsmoothies, speciellt under sommaren, för att ge din kropp näringsämnena den behöver för att börja dagen med fulladdade batterier.

Vissa alternativ till laktos, såsom mandel- och havremjölk, är utmärkta för att undvika de höga mängder fett och kolesterol som finns i mejeriprodukter (speciellt fetare varianter).

De bästa frukostarna har massor av fördelar. De stillar inte bara din hunger, utan kickstarter även din ämnesomsättning och förebygger att du äter för mycket under dagen.

Tvärtemot vad många tror hjälper en bra frukost dig att tappa vikt och minska matsug, så länge du väljer nyttiga livsmedel såsom frukt och fullkorn.

Om du inte är van vid att äta mycket på morgonen kan du börja med lite mat i taget.

Det är även viktigt att du äter middag tidigt och går till sängs minst tre timmar efter din sista måltid. Det hjälper dig att vakna hungrig, vilket gör det lättare att äta en stor frukost.

Vill du veta mer? Läs: Prova dessa 5 nyttiga, proteinrika recept till frukost

Frukost för energi: Några beredningstips

Energiladdade pannkakor formade som en björn

När du inte äter frukost på morgonen tvingar du din kropp att använda sina energireserver.

Kom ihåg att du efter att ha spenderat sju eller fler timmar utan mat medan du sover inte har någon energi kvar. När du vaknar måste du ladda om batterierna.

  • En bra frukost (som är energirik och nyttig) borde innehålla protein, långsamma kolhydrater, frukter och grönsaker.
  • Det är väldigt viktigt att välja fullkorn och spannmål med högt fiberinnehåll för att inte få slut på energi på förmiddagen.
  • Om du måste äta frukost på språng kan du även ta ett hårdkokt ägg eller en handfull nötter.
  • Vi rekommenderar att du undviker processade livsmedel eftersom de höjer dina kolesterolnivåer.
  • Prova att äta grekisk yoghurt minst tre gånger per vecka (för proteinet), och se till att varje portion innehåller mindre än fem gram socker.

Fem livsmedel för energigivande frukostar

Du kanske finner det svårt att äta fem olika ingredienser så tidigt på dagen. Med tiden kommer du dock märka av fördelarna med en fettsnål frukost som är rik på protein.

Det är inte bara bra för din fysiska hälsa, utan även mentala eftersom det inte finns något bättre än att dela en fin stund med familjen innan ni börjar med era dagliga förpliktelser.

Vad du borde inkludera i de bästa frukostarna är:

1. Kaffe

Även om vissa har negativa åsikter om kaffe är sanningen att konsumtion av kaffe i rätt mängder kan vara ett perfekt sätt att höja energinivåerna.

Koffein hjälper dig att förbättra humöret och ökar den mentala prestationsförmågan. Det gör dig även mindre trött och snabbar upp ämnesomsättningen.

Tänk dock på att endast dricka en kopp på morgonen och ytterligare en på eftermiddagen.

2. Nötter

Nötter är väldigt rika på protein, nyttiga fetter och fibrer. Även om de innehåller en del kalorier håller de dig även mätt längre och du undviker matsug mellan måltider.

Nötter innehåller vitamin E, magnesium och mangan. De minskar risken för diabetes och hjärtsjukdom, och de kombineras utmärkt med yoghurt eller mjölk.

3. Ägg

Dessa anses också vara dåliga för hälsan. Om du äter dem kokta ger du dock kroppen 6 g nyttiga proteiner som bränner kroppsfettet (speciellt runt buken).

Att äta ett ägg till frukost förbättrar hjärnfunktionen, balanserar kolesterolet och förebygger till och med makuladegenerering. Vidare undviker du ytterligare kalorier under dagen.

4. Linfrön

Linfrön med omega 3

Dessa små frön kommer med massor av näringsämnen.

Linfrön innehåller omega 3-fettsyror, vitamin B1, fibrer och magnesium (bland andra mineraler).

En matsked linfrön blandade med juice eller yoghurt kan sänka blodsocker- och kolesterolnivåerna.

Besök denna artikel: Visste du att havre kan hjälpa dig med ditt kolesterol?

5. Havre

Havre är en viktig komponent i de bästa frukostarna eftersom det är näringsrikt och mättande. Du kan äta havre med yoghurt, mjölk eller juice.

Det tillhandahåller massor av näringsämnen, inklusive fibrer, järn och magnesium. En av de största fördelarna med havre att det minskar matsuget.

Din mage känner sig mätt i flera timmar och du undviker det berömda suget att småäta innan lunch.

Andra livsmedel du borde inkludera i dina frukostar är:

  • Yoghurt (ännu bättre om den är grekisk)
  • Färsk frukt (i form av juice, smoothies eller råa)
  • Keso
  • Grönt te (för att skära ned på koffeinet)