De 8 överraskande fördelarna med chiafrön

mars 10, 2018
Chiafrön innehåller en lång rad med nyttigheter. Bland annat håller de hjärtat friskt och hjälper till med viktminskning. Tveka inte att lägga till dem i din dagliga kost.

Fördelarna med chiafrön är oräkneliga. De innehåller en massa olika näringsämnen som fiber, antioxidanter, kalcium, magnesium, zink och fosfater.

Enligt American Society för Nutrition är chiafrön gynnsamt för kroppen, i synnerhet på grund av följande orsaker:

  • De innehåller mer kalium än bananer.
  • Chia innehåller mer proteiner än grönsaker.
  • Dessa frön har dubbelt så mycket fiber som havregryn.
  • De innehåller tre gånger så mycket järn som linser och spenat.
  • De kan också skryta med tre gånger så högt antioxidantinnehåll som tranbär.
  • Chiafrön innehåller fem gånger så mycket kalcium som mjölk.

I den här artikeln ska vi berätta om fördelarna med chiafrön. Det kommer definitivt motivera dig till att börja äta dem regelbundet.

De överraskande fördelarna med chiafrön

1. Viktminskning

Fördelarna med chiafrön är många

Bland de många fördelarna med chiafrön hittar vi att de snabbar upp matsmältningen och fettförbränningen.

Kombinera fröna med vatten och citron till en uppfriskande drink som hjälper till att rensa kroppen och motverka förstoppning.

Ingredienser

  • 1 msk chiafrön (5 g)
  • 2 dl hett vatten (200 ml)
  • 1 citron (100 g)

Tillagning

  • Dela först upp vattnet i två glas och lägg chiafröna i ett av dem.
  • Låt fröna ligga och dra i minst 40 minuter (vätskan ska bli synbart tjockare).
  • Efter 40 minuter, pressa citronen och häll citronsaften i det andra vattenglaset.
  • Blanda ihop de båda vätskorna till en jämn blandning.

För bästa resultat, drick på fastande mage.

2. Chiafrön ger dig ett friskt hjärta

Fröna är en naturlig källa till omega-3, vilka är viktiga för att hålla igång cirkulationen och som i sin tur är bra för att hålla hjärtat friskt.

  • De hjälper till att minska kolesterolet och triglyceridnivåerna.
  • De minskar dessutom riskerna för kroniska inflammatoriska sjukdomar.
  • De motverkar även komplikationer i nervsystemet.

3. Chiafrön ger dig mycket energi

Chiafrön ger dig energi

Genom att äta chiafrön ger du kroppen en stor dos med långsamma kolhydratervilket är näring som ger kroppen energi som sitter i länge.

Så brukar du ibland känna att energinivåerna är låga och du blir trött fort kan chiafrön i maten vara en bra idé.

På samma vis kan chiafrön stärka din uthållighet om du tränar eller annars har väldigt aktiva dagar.

4. Motverkar för tidigt åldrande hud

En annan av fördelarna med chiafrön är det höga innehållet av antioxidanter. Det snabbar upp hudens regenereringsprocess samtidigt som det förebygger hudskador.

Chiafrön bekämpar fria radikaler, vilket gör att de är bra för att sakta ner cellernas åldrande och rena kroppen.

5. Chiafrön minskar ledsmärta

Chiafrön minskar ledsmärta

Eftersom de innehåller så mycket antioxidanter och omega-3 har chiafrön lindrande effekter på smärta vid inflammation i lederna.

De stimulerar även kollagenproduktionen tack vare att de innehåller zink och koppar.

Därför hjälper chiafrön lederna att fungera bättre liksom förebygger problem som uppkommer på grund av artros, artrit och benförskjutningar.

6. Chiafrön ökar muskelmassan

Chia rekommenderas som tillskott för att öka muskelmassan eftersom de innehåller en hög andel fiber, omega-3, omega-6 och omega-9.

De har dessutom en regenererande och helande effekt, vilket är bra för kroppen efter högintensiva träningspass.

7. Chiafrön återfuktar kroppen

Chiafrön kan absorbera mellan 10 och 12 gånger av sin vikt i vätska. Det gör dem perfekta för att balansera kroppens elektrolyter och förhindra att kroppen blir uttorkad.

8. Gör dig på bättre humör

Fröna är fulla med tryptofan. Tryptofan är en essentiell aminosyra för att producera serotonin, vilket mer allmänt är känt som lyckohormonet.

Som resultat av att äta chiafrön kommer du att kunna börja reglera sömnen, förbättra humöret, bekämpa depression och slippa oro och ångest.

Hur äter man chiafrön?

För att dra nytta av fördelarna med chiafrön kan du, som vi tidigare förklarade, äta dem på fastande mage. Men du kan äta dem vid vilken tidpunkt som helst på dagen, och enkelt bara lägga till dem i dina favoriträtter.

Tillsätt chiafrön i till exempel:

  • Yoghurt
  • Mjölk
  • Puddingar
  • Sallader
  • Flingor
  • Bakverk

Vi vill dock understryka att du inte bör äta för stora mängder chiafrön.

Det rekommenderade intaget är max två matskedar om dagen. Två matskedar hjälper dig att förebygga mag- och tarmbesvär, hjärt- och kärlproblem samt obalanserat blodsocker.

MER FÖR DIG